بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی می گوید که کشورش آماده است در صورت تحریم نفتی ایران، ظرف چند روز جای خالی آن را در بازار پر کند
کد خبر : ۵۹۴۶۲

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی می گوید که کشورش آماده است در صورت تحریم نفتی ایران، ظرف چند روز جای خالی آن را در بازار پر کند.


به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، نعیمی، در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد که کشورش به آسانی می تواند ظرفیت تولید نفت خام را تا ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

او در این مصاحبه گفته است: "ما در حال حاضر بین ۹.۴ تا ۹.۸ میلیون بشکه در روز تولید می کنیم، برای همین ظرفیت مازاد قابل ملاحظه ای برای تولید ۱۲ و نیم میلیون بشکه داریم. فکر می کنم ما به آسانی می توانیم تقریبا بلافاصله، ظرف چند روز، به ۱۱.۴ تا ۱۱.۸ میلیون بشکه برسیم. زیرا تنها کافی است شیرفلکه ها را باز کنیم".

سخنان وزیر نفت عربستان در حالی منتشر می شود که ایران به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هشدار داده بود در صورت وضع تحریم نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا، برای جبران کمبود عرضه گامی برندارند.

قرار است دوشنبه آینده، ۲۳ ژانویه، وزرای خارجه اتحادیه اروپا، درباره وضع تحریم نفتی ایران تصمیم بگیرند. آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، می گوید که ۲۷ عضو این بلوک سیاسی و اقتصادی درباره این تحریم به توافق اصول رسیده اند.

اتحادیه اروپا حدود یک پنجم نفت خام صادراتی ایران را می خرد و برخی از اعضای آن مانند یونان، اسپانیا و ایتالیا خواهان مهلتی ۶ تا ۱۲ ماهه جهت یافتن جانشینی مطمئن برای نفت ایران شده اند.

بعضی از مقامهای ایران تهدید کرده اند که اگر ایران نتواند نفت خام خود را صادر کند، آن وقت با بستن تنگه استراتژیک هرمز اجازه نمی دهد که سایر کشورهای خلیج فارس نیز نفت صادر کنند.

علی نعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، به شبکه سی ان ان گفته است: "من شخصا باور ندارم که این تنگه، در صورت بسته شدن، برای مدتی طولانی بسته بماند."

در ماه های اخیر روابط ایران و عربستان سعودی به شدت تیره شده است. ادعای آمریکا درباره کشف توطئه نیروهای قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن نقطه اوج این تیرگی بود.

ایران هرگونه دخالت در این توطئه را رد کرده است.

با وجود ابراز اطمینان وزیر نفت عربستان، بعضی از کارشناسان بازار انرژی درباره توانایی دراز مدت این کشور برای تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز تردیدهای جدی دارند. آنها می گویند که هنوز سرمایه گذاریهای عربستان برای دستیابی به این ظرفیت به بهره برداری نرسیده است.

ایران روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر