بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
ادامه کاهش قیمت دلار، کاهش قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و مواد معدنی و نفت، بی شک از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر معاملات امروز بازار بورس است و چه بسا شاهد افت محسوس شاخص کل بورس هم باشیم.
کد خبر : ۱۹۴۸۸۶
افت شاخص بورس با ادامه کاهش نرخ ارز
آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، رشد ۳۱۸۶ واحدی شاخص بورس در روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه ۱۳۹۸، عمدتا مدیون معاملات مثبت نماد‌های «فارس»، «همراه»، «شبندر»، «وپاسار»، «کچاد» و ...، بود. شناسایی ۱۰۰۱ ریالی سود به ازای هر سهم در سال مالی منتهی به خرداد ۱۳۹۸ در گزارش حسابرسی نشده فارس در روز گذشته، شاید بتواند تا حدودی معاملات سهام این شرکت را به تعادل بکشد.

اخبار سیاسی 

از جمله خبر‌های با اهمیت سیاسی در روز گذشته اتمام سفر ۵ روزه ظریف به کشور‌های فنلاند، سوئد، نروژ و فرانسه اشاره داشت. این سفر‌ها درست چند هفته پس از تحریم ظریف توسط ایالات متحده آمریکا صورت گرفت که این موضوع نشان دهنده تلاش ایران و حتی استقبال کشور‌های اروپایی در راستای بهبود شرایط سیاسی برجام است.

در همین ارتباط ظریف پس از دیدار با ماکرون در جمع خبرنگاران گفت‌وگوهایش با ماکرون را سازنده خواند و گفت بحثی که با ماکرون داشتیم در ادامه تماس‌های تلفنی روسای جمهور دو کشور در چند هفته گذشته است. فرانسه پیشنهاد‌هایی را ارائه کرده بود و پیشنهاد‌هایی را ما ارائه کردیم درباره نحوه اجرای برجام و گام‌هایی که نیاز است طرفین بردارند.

البته لازم به ذکر است، بر اساس ادعای برخی مقالات منتشره در رسانه‌های بین‌المللی، محور مذاکرات ظریف و مکرون عمدتا در راستای اعطای نوعی بسته مشوق اروپایی به ایران از جمله راه‌اندازی یک خط اعتباری برای این کشور است. این رسانه‌ها مدعی شدند ماکرون در جریان گفتگو با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به عنوان روشی برای جبران کاهش فروش نفت ایران را مطرح کرده است. 

به نظر می‌رسد با توجه به ادامه جنگ تجاری آمریکا و چین و حتی محقق شدن بخشی از تعهدات اروپایی‌ها شرایط کشور به لحاظ اقتصادی در ماه‌های آتی از بهبودی نسبی و محسوس برخوردار خواهد بود.

اقتصاد کلان 

از جمله اخبار بسیار با اهمیت بازار‌های بین‌المللی و حتی داخلی روز گذشته می‌توان به تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و اعمال تعرفه چین بر ۷۵ میلیارد دلار انواع کالا‌های وارداتی از این کشور اشاره داشت.

اما نکته بسیار با اهمیت و قابل توجه این خبر، وجود نفت در لیست کالا‌های مورد اعمال تعرفه چین است. با توجه به نزدیک به ۲.۵ میلیون بشکه نفت روزانه وارداتی از آمریکا توسط چین، حالا به نظر می‌رسد چین به دنبال جایگزین کردن کشور‌هایی جایگزین برای تامین نفت ارزان قیمت‌تر باشد که این خبر خوبی برای ایران محسوب می‌شود.

افت شاخص بورس با ادامه کاهش نرخ ارز
روز گذشته ائو فنگ سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز جمعه اعلام کرد در صورتی که واشنگتن اقدامات غلط خود را تصحیح نکند، پکن آماده تلافی است.

وی افزود که چین از اول سپتامبر و ۱۵ دسامبر به ترتیب تعرفه‌های ۵ درصدی و ۱۰ درصدی بر ۷۵ میلیارد دلار از کالا‌های آمریکایی اعمال خواهد کرد.

لیست کالا‌هایی که چین قصد دارد بر روی آن‌ها تعرفه اعمال کند شامل محصولات کشاورزی، نفت خام، هواپیما‌های کوچک و خودرو است.

ارز و سکه
در حالی که در روز پنجشنبه نیز به مانند روز‌های هفته اخیر شاهد تثبیت قیمت‌های زیر ۱۱.۷۰۰ تومانی هر دلار در بازار تهران بودیم، قیمت‌های جهانی طلا در روز جمعه و به دلیل اظهارات مقامات چین و افت بازار‌های بورس و نفت رشدی ۲ درصدی را تجربه کرد.
افت شاخص بورس با ادامه کاهش نرخ ارز
رشد قیمت این فلز کمیاب که بسیار از فعالان بازار‌های جهانی را نیز هیجان‌زده کرده بود، در معاملات روز جمعه با رشدی در حدود ۲۹ دلاری در قیمت‌های ۱۵۳۷ دلار به ازای هر انس قرارگرفت.
به نظر می‌رسد انتشار اخبار مناسب در خصوص تقویت احتمال خرید نفت از ایران از سوی چین و سایر کشورهاو همچنین گمانه‌زنی‌ها در خصوص اعطای برخی معافیت‌ها به کشور‌های همسایه قیمت‌های دلار در روز‌های آتی روند کاهنده‌ای به خود گیرد.

بازار‌های جهانی 

پس از آنکه افزایش تنش‌های تجاری آمریکا و چین و افزایش احتمال اعمال تعرفه ۵ تا ۱۰ درصدی بر بیش از ۷۵ میلیارد دلار کالای صادراتی آمریکا قوت گرفت، شاهد افت قیمت‌های جهانی نفت در روز گذشته بودیم. 

بر اساس آخرین معاملات در روز جمعه قیمت نفت WTI با کاهشی در حدود ۳ درصدی به قیمت‌های ۵۳ دلاری رسید تا به نوعی زنگ خطری برای قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی و حتی فلزات اساسی هم به صدا درآید.

 کدال نگر
از جمله مهمترین گزارشات با اهمیت منتشر شده در دو روز انتهای هفته گذشته می‌توان به انتشار گزارش حسابرسی نشده «فارس» اشاره داشت. 

سود خالص هلدینگ پتروشیمی فارس در سال مالی منتهی به پایان خرداد ماه ۱۳۹۸ با ۱۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۹۱.۶۳۳ میلیارد ریال رسید که از این حیث رکورد قابل توجهی محسوب می‌شود.

افزایش سودآوری زیر مجموعه‌های بزرگ این شرکت نظیر پتروشیمی بندر امام، تندگویان، مبین، فجر، اروند و ...، منجر به رشد چشمگیر سودآوری این شرکت در سال مالی گذشته شده است.

افت شاخص بورس با ادامه کاهش نرخ ارز
بازار امروز

به نظر می‌رسد با توجه به افت محسوس قیمت‌های جهانی نفت و به تبع آن حتی محصولات پتروشیمی در هفته جاری شاهد افزایش عرضه در نماد پالایشی و حتی پتروشیمی باشیم. تثبیت قیمت‌های جهانی نفت در قیمت‌های کنونی و ۵۵ دلاری بی شک منجر به کاهش قیمت‌های محصولات پتروشیمی خواهد گردید که حتی این موضوع با کاهش قیمت‌های این محصولات در معاملات هفته‌های اخیر بورس کالا نیز مشهود است.

ادامه کاهش قیمت دلار، کاهش قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و مواد معدنی و نفت، بی شک از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر معاملات امروز بازار بورس است و چه بسا شاهد افت محسوس شاخص کل بورس هم باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر