بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۳۸
پس از بررسی معاملات چند سهم بدست آمد

جدیدترین روش کسب درآمد در بورس تهران

مهمتر از آن اينكه آيا در اين روش فعاليت در بازار نكته‌اي آموزشي نيز براي فعالان بازار وجود دارد؟ جواب مثبت است و اينكه اين يك روش جالب در بازار است كه البته شايد برخي اوقات هم به لج و لجبازي مديريتي منجر شده و حتي يك فرصت را از شركتي كه دعوا بر سر سهام آن وجود دارد سلب نمايد. اما اين روش چگونه است؟
کد خبر : ۳۳۴۲۳

اين روزها يكي از جالبترين روند معاملات در بورس را قطعاً مي‌توان به شركت پارس الكتريك منتسب نمود.

صرفنظر از اخبار فاندامنتالي كه از اين شركت به طور جسته و گريخته به گوش مي‌رسد آنچه موضوع را كمي جالب‌تر نموده است اين است كه همواره يك پاي ثابت خريدهاي هر روزه  البته به اندازه‌اي نه چندان قابل توجه در روزهاي اخير را يك خريدار تشكيل مي‌دهد: سرمايه‌گذاري ملي ايران.

آنچه براي همگان جالب مي‌نمايد اين است  كه سهمي با اندازه‌اي تقريباً كوچك در بازار سرمايه كجا و قد و قواره سرمايه‌گذاري ملي ايران كجا ؟

به گزارش واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز ، پرسش این است که چرا اين شركت هر روزه در صف خريد يك شركت با ارزش بازار كوچك مي‌نشيند تا مثلاً 50000 سهم خريداري نمايد؛ البته همگان مي‌دانند كه در اينجا سرمايه‌گذاري ملي ايران نمي‌خواهد فقط نامش به اصطلاح در صف خريداران ثبت شود!!

اما موضوع اصلي اين نوشته نگاه به اين رويداد و موارد مشابه آن از زاويه ديگري است كه توجه بسياري از فعالان سهام به اصطلاح زير خاكي را به خود مشغول كرده است.

ولی نكته اصلي اين كه ورود چنين شركت بزرگي به خريد سهام چنين شركتهاي نه چندان بزرگي، آن هم در اكثر موارد به قصد ثبت نام آن در فهرست خريداران روزانه اين سهم، چه هدفي را دنبال مي‌كند؟


آموزش حین فعالیت

مهمتر از آن اينكه آيا در اين روش فعاليت در بازار نكته‌اي آموزشي نيز براي فعالان بازار وجود دارد؟

جواب مثبت است و اينكه اين يك روش جالب در بازار است كه البته شايد برخي اوقات هم به لج و لجبازي مديريتي منجر شده و حتي يك فرصت را از شركتي كه دعوا بر سر سهام آن وجود دارد سلب نمايد. اما اين روش چگونه است؟


جدیدترین روش کسب درآمد در بورس تهران

اين روش به طور خلاصه عبارت است از شناسايي شركتهايي كه دعواي مديريتي بر سر سهام آنها وجود دارد: خواه دعوا بر سر تعيين يك يا دو عضو هيأت مديره، تعيين مديرعامل و يا چهار عضو و در اختيار داشتن مجمع فوق‌العاده شركت و اختيار سلب حق تقدم افزايش سرمايه از ديگر سهامداران.

در اين موارد شما مي‌توانيد با خريد مقداري تعيين كننده از سهام اين شركتها از بازار، به اصطلاح سهام طلايي «Golden Shares» را تصاحب كرده و بعداً با قيمتي بسيار جذاب براي خود اين سهام را به فروش برسانيد.

به نظر مي‌رسد شايد نيازي به توضيح بيشتر اين روش نباشد اما ذكر نمونه‌هايي از اين روش خالي از لطف نيست و البته موارد ديگري نيز حتماً هستند كه خوانندگان محترم مي‌توانند با نظرهاي خود ذيل اين مطلب، ديگران را از آنها آگاه و فرصتهاي كسب سود را به ديگران نشان دهند.


نمونه های واقعی

دعواي قديمي بر سر سهام فولاد خراسان در دو گروه صندوق عشاير و مجموعه معادن و فلزات از اين موارد بود كه سرمايه‌گذاري بانك پاسارگاد با اهتمام خاصي مدت زيادي از اين سهم حمايت و آن را خريداري مي‌نمود كه در نهايت نيز اين سهام (حدود دو درصدي) را – البته نه به اندازه‌اي كه انتظار آن را داشت – به صندوق عشاير فروخت.

دعواي جالب بر سر مديريت سرمايه‌گذاري رنا در عرضه‌هاي اخير خصوصي‌سازي نيز از مواردي است كه سرمايه‌گذاري سايپا و سرمايه‌گذاري ملي ايران، اولي به قصد تملك و دومي به قصد کسب درآمد بهتر و فروش به قيمتي به اصطلاح شيرين هر روز آن را خريداري مي‌نمودند كه در نهايت سرمايه‌گذاري ملي با قيمتي شيرين اين سهام را فروخت.

دعواي بسيار مشخص بر سر سهام سايپا در اين روزها و خريدهاي بسيار قابل توجه اين سهم از سوي سرمايه‌گذاري سايپا و سرمايه‌گذاري ملي ايران، به قاعده سابق، نيز از اين موارد است.


و اما سرمایه گذاری ملی ایران

ظاهراً سرمايه‌گذاري ملي ايران بار هم موفق شده اين بار در كنار گروه بهمن مبايعه‌نامه فروش سهام را به قيمت (طبق شنيده‌ها حداقل) 675 تومان به مجموعه كاركنان و سرمايه‌گذاري سايپا بفروشد.

از موارد ديگر در اين دعواها، دعواي مديريتي در سهام جذاب توسعه صنايع بهشهر است كه سرمايه‌گذاري‌هاي غدير و بانك ملي و زيرمجموعه‌ها در كنار پاي ثابت هميشگي اين دعواها يعني سرمايه‌گذاري ملي ايران اقدام به خريد اين سهم در بازار مي‌نمودند و البته سرمايه‌گذاري ملي كه حرفه ای ‌ترين اين مجموعه‌ها است گاهي به فروش سهام با مثلاً 10% سود نيز در روزهاي قبل اقدام كرده است اما دوست دارد باز هم اين سهام طلايي را به صورت بلوكي به فروش برساند، اينجا تعيين نرخ در وسط دعواي سرمايه‌گذاري‌هاي بانك ملي و غدير و تا حدي هم سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي كشوري است.

ديگر مثالهايي كه سرمايه‌گذاري ملي از اين روش استفاده نموده است نيز شامل سهام لنت ترمز ايران، كف، فيبر ايران و تا حدي سهام شركتهايي همچون مارگارين نيز مي‌باشد.

اگر نگاهي به خريد و فروشهاي سايت مديريت خدمات بورس (www.tsetmc.com) در چند روز متوالي را ادامه دهيد و يا به سابقه يكي دو ماهه اين قسمت سايت توجه نماييد به احتمال زياد مي‌توانيد موارد ديگري از اين قبيل را بيابيد.


سرهای بی کلاه

در نهايت اينكه هدف از اين نوشته تنها افزوده شدن يك روش خاص به داناييهاي فعالان بازار سرمايه و البته ذكر اين هشدار بوده است كه ممكن است بعد از فروش سهام طلايي توسط تعيين كنندگان نرخ در وسط دعوا، سر خريداران ديگري كه به اين ميدان هماوردي وارد مي‌شوند به اصطلاح بي كلاه بماند و بنابراين برخي اعتقاد دارند كه چنين مواردي (دعواهاي مديريتي) را مي‌توان «بازي بزرگان» دانست و نبايد در بازي بزرگان وارد شد چون ريسك خاص خود را دارد؛ كه البته نبايد از اين موضوع نيز غافل شد كه اين ريسك بالا مي‌تواند بازدهي‌هاي بسيار جالبي را نيز در مواردي خاص – همچون سهام پارس الكتريك – براي سهامداران خرد نيز به ارمغان بياورد.

واحد مطالعات و تحليل بورس نيوز

اشتراک گذاری :
ارسال نظر