بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
در بازار روز یکشنبه شاهد افزایش 569 واحدی شاخص کل با توجه به رشد قیمت برخی شرکت ‏های بزرگ و شاخص ساز بازار از جمله تاپیکو،همراه، شتران و وامید بودیم. ‏
کد خبر : ۱۹۴۶۲۶

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل به 255 هزار و 876 واحد رسید. ارزش معاملات بازار در این روز به 18 هزار و 500 میلیارد ریال رسید. شاخص فرابورس نیز با 5 واحد افزایش به 3 هزار و 438 واحد رسید.

اخبار سیاسی

نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه گفت که موضع این کشور درباره برنامه جامع اقدام مشترک تغییری نکرده است. این سخنان نخست وزیر انگلیس در حالی مطرح می‌شود که جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا یک شنبه شب وارد لندن شد تا با مقامات انگلیس درباره موضوع ایران، چین و برگزیت گفت‌وگو کند.البته بولتون امروز اعلام کرد از آنجایی که در حال حاضر موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در اولویت قرار دارد، گفت‌وگوهای گسترده درباره ایران و چین به وقت دیگری موکول خواهد شد.


اقتصاد کلان

وزارت اقتصادی و دارایی در نظر داردنسبت به انتشار و عرضه مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام دولت با نرخ اختیار خرید تبعی ۱۸درصد سالانه از طریق بورس انرژی اقدام کند. بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، «وزارت امور اقتصادی و دارایی» (به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران) در نظر دارد در اجرای بند (ح) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور نسبت به انتشار و عرضه مبلغ پنجاه هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام دولت با نرخ اختیار خرید تبعی ۱۸درصد سالانه از طریق شرکت بورس انرژی ایران اقدام نماید.این اوراق در دو مرحله، طی هفته آخر مردادماه جاری و در دو سررسید ۱۳ و ۱۷ ماهه با مبالغ ۲۵ هزار میلیارد ریال منتشر و عرضه خواهد شد.

در سطح بین المللی، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که با خروج بدون توافق بریتانیا از این اتحادیه این کشور بیش از سایر اعضاء آسیب خواهد دید. به گزارش یورونیوز، این اظهار نظر در واکنش به گفته‌های اخیر بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا مطرح شد که در اعتراض به عدم تمایل اتحادیه اروپا به اصلاح توافق‌نامه برگزیت، مسئولیت عواقب خروج بدون توافق کشورش از این اتحادیه را متوجه بروکسل دانسته بود.


قیمت های جهانی

در معاملات شب گذشته قیمت هر بشکه نفت خام برنت بدون تغییر نسبت به پایان هفته گذشته در بهای 58 دلار و 53 سنت معامله گردید. قیمت نفت خام امریکا نیز با 32 سنت افزایش و معادل 0.6 درصد به 54 دلار و 82 سنت رسید. قیمت جهانی طلا به روند افزایشی خود ادامه داد و به نظر می رسد که شاهد تثبیت قیمت جهانی طلا در مرزهای بیش از 1 هزار و 500 دلار به ازای هر اونس باشیم. در معاملات پایانی شب گذشته قیمت هر اونس از این فلز گرانبها با بیش از 13 دلار افزایش به 1 هزار و 513 دلار رسید.

قیمت جهانی روی همچنان روند نزولی خود را حفاظ کرده است و بهای این فلز با بیش از 1 درصد افت به 2 هزار و 240 دلار رسید. قیمت هر تن مس نیز بدون تغییر خاصی نسبت به پایان هفته گذشته در بهای 5 هزار و 717 دلار داد و ستد گردید.

بورس کالا

در بازار امروز بورس کالا شاهد عرضه های متنوعی در گروه پتروشیمی خواهیم بود که نگاه سهامداران شرکت های عرضه کننده را به خود جلب خواهد نمود. از جمله می توان به عرضه پلی پروپیلن شرکت پلی پروپیلن جم و عرضه انواع گریدهای پلی اتیلن سنگین پتروشیمی جم اشاره نمود. شمش بلوم شرکت چادرملو و مس مفتول شرکت ملی مس ایران نیز از عرضه های مهم در گروه فلزات اساسی در بازار امروز بورس کالا خواهند بود.

اخبار صنایع

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان نمود که برای آزادسازی واردات خودرو در حال مذاکره با مسئولان دولتی می باشند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: پیشنهاداتی در این زمینه داده شده که برای واردات خودرو نیاز به ارز نداریم و تامین خودرو بدون اخذ وجه نیز می‌تواند انجام شود. سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور در شرایط تحریمی نیز قابل استفاده است و می‌توان از آن‌ برای واردات خودرو استفاده کرد. با توجه به محدودیت های ارزی فعلی کشور موافقت دولت با این موضوع در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد. هر چند که آزادسازی محدود واردات خودرو می تواند منجر به کاهش قیمت ها در بازار خودروهای وارداتی گردد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از تولید روزانه ۸۱۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور خبر داد و گفت: ایران از لحاظ حجم انتقال گاز در جهان بی‌رقیب است. به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، کشور ما با در اختیار داشتن بیش از ۳۹ هزار کیلومتر خطوط لوله فشار قوی، ۸۲ ایستگاه تقویت فشار گاز، ۲۹۶ دستگاه توربوکمپرسور و دیگر تاسیسات گازی در خاورمیانه از لحاظ حجم تاسیسات بی‌نظیر است، همچنین شبکه انتقال گاز ایران از لحاظ حجم خطوط و تاسیسات در آسیا اول و در جهان چهارم است، ضمن آنکه ایران از لحاظ حجم انتقال گاز در جهان بی‌رقیب است.

بازار امروز

برای بازار امروز با توجه به ثبات قیمت های جهانی و افت قیمت سهام شرکت های مرتبط با قیمت های جهانی، به نظر می رسد که شاهد رشد تدریجی قیمت شرکت های بزرگ و شاخص ساز در بازار امروز باشیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر