بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۳
کد خبر : ۳۷۸۳۵

ایسنا: با کم شدن ارائه ارز از سوی بانک مرکزی و ادامه عطش مردم برای خرید دلار، کاسبی دلالان دوباره داغ شد و نرخ ارز در بازار آزاد به 1090 تومان رسید.

با گذشت حدود سه هفته از نابسامانی بازار ارز و کنترل نسبی آن طی دو هفته گذشته، بازارارز از ابتدای هفته جاری دوباره با افزایش قیمت روبرو شده است.

مشاهدات  نشان می‌دهد قیمت ارز در سبزه‌میدان و حوالی چهارراه استانبول 1088 تا 1090 تومان است. این در حالی است که قیمت رسمی نرخ دلار امروز از سوی بانک مرکزی 1050 تومان اعلام شده است.

صرافی‌های مجاز و صرافی بانک‌ها تامین نشدن سفارشاتشان به میزان کافی از سوی بانک مرکزی را از دلایل کمبود و بالا رفتن نرخ ارز در چند روز اخیر می‌دانند.

تامین نرخ ارز به گونه‌ای با محدودیت مواجه شده است که صرافی بانک ملی فقط در صورت ارائه پاسپورت و بلیت هواپیما تنها دو هزار دلار در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و مانند یکی دو هفته پیش، افراد نمی‌توانند با ارائه کارت ملی ارز دریافت کنند و این کار با محدودیت‌های زیادی انجام می‌شود.

برخی صرافان به ایسنا گفتند که بانک مرکزی تنها 50 درصد آنچه که آن‌ها به عنوان نیاز اعلام می‌کنند را تامین می‌کند و این میزان جوابگوی نیازها نیست.

به نظر می‌رسد ضعف نظارت بانک مرکزی بر بازار باعث شده تا قیمت‌ها روند صعودی خود را دوباره در پیش بگیرند و محدودیت‌هایی برای تامین ارز کسانی که واقعا به آن نیاز دارند به وجود آمده است.

بازار اجاره کارت ملی و همچنین دلالان نسبت به هفته گذشته داغ‌تر شده و به نظر می‌رسد دخالت بانک مرکزی کارایی خود را از دست داده است و به این ترتیب باید دونرخی شدن نرخ ارز را پذیرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر