بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۱
کد خبر : ۵۴۲۸۵
خبرگزاری فارس: پشت پرده همکاری بانک‌های دولتی و خصوصی در پرونده اختلاس بزرگ

ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» ضمن تشریح جزئیات جلسه 5 ساعته کمیسیون اقتصادی با مسئولان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و بانک‌های عامل پیرامون بزرگترین اختلاس کشور در روز گذشته، اظهار داشت: اولویت مجلس در وهله اول این است که پول‌هایی را که به هر نحوی از بانک‌های درگیر در این اختلاس بیرون رفته‌اند جمع‌آوری کند.
وی با اشاره به اینکه انتشار خبر بزرگترین اختلاس همزمان با تعطیلات تابستانی مجلس بود افزود: از زمان کشف این فساد وحدت کامل مسئولان فضای جامعه را همه گیر کرد ولی تلاشمان براین است که با استفاده از اموال و دارایی‌های این گروه تمام پول‌های اختلاس را به بانک‌ها برگردانیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزرای اقتصادی و اطلاعات تصریح کرد: بعد از این جلسه کمیسیون‌های اقتصادی، قضائی و 90 مجلس موظف به بررسی، ریشه‌یابی و پیگری دقیق در این موضوع شدند.

* وزیر اطلاعات و رئیس بازرسی کشور، غائبان جلسه امروز مجلس

فتحی‌پور به تشکیل جلسه‌ ویژه در کمیسیون اقتصادی در همین ارتباط طی روز گذشته اشاره کرد و گفت: این جلسه از ساعت 9 صبح روز گذشته شروع و تا 13:30 دقیقه ادامه داشت که از نمایندگانی از کمیسیون‌های اصل 90، قضائی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت اطلاعات، وزارت اقتصادی، بانک مرکزی، دیوان محاسبات و مدیران بانک‌ها نیز دعوت شده بود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در جلسه دیروز از وزارت اطلاعات نماینده‌ای حضور نداشت، بیان کرد: مدیران عامل بانک‌های صادرات، ملی، سامان، پارسیان، ملت وسپه نیز حضور پیدا کرده و به بررسی دقیق این پرونده پرداختند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس البته تأکید کرد که این بخش از پرونده بزرگترین اختلاس کشور باید در بررسی‌های قضائی مورد توجه قرار گیرد و در آینده نیز این کمیسیون اسناد و مدارک جامعی را در این خصوص ارائه می‌دهد.

* فقط 900 میلیارد تومان از بزرگترین اختلاس وصول شده است

وی درباره رقم دقیق این اختلاس،‌ گفت: براساس آنچه در جلسه دیروز اعلام شد رقم دقیق سوءاستفاده 2 هزار و 876 میلیارد تومان بود که از این رقم مبلغ 900 میلیارد تومان به شبکه بانکی برگشت داده شده است.
فتحی‌پور ضمن اشاره به اینکه 200 میلیارد تومان از ال‌سی‌ها برای گروه امیر منصور آریا توسط بانک صادرات شعبه فولاد خوزستان باز شده بود ادامه داد:‌ این ال‌سی‌ها مورد قبول بانک صادرات بود که البته به صورت کامل نیز ثبت شده است.
وی تأکید کرد: همچنین در این جلسه بانک صادرت اعلام کرده که این رقم در چارچوب قوانین و مقررات قانونی این بانک صادر شده که مورد تأیید ماهم است و البته وثایق کافی نیز در اختیار داریم.

* مجلس تأیید کرد، ریشه اختلاس 3 هزار میلیاردی "جعل اسناد" بود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته باقی مانده رقم اختلاس هزار و 760 میلیارد تومان است، تصریح کرد: در این مورد هم اموال تمامی عوامل دخیل در این اختلاس مانند شرکت‌های فولاد و مشابه بلوکه شده است.
وی با اشاره به اینکه این گروه 38 شرکت داشته است، گفت: بانک صادرات در این جلسه اعلام کرد که هر چه داشتیم و وثایق در اختیارمان بود را به دادستانی خوزستان فرستادیم و آنها این اموال را بلوکه کردند.
فتحی پور در همین ارتباط به گزارش ارائه شده توسط مسئولان بانک مرکزی اشاره کرد و اذعان داشت: براساس این گزارش تمام اموال این گروه معادل 4 هزار و 700 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.
این نماینده مجلس در ادامه در پاسخ به این پرسش که این پرونده ناشی از جعل اسناد بوده یا اختلاس، افزود: عمده‌ترین قالب سوءاستفاده و فساد در این پرونده گشایش الی‌سی‌های صوری و جعلی بوده است.
وی با بیان اینکه اختلاس اخیر ناشی از جعل اسناد بوده است، گفت: در این مورد قوه قضائیه بعنوان مرجع صاحب صلاحیت تخلفات را کشف و برخوردهای لازم را انجام خواهد داد.

*سهم بانک‌های درگیر در اختلاس؛ بانک ملی پیشتاز در تنزیل lc

فتحی‌پور به بانک‌های دیگری که هر یک به نوعی درگیر در این اختلاس بزرگ بوده‌اند اشاره و تصریح کرد: بانک پارسیان 117 میلیارد تومان تسهیلات به هلدینگ گروه امیر منصور آریا پرداخت کرده است.
وی اشاره کرد: بانک سامان مجموعاً 450 میلیارد تومان و بانک سپه 60 میلیارد تومان صرفا برای تنزیل ال‌سی با این گروه همکاری نموده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نقش بانک ملی نیز در بزرگترین اختلاس کشور، گفت:‌ بانک ملی 2 هزار و 150 میلیارد تومان الی‌سی را تنزیل کرده است.
وی با بیان اینکه جلسات مجلس با دولت و بانکی‌ها در خصوص پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی همچنان ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: دنبال اخذ مدارک و مستنداتی هستیم که به همین منظور هم جلساتمان ادامه خواهد داشت.
فتحی‌پور اضافه کرد: در جلسه امروز رئیس کل بازرسی کل کشور حضور نداشت که امیدواریم در جلسات بعدی وی نیز حضور پیدا کرده و گزارشات جامعی را در این خصوص ارائه دهند.

* درخواست بانک ملی از بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات امیر منصور آریا

خبرنگار فارس پرسید در جریان پرونده بزرگترین اختلاس کشور گفته می‌شود که بانک ملی نقش عمده‌ای در این اختلاس داشته و در سال گذشته نیز از بانک مرکزی درخواست افزایش سقف تسهیلات این گروه را داشته است؛ در جلسه دیروز بحثی در این خصوص نشد؟
وی در پاسخ بیان کرد: بانک ملی از بانک مرکزی درخواست کرده بود که سقف اعتبارات این گروه را افزایش دهند ولی بانک مرکزی با این درخواست مخالفت کرد و اجازه افزایش سقف اعتباری این گروه را نداد.
فتحی‌پور با اشاره به اینکه بانک ملی می‌خواسته سهم این گروه را از 100 میلیارد تومان به 200 میلیارد تومان افزایش دهد، گفت: بیشترین سهم را در این پرونده کارخانه فولاد خوزستان داشته که با تسویه مطالبات قبلی مجدداً اقدام به دریافت تسهیلات جدید می‌نموده است.
این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که مقصر اصلی در اختلاس اخیر بانک ملی بوده یا صادرات، گفت: این مسائل قرار است با مستندات کامل در مجلس بررسی شود و در آینده اعلام می‌کنیم که چه اتفاقی در این خصوص افتاده بوده است.
فتحی‌پور قیمت بالای تنزیل الی‌سی‌ها را دلیل اصلی بی‌دقتی بانک‌ها و درگیری انها در این اختلاس عنوان کرد و افزود:‌ عملکرد بانک‌ها در این مورد بیانگر ضعف نظارت در شبکه بانکی است.

* بانک ملت و ماجرای پذیره‌نویسی بانک آریا

این نماینده مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع پذیره نویسی بانک آریا در بانک ملت و شائبه‌های بوجود آمده در این خصوص نیز اشاره کرد و گفت: پذیره نویسی این بانک در بانک ملت با مبلغ 200 میلیارد تومان انجام شده که این مبلغ در حساب بانک ملت از سوی بانک مرکزی بلوکه شده است.
وی با بیان اینکه 200 میلیارد تومان که برای ارائه مجوز بانک آریا پرداخت شده بود در شبکه بانکی محفوظ است، تصریح کرد: این گروه شرکت‌های تولیدی را به صورت صوری یا واقعی تشکیل داده بودند و با استفاده از فضای بوجود امده در حمایت از تولید سعی می‌کردند تسهیلات حمایتی را دریافت کنند.
فتحی‌پور ضمن اشاره به اینکه گروه آریا با هدف سؤاستفاده از برنامه‌های تولیدی برای حمایت از اشتغال از مسئولان دولتی نیز تسهیلات حمایتی را دریافت کرده‌اند، افزود: این گروه با این روش توانسته‌اند در استان‌ها و شهرهای مختلف از بی‌اطلاعی مسئولان سؤاستفاده کرده و تسهیلات بالایی را دریافت کنند.

* دولت تحول بانکی را ارائه دهد تا اختلاس‌های دیگری نداشته باشیم

وی ابراز امیدواری کرد که دستگاه قضائی و وزرات اطلاعات در آینده نزدیک این پرونده را به سرانجام برسانند و گفت: مجلس در پیگیری این پرونده بسیار قاطع است و در کنار سایر ارگان‌ها در دریافت حقوق مردم هیچ کوتاهی نخواهد کرد.
این نماینده مجلس با اشاره ابعاد دیگر طرح تحول اقتصادی از دولت خواست تا هرچه سریعتر لایحه تحول بانکی را به مجلس ارائه دهد تا با اجرای این طرح معضلات مشابه کاسته شود.

به گزارش فارس، مجلسی‌ها از روز گذشته رسماً‌ بررسی پرونده بزرگترین اختلاس تاریخ ایران را آغاز کردند و جدیت خود را در رسیدگی به این پرونده با جلسه غیرعلنی 4 ساعته روز گذشته به اثبات رساندند؛ اما جلسات مجلس به جلسه غیرعلنی ختم نشد و امروز هم خانه‌ملتی‌ها مسئولان اقتصادی و بانکی کشور را به بهارستان فراخواندند تا با حضور در کمیسیون اقتصادی پاسخگوی جزئیات این امر و چرایی وقوع این اتفاق شوم باشند.
بر همین اساس اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس صبح امروز مسائل و مشکلات جاری بانکی در کشور را مورد بررسی قرار دادند؛ در این جلسه که نمایندگانی از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، همچنین مدیرعامل بانک صادرات و چند بانک دیگر حضور داشتند و مسائل مرتبط با اختلاس 3هزار میلیاردی اخیر نیز بررسی شد.
براساس این گزارش، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز بعد از جلسه غیر علنی به کمیسیون اصل 90 مجلس مأموریت داد تا اختلاس اخیر را مورد پیگیری قرار دهد؛ وی همچنین از کمیسیون اقتصادی و قضایی مجلس خواست که در بررسی این موضوع به کمیسیون اصل 90 یاری رساندند.
همچنین حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از احتمال حضور وزیر اطلاعات در جلسه امروز اعضای این کمیسیون خبر داده بود اما وی در این جلسه حاضر نشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر