بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
معاون رییس جمهور در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

بازار پسته در دستان واسطه‌ها

اگر عرضه پسته در بورس کالا با روشی مشابه عرضه سایر محصولات کشاورزی مانند ذرت و پنبه و حبوبات و... صورت بگیرد، احتمالا تاثیر چندانی بر وضعیت کشاورزان نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۴۸۲۱
بازار پسته در دستان واسطه‌ها/ چالشی به‌نام محل راه‌اندازی انبارها و چگونگی تامین مالی کشاورزان
 
به گزارش بورس نیوز، یکی از محصولات کشاورزی که از سال ها قبل بحث عرضه آن در بورس کالا مطرح بوده، پسته است. ایران و امریکا بزرگترین تولیدکنندگان پسته جهان هستند و ۸۵ درصد از پسته دنیا را تامین می کنند.
 
با توجه به حجم و ارزش بالای صادرات پسته برای اقتصاد کشور، شفافیت هر چه بیشتر بازار پسته ضروری بوده و به نظر می رسد بورس کالا مناسب ترین بازاری است که می تواند هم به شفافیت بیشتر قیمت ها و هم تسهیل تامین مالی کشاورزان از طریق ابزارهای مختلف این بازار کمک کند. البته عرضه پسته در بورس کالا موافقان و منتقدانی دارد که هر یک دلایل منطقی برای موافقت یا مخالفت دارند؛ اما قطعا با جمع بندی نظر کارشناسان می توان مشکلات را برطرف کرد.
 
بازار پسته در دستان واسطه‌ها/ چالشی به‌نام محل راه‌اندازی انبارها و چگونگی تامین مالی کشاورزان
 
عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز و معاون رییس جمهور در دولت دوازدهم در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار پسته کشور عمدتا در دست واسطه ها بوده و تعداد کشاورزانی که پسته تولیدی خود را بی واسطه صادر می کنند بسیار اندک است. معمولا واسطه ها پسته را از کشاورزان خریداری کرده و سپس اقدام به صادرات می کنند. بنابراین تعیین قیمت هم تقریبا در دست واسطه ها است.
 
وی افزود: بعید به نظر می رسد که عرضه پسته در بورس کالا تغییری در بازار پسته ایجاد کند و کشاورزان جهت عرضه محصول خود در بورس کالا اقدام کنند. مگر آنکه انبارهای بورس کالا به منظور پذیرش پسته در نزدیکی مناطق کشت پسته راه اندازی شود و ضمنا کشاورزان بتوانند به راحتی از محل عرضه پسته در بورس کالا تامین نقدینگی کنند. 
 
بازار پسته در دستان واسطه‌ها/ چالشی به‌نام محل راه‌اندازی انبارها و چگونگی تامین مالی کشاورزان
 
کلانتری تصریح کرد: در نظر داشته باشید که کشاورزان با سازوکار عرضه پسته در بورس کالا آشنایی ندارند و حتی در صورت فراهم شدن زیرساخت های اولیه، استقبال از این بازار و رونق معاملات حداقل ۲ سال زمان خواهد برد. 
 
دبیرکل خانه کشاورز در خاتمه گفت: هنوز سازوکار عرضه پسته در بورس کالا مشخص نیست و نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد؛ ولی اگر عرضه پسته در بورس کالا با روشی مشابه عرضه سایر محصولات کشاورزی مانند ذرت و پنبه و حبوبات و... صورت بگیرد، احتمالا تاثیر چندانی بر وضعیت کشاورزان نخواهد داشت.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بورس نیوز رویداد جدید را بررسی می‌کند؛

خندان بودن پسته، آری یا خیر

بورس نیوز رویداد جدید را بررسی می‌کند؛

خندان بودن پسته، آری یا خیر

ارسال نظر