بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
جلسه مجمع عمومي ساليانه شركت پارس خودرو با حضور 88.6 درصد صاحبان سهام در ساعت9:00 صبح روز پنج شنبه مورخ 16تیرماه سال جاری در سالن خلیج فارس واقع در پژهشگاه وزارت نیرو برگزار شد
کد خبر : ۵۲۰۷۳

جلسه مجمع عمومي ساليانه شركت پارس خودرو با حضور 88.6 درصد صاحبان سهام در ساعت9:00 صبح روز پنج شنبه مورخ 16تیرماه سال جاری در سالن خلیج فارس واقع در پژهشگاه وزارت نیرو برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای محمد کبریتی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان آقاپور و سوری و به دبیری آقای شاطری تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس آقای روشن قلب و نماینده حسابرس آقای قراقوزلو نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مهندس مدنی (مدیرعامل شرکت) و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی89.12.29

2- تقسیم 59 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار


حاشیه مجمع:

به گزارش اداره اطلاع رسانی پارس خودرو، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خودرو با حضور خیل عظیم سهامداران با هدف آگاهی از آخرین وضعیت شرکت پارس خودرو و برنامه های آتی آن برگزار شد و یکی از نکات جالب توجه این جلسه، حضور چشمگیرسهامداران و اصحاب رسانه بود

در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خودرو، حضار به دقت گزارش مکتوب هیات مدیره به مجمع را مطالعه می کردند و خود را برای پرسش و پاسخ با هیات رئیسه آماده می ساختند اما شاید مهمترین برنامه ای که برای شرکت در گزارش هیات مدیره تا سال 1393 در نظر گرفته شده بود دستیابی به جایگاه برتر عرضه خودرو در کشور و منطقه، همچنین حفظ جایگاه خوشنام ترین خودروساز ایران ضمن همکاری با برترین خودروسازان جهانی بود که اگر این سه فاکتور به واقع انجام گیرد می توان پارس خودرو را که بسیار هم مستعد رشد است در سال 1393 شرکتی موفق در عرصه صنعت خودرو کشور دانست.

بنا بر این گزارش مهندس سعید مدنی درا بتدای جلسه اقدام به ارایه گزارش هیات مدیره به مجمع کرد که حاوی نکات مهمی بود از جمله آنکه در حال حاضر پارس خودرو 22 درصد از بازار خودروی ایران را در دست دارد و برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار به 25 درصد انجام شده است که بزودی محقق خواهد شد.

وی در ادامه پارس خودرو را یکی از خوشنام ترین خودروسازان ایرانی خواند و برای اثبات این ادعا گفت : در حال حاضر پارس خودرو با تولید خودروهای تینا، ماکسیما، تندر 90 و مگان که دارای کمترین نمرات منفی از شرکت بازرسی کیفیت ایران هستند در بین مشتریان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و حتی در مواردی خودروهای تولیدی پارس خودرو در بازار بالاتر از خودروهای مشابه ساخت رقبا بین مردم معامله می شود که بیانگر اطمینان آنها به محصولات این شرکت است.

مهندس مدنی در ادامه از رشد 13 درصدی تعداد تولید خودرو و 16 درصدی مبلغ فروش محصولات سخن به میان آورد و گفت: پارس خودرو در سال 1389 تیراژ تولیدات خود را افزایش داد و در حال حاضر سومین خودرو ساز کشور از لحاظ سهم بازار است؛ این در حالی است که پارس خودرو در سال 1389 توانسته افزایش 11 درصدی بومی سازی ساخت داخل سبد محصولات نسبت به مدت مشابه گذشته داشته باشد که همت کارکنان شرکت را نشان می دهد.

وی ادامه داد : مستحضر باشید که افزایش تیراژ تولید و بومی سازی محصولات نه تنها باعث افت کیفیت محصولات نشده است، بلکه کسب افتخارات مختلف از جمله بالاترین نشان ممیزی رنو برای دومین بار متوالی ، انتخاب ماکسیما به عنوان کیفی ترین خودروی سال 1389 ، کسب عنوان منحصر به فرد سه رتبه نخست در جدول کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بین تمام خودروسازان داخلی بهمراه تایید یورو 3 برای تمام محصولات بیانگر عزم شرکت برای حضور در عرصه رقابت با بهترین خودرو سازان جهانی است.

در ادامه مهندس مدنی گفت: در نظر داشته باشید که در حال حاضر سالن مونتاژ تندر و مگان و سالن رنگ متمرکز شرکت با استفاده از تکنولوژی روز جهانی در حال فعالیت است که در ایران نظیر ندارد و همین امر باعث شده که پارس خودرو خودروسازی متمایز از سایر رقبا شود.

مدیر عامل پارس خودرو افزود: با عنایت به توضیحات فوق الذکر امروز می بینیم که بالاترین میزان رضایتمندی مشتریان از سبد محصولات پارس خودرو ثبت شده است که افتخاری بزرگ برای این مجموعه می باشد.

در پایان مهندس مدنی به بیان سرفصل پروژه های تحقیقاتی در دست اجرا و آتی شرکت پرداخت که مهمترین آنها کسب استاندارد یورو 4 برای کلیه محصولات و امکان تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی بود.

چالش پارس خودرو:

همانطور که در گزارش مدیرعامل هم اعلام شد در حال حاضر پارس خودرو سومین خودروساز کشور است که 22 درصد از سهم بازار تولید خودروی داخل کشور را در دست دارد اما سرمایه این شرکت نسبت به رقبای خود ایران خودرو، سایپا، گروه بهمن متناسب نیست. به عنوان مثال گروه بهمن که دارای سهم بازار کمتری در حدود یک ششم ظرفیت پارس خودرو است، سرمایه اش 1.5 برابر پارس خودرو است به نظر
می رسد با اجرای افزایش سرمایه در این شرکت و تجهیز منابع مالی آن در آینده براحتی جهش این شرکت در بازار را شاهد باشیم چون ظرفیت تولید خودرو در پارس خودرو فعلا 320 هزار دستگاه است که حدود 255 هزار دستگاه آن تولید پراید مونتاژی برای سایپا می باشد که اگر سرمایه مناسب در اختیار پارس خودرو قرار گیرد براحتی ظرفیت خود را ارتقاء خواهد داد و سهامدارانش را منتفع خواهد ساخت.

گزارش فعالیت هیات مدیره:

شرکت پارس خودرو در سال 1335 به نام شرکت جیپ تاسیس گردید و شروع به فروش خودروی جیپ ویلیز و قطعات یدکی آن نمود.

در سال 1338 با احداث کارخانه ای واقع در جاده مخصوص کرج (محل کنونی شرکت) تولید و مونتاژ انواع اتومبیل های جیپ آغاز شد. شرکت در سالهای بعد شروع به تولید خودروهای وانت سیمرغ، آریا- شاهین (رامبلر) و آهو نمود. در سال 1352 ابتدا نام شرکت به نام موتور جک و سپس به جنرال موتورز ایران (سهامی خاص) تغییر یافت و در سال 1353، تولید محصولات سواری لوکس آغاز شد. در همان سال خودروی شورولت ایران (اپل) و در سال 1355 اتومبیل های شورولت نوا، بیوک و کادیلاک تولید شد.

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و در سال 1359 نام شرکت از جنرال موتورز ایران به شرکت خودروسازی ایران و سپس در همان سال به شرکت پارس خودرو تغیر یافت. در آن سال بدلیل قطع رابطه با شرکت جنرال موتورز و امریکن موتورز، شرکت پارس خورو به منظور ادامه فعالیت های خود، جیپ های توسن هندی را تولید کرد و در سال های بعد مجدداً تولید شورولت و بیوک و کادیلاک تا سال 68 ادامه یافت . در سال 1365 و با همکاری شرکت نیسان ، تولید خودروهای نیسان پاترول انجام شد . خودروی لندرور نیز مدتی در شرکت تولید شد.

به دلیل ضعف موتورهای جیپ توسن ، تصمیم بر آن شد این خودرو با یک موتور قویتر از موتور هندی تولید شود که در نتیجه در سال 1369 تولید جیپ صحرا با موتور میتسوبیشی ژاپن آغاز شد. روند تولید خودروها ادامه یافت تا اینکه در سال 78 شرکت تحت پوشش شرکت سایپا قرار گرفت و در همان سال مقرر گردید تا محصول رنو 5 شرکت سایپا در پارس خودرو تولید و مونتاژ گردد که در نتیجه تولید این خودرو با نام سپند در شرکت شروع شد.

بعد از آن با تغییر ظاهری سپند و با پایه موتور پراید ، محصولی با نام پی کی در سال 80 و سپس نیوپی کی در سال 84 متولد شد که تولید آن محصول تا سال 1385 ادامه یافت. در سال 1379 شرکت پارس خودرو با اقدامی مبتکرانه و با همکاری شرکت سایپا تولید خودروهای پراید صبا و سایپا 141 را به صورت اجرتی برای شرکت سایپا شروع کرد که این اقدام باعث شد تا توان پارس خودرو مجدداً احیا گردد. در سال 1380 شرکت با هدف نفوذ مجدد در بازار خودروهای لوکس با همکاری شرکت نیسان اقدام به مونتاژ خودروی ماکسیما نمود . در همان سال نیز تولید خودروی نیسان پیکاپ و در سال بعد خودروی رونیز که جزو خودروهای دو دیفرانسیل محسوب می شود، شروع شد. از آن سال به بعد شرکت پارس خودروی توانست در دسته بازار خودروی سواری سبک، خودروی دو دیفرانسیل با کاربرد بیابانی (SUV) ، وانت و خودروهای لوکس سهم قابل توجهی را در کشور کسب نماید. پس از آن مقرر گردید تا با همکاری شرکت رنو محصول ال 90 و مگان در شرکت پارس خودرو تولید شود که طی آن از سال 1382 احداث سالن تولیدی ال 90 در شرکت آغاز گردید. در سال 1383 با بهره برداری از سالن رنگ متمرکز و به دنبال آن در سال 84 با افزایش جهشی ظرفیت تولید پراید، گام مهمی در جهت افزایش و تولید و ایجاد اشتغال نیروی انسانی برداشته شد.

در سال 85 با بهره برداری از سالن تولیدی ال90 حجم تولید دوباره افزایش یافت. در سال 1386 با ادامه تولید تندر90 و شروع تولید خودروی مگان حجم تولید همچنان افزایش یافت. در این سال برای اولین بار خودروی ویژه معلولین در شرکت طراحی و تولید شد.

در سال 1387 و 1388 با افزایش مجدد تولید، سهم بازار داخلی خودروهای سواری و دو دیفرانسیل افزایش یافت. همچنین امکان اجرایی دو گانه سوز نمودن کلیه محصولات در شرکت فراهم گردیده و ظرفیت سالن رنگ نیز افزایش یافت. در سال 1388 توسعه نظلم جامع تعالی و بهره وری و اجرای آن به صورت عملیاتی مدنظر قرار گرفت . در حال حاضر پارس خودرو با تولید محصولات ماکسیما ، رونیز، وانت پیکاپ، تینا، قشقایی، تندر90، مگان و پراید حدود 22 درصد از سهم بازار تولیدات داخل را به خود اختصاص داده است.

پیام هیات مدیره:

مجموع خودروهای سواری و دودیفرانسیل تولید شده در ایران در سال 1389 معادل 1.363.727 دستگاه بوده است . تعداد واردات خودرو 43389 و صادرات آن معادل 69613 دستگاه بود. سه خودروساز برتر ایران شامل ایران خودرو، سایپاو پارس خودرو 97.7 درصد کل خودروهای تولیدی ایران در سال 1389 را تولید نموده اند سهم پارس خودرو از کل تولید خودرو معادل 22 درصد و سهم این شرکت از تولیدات گروه خودروسازی سایپا معادل 44 درصد بوده است. به لحاظ کیفی ( امتیاز منفی-ایدرو، شرکت بازرسی کیفیت) سه خودروی نیسان ، ماکسیما، رنو مگان و تندر 90، در کلاس خود در ردیف با کیفیت ترین خودروهای تولیدی ایران شناخته شده اند. عملکرد مثبت شرکت در افزایش تیراژ و بهبود کیفیت دو خودروی رنو مگان و تندر 90 باعث شد جایگاه این دو خودرو جدید ، نزد مشتریان ارتقا یابند . فروش سه محصول جدید نیسان تینا TEANA و قشقایی QASHQAI و مورانو MURANO جدید در ردیف خودروهای لوکس و SUV در این سال آغاز گردید . از 477 دستگاه قشقایی فروخته شده 75 دستگاه در این سال تولید شده است . همچنین 36 دستگاه تینا تولید و 429 دستگاه به فروش رسید. 195 دستگاه مورانو جدید فروخته شده وارداتی بودند. همچنین گفتنی است روند تولید خودروهای لوکس تینا و قشقایی همچنان افزایشی بوده و در آینده ای نزدیک شاهد استفاده کامل از ظرفیت های ایجاد شده خواهیم بود.

جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت در صنعت خودروسازی فعالیت می کند . رشد مبلغی و تعدادی فروش صنعت مدکور در سال جاری نسبت به سال قبل به ترتیب 13 درصد و 16 درصد می باشد که اهم دلایل آن عبارت است از افزایش تعداد و مبلغ فروش محصولات می باشد.

شرکت در بین شرکتهای فعال در این صنعت با حجم فروش خالص معادل مبلغ 11.730.068 میلیون ریال در رده سوم قرار دارد.

مرور کلی برعملکرد شرکت ، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهای مهم در سال 1389

تولید:

v افزایش کل تولید به میزان 8 درصد نسبت به سال قبل

v اجرای پروژه راه اندازی تولید خودروهای تینا و قشقایی به طور همزمان در زمانی کمتر از زمان استاندارد و ثبت کمترین رکورد در بین پلنت های نیسان

v افزایش میزان ساخت داخل سبد مجصولات به میزان 11 درصد نسبت به سال قبل

استاندارد های اخذ شده:

  •  مجوز تولید و کسب مجوز شماره گذاری از راهنمایی و رانندگی جهت پراید X100
  •  کسب گواهینامه ISO9001 برای محصولات گروه رنو

کیفیت:

* کسب چهار عنوان سطح عالی سبز کیفیت در ممیزی رنو

* کسب عنوان منحصر به فرد سه رتبه نخست در جدول کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بین تمامی خودروسازان داخلی

* انتخاب خودرو تینا به عنوان کیفی ترین خودروی تولیدی کشور در بین تمام خوردوهای تولید داخل.

* کسب بالاترین نشان ممیزی جهانی رنو (Exceptional) برای دومین بار متوالی

* کسب عنوان اولین خودروی بدون ایراد برای ماکسیما در آدیت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

* انتخاب ماکسیما به عنوان کیفی ترین خودروی سال 1389

* ارتقای سطح کیفی تندر 90 به A+

* کسب تاییه تمامی محصولات شرکت پارس خودرو از لحاظ استاندارد EURO 111 در آزمایشات آلاینده سنجی خودروها

* کسب گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت 2008 :ISO 9001 برای محصولات گروه رنو پارس خودرو

موارد شاخص استفاده از تکنولوژی روز (سطح جهانی)

سالن مونتاژ تندر و مگان:

این سالن شامل کانوایر اسلت زمینی در خط تریم، کانوایر هوایی POWER& FREE جهت خطوط مکانیک 1 ، تریم 2 و مکانیک 2 ، کانوایر سلت در خط نهایی ، کانوایر مونر اسلت زمینی جهت واتر تست، کانوایر دابل اسلت زمینی جهت خط CSC ، کانوایر مونو سلت زمینی جهت خط P2WAX می باشد همچنین در خط پیش مونتاژ موتور گیربکس و آماده سازی POWER TRAIN نیز از دو کانوایر اسلت برخوردار است. همچنین سالن SIGN OFF این خودرو نیز شامل دو خط سلت کانوایر می باشد.

از تجهیزات این سالن می توان از ربات سیلر کاری شیشه ، دستگاههای پانچ رودری، دستگاه شارژ روغن ترمز ، شارژ روغن ترمز، شارژ گاز کولر، شارژ آب و ضد یخ، شارژ زوغن هیرولیک فرمان، شارژ روغن گیربکس، تعمیراتی تندر، شارژ ترمز تعمیراتی مگان، گاز کولر تعمیراتی، لیفترنیکهای باطری و توپیهای طرفین، اینرست و پیش مونتاژ توپی مگان و کردل تندر، 3 دستگاه کمپرسور و تجهیزات تست نشتی مدار CNG، منی پولیتورهای نصب مخزن CNG اصلی و تعمیراتی، منی پولیتور نصب تایر و تایر یدک، منی پولیتور صندلی، منی پولیتور داشبورد و کارد بورد مگان، منی پولیتورهای دربهای مگان، منی پولیتور کراس ممبر تندر، تجهزات VEP (ELECTRONIC PROESS) دستگاه COMPENSATOR CONTROL ، واتر تستهای اصلی و کنترل کیفیت، دستگاههای تست نشتی مدار CNG ، شاتلهای نصب موتور گیربکس ، شاتل نصب اکسل و شاتل کمپرس آن، ابزارهای چهار محوره نصب چرخها، دستگاه ، پمپ های ماستیک داشبورد و سینی پلاستیکی مگان و رودری تندر و جکهای دو و چهار ست.ن از دیگر تجهیزات این سالن می بشاد. همچنین این سالن از دو خط تنظیم زوایای فرمان ، تنظیم چراغ و رول تست برخوردار می باشد.

سالن رنگ متمرکز:

در سیستم رنگ متمرکز از جدیدترین روشهای آماده سازی رنگ بشرح زیر استفاده شده است.

جابجایی بدنه ها با استفاده از کانوایر هوایی، زمینی و انواع لیفترها

عملیات فسفات روی به روش Dip و اسپری با کیفیت بالا

عملیات حفاظتی ED جهت افزایش طول عمر بدنه و جلوگیری از خوردگی

تجهیزات مناسب جهت سنباده کاری سطوح خارجی ED شده با رعایت اصول حفظ محیط زیست

جداسازی ایستگاه های سیلر کاری داخلی و خارجی به منظور اعمال با کیفیت فرآیند سیلرکاری

استفاده از بوت مناسب پاشش PVC و ماشین پاشش رکاب (SGC)

استفاده از کوره خشک کن سیلر به منظور حفظ زیبایی خطوط سیلر

استفاده از ربات در اتاق پاشش آستر جهت یکنواختی، افزایش کیفیت و تسریع در پاشش

استفاده از ربات در بوت های پاشش رنگ جهت رنگ های مختلف و کیلر با بهترین کیفیت

کنترل و تنظیم دما، رطوبت و سرعت جریان هوای دخل کابین های پاشش رنگ با استفاده از سیستم هواساز کابین ها

تهویه مطبوع مناسب (سرمایش و گرمایش) در فصول مختلف سال

استفاده از سیستم سانترال تغذیه رنگ و امکان استفاده از رنگ های متنوع با استفاده از تعدد مسیرهای انتقال رنگ به کابین

جداسازی بوت های اسپری رنگ و آستری از سایر ایستگاه های کاری جهت افزایش کیفیت اعمال رنگ و کاهش آلودگی

نصب و راه اندازی سیستم سانترال تغذیه سیلر به منظور کنترل یکنواختی فشار اعمال سیلر، کاهش تعداد دفعات شارژ و کاهش آلودگی های سطح سالن

استفاده از ایستگاه های بازرسی مناسب جهت تشخیص و تعمیر ایرادهای رنگ

امکانات مناسب و ایستگاه های تعریف شده جهت تعمیرات نقاط آسیب دیده

استفاده از سیستم رباتیک شستشوی کریرهای سالن و سیستم واتر جت جهت شستشوی گریتینگ های کف بوت های پاشش

استفاده از سیستم آموزشی مدرسه مهارت به منظور آموزش و افزایش مهارت اپراتورهای جدیدالاستخدام

پروژه های تحقیقاتی در دست اجرا:

1. پروژه های کاهش آلایندگی

1) پروژه 4 EURO کلیه محصولات

2) پروژه دو گانه سوز کردن پیکاپ MC

3) امکان سنجی خودروهای دیزلی

4) امکان سنجی خودروهای هیبریدی

5) امکان سنجی خودرهای برقی

2. سایر پروژه ها

1) پیکاپ MC

2) نصب سیستم مولتی مدیا بر روی ماکسیما

3) نصب سیستم ATM برروی تندر 90

4) پروژه تندر90- SR

3. برنامه توسعه تکنولوژی ، نوآوری و تغییر در محصول

1) تندر90 فاز 2

4 . مطالعه جهت تولید خودروهای جدید، کوچک و ارزان قیمت

فروش و پس از فروش:

کسب بالاترین میزان رضایتمندی مشتریان از سبد محصولات تولیدی پارس خودرو نسبت به متوسط صنعت در سال 1389

بیان برنامه ها و چشم انداز وضعیت شرکت برای سال مالی 1390

شرکت پارس خودرو با برنامه تولید و فروش 347000 دستگاه در سال و رسیدن به سهم بازار 25 درصد برنامه های کلان خود را در 5 محور به شرح زیر تعریف نموده است.

بهبود بهره وری :

· افزایش ظرفیت خط تولید بدنه 141

· احداث خط رنگ قطعات پلیمری در سالن پرس

· استفاده کامل از ظرفیت خط تولید تندر90 و مگان تا پایان سال

· افزایش ظرفیت تولید تینا و قشقایی و استفاده از ظرفیت کامل سرمایه گذاری شده

توسعه بازار:

· رسوخ در بازار خودروهای 9.5 تا 16 میلیون تومانی از طریق افزایش تیراژ محصول تندر 90

· رسوخ در بازار خودروهای 24 تا 30 میلیون تومانی از طریق افزای تیراژ محصول مگان

توسعه محصول:

· افزایش تنوع محصولات روی پلتفرم X90

· انتخاب محصول در کلاس C، B از شرکت نیسان

· انتخاب محصولات جدید از گروه رنو و تولید آن

· انتخاب محصولات جدید از گروه نیسان و تولید آن

مسئولیتهای اجتماعی:

· بازنگری و اجرای ارزیابی رضایت جامعه

· احداث نیروگاه برقی

توسعه فرآیندهای مدیریتی و پشتیبانی:

· بازنگری استراتژی و تدوین جهت گیریهای 5 ساله مطابق با برنامه پرواز 95

· حضور در فرآیند جایزه ملی بهره وری و استقرار سیستم IMS

اشتراک گذاری :
ارسال نظر