بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
سه شنبه و چهارشنبه این هفته در فرابورس کلید می خورد:

عرضه100 درصدی تولید نیروی برق خلیج فارس و بلوک17.5 درصدی پتروشیمی کاویان

قیمت­ حامل­های انرژی، خوراک و محصولات پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه­ها است و خریداران ملزم به رعایت آن هستند. همچنین خریدار متعهد به رعایت ضوابط و مقررات پدافند غیر عامل کشور، رعایت اصول سیستم مدیریتHSE، رعایت دستورالعمل­ها و استانداردهای بازرسی فنی واحد­های صنعتی، اجرای آموزش­های تخصصی متناسب با شغل در واحدهای صنعتی، رعایت کامل دستورالعمل­های تعمیراتی و عملیاتی مربوطه به قراردادهای فروش شرکت­های تولیدی است.
کد خبر : ۶۰۱۵۳

سازمان خصوصی سازی در راستای اجرای اصل44، 100 درصد از سهام تولید نیروی برق خلیج فارس را به وکالت از سازمان تامین اجتماعی به صورت بلوکی در بازار سوم فرابورس، روز 19 بهمن عرضه می­کند.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، معاونت نظارت و عملیات فرابورس با اعلام این خبر افزود: ارزش پایه شرکت تولید نیروی برق خلیج فارس 2932 میلیارد و 160 میلیون ریال برآورد شده است. حسن محمد تبار گفت: سازمان خصوصی سازی340 میلیون سهم از این شرکت را بدون هیچ سهم ترجیحی که قیمت پایه هر سهم 8 هزار و 624 ریال تعیین شده، روز چهارشنبه 19 بهمن به صورت یکجا و در بازار سوم و با شرایط نقد عرضه می­کند.

محمد تبار افزود: در حال حاضر شرکت توانیر مالک 100 درصد سهام آن محسوب می­شود. سرمایه این شرکت نیز 340میلیارد ریال است. زمینه فعالیت تولید نیروی برق خلیج فارس، تولید و فروش انرژی برق در چارچوب مقررات و ضوابط بازار برق، انجام اقدامات لازم به منظور ارتقاء بهره­وری، بهینه­سازی و توسعه ظرفیت نیروگاه است.

به گفته وی: کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که 3 درصد از ارزش سهام موضوع معامله که معادل 87 میلیارد و 964 میلیون و 800 هزار ریال است برای تضمین تعهدات به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، واریز و یا ارائه کنند.

همچنین، قیمت تولید برق نیروگاه در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه­ها است و خریداران ملزم به رعایت آن هستند. همچنین خریدار نیروگاه متعهد می­شود، تعهدات شرکت برق منطقه­ای ذیربط و یا مالکان آنها در ارتباط با بهره­برداری از این نیروگاه را مطالعه و اجرای مفواد آن را تقبل کند.

محمد تبار در مورد مشوق­های مالی، غیر مالی و تخفیفات این سهام بلوکی گفت: خریدار سهام کنترلی(حداقل میزان سهام جهت تعیین اکثریت اعضای هیات مدیره) شرکت تولید نیروی برق خلیج فارس، که در دوره تقسیط، نسبت به افزایش کارکنان بنگاه، به میزانی بیش از آنچه در سند واگذاری ثبت شده، اقدام و یا مبادرت به آموزش و به کارگیری نیروهای مازاد سایر شرکت­های واگذار شده، در واحد خود کند، در صورت احراز شرایط، از مشوق­های مالی و یا غیر مالی به ترتیب مقرر در دستورالعمل نحوه اعمال مشوق­های مالی و یا غیر مالی برخوردار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: مشوق­های مالی به خریداران واجد شرایط به تفکیک سه نوع مشوق شامل تخفیف در اصل ثمن معامله، کاهش سود فروش اقساطی و یا تخفیف زمانی به مفهوم بازنگری در مدت قرارداد ناشی از تطویل دوره بازپرداخت اقساط، اعطا می­شود.

وی یادآور شد: در صورت احراز شرایط و انجام اقداماتی نظیر سرمایه گذاری جدید، ارتقای کارآرایی و بهره­وری، تداوم تولید و ارتقای سطح آن، ارتقاء فن­آوری و تثبیت سطح اشتغال در بنگاه مورد واگذاری چنانچه در زمان امضای قرارداد واگذاری شرایط فوق را بپذیرند از تخفیفات موضوع دستورالعمل نحوه اخذ تعهدات، درج شروط و اعطای تخفیفات هیات واگذاری برخوردار خواهند شد.

مدیر بازار فرابورس، نیز با اشاره به عرضه 17.5 درصد از سهام شرکت پتروشیمی کاویان (که در مرحله قبل از بهره­برداری است) در 18 بهمن از سوی سازمان خصوصی سازی در بازار سوم فرابورس گفت: تعداد سهام مورد عرضه پتروشیمی کاویان 455 میلیون سهم که تعداد 432 میلیون و250 هزار سهم آن بلوکی و 22 میلیون و750 هزار سهم آن ترجیحی معادل 17.5درصد از سهام این شرکت است و ارزش پایه هر سهم آن 8 هزار و 822 ریال و ارزش کل آن 4014 میلیارد و 10 میلیون ریال تعیین شده است.

هامونی یادآور شد: عرضه­ به صورت یکجا و در بازار سوم و با شرایط نقد و یا نقد و اقساط است حداقل پیش پرداخت نقدی برای پتروشیمی کاویان20 درصد و مابقی به صورت اقساط است که دوره بازپرداخت اقساط آن نیز 5 ساله و نرخ سود فروش اقساطی 12 درصد و فواصل زمانی آن شش ماهه است به گفته وی مهلت پرداخت حصه نقدی و ارائه فرم خارج از پایاپای حداکثر 20 روز کاری سازمان خصوصی سازی از تاریخ انجام معامله است.

مدیر بازار فرابورس در خصوص فعالیت پتروشیمی کاویان توضیح داد: سرمایه این شرکت 2600 میلیارد ریال و زمینه فعالیت آن تولید اتیلن به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز مجتمع­های پتروشیمی غرب کشور، ایجاد مجتمع­های پتروشیمیایی و صنایع وابسته برای تولید مواد شیمیایی و مشتقات مربوطه، انجام امور بازرگانی در زمینه واردات و صادرات مواد اولیه پتروشیمی و پتروشیمیایی و واردات و صادرات مجاز بازرگانی است.

هامونی در مورد سهامداران این شرکت اضافه کرد: از سهامداران آن می توان شرکت پتروشیمی باختر مالک 56.5 درصد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مالک 17.5 درصد و همچنین شرکت پتروشیمی مهاباد، شرکت پلیمر کرمانشاه، شرکت پتروشیمی لرستان و شرکت پتروشیمی کردستان که هر کدام مالک 6.5 درصد سهام این شرکت هستند را نام برد.

وی ادامه داد: قیمت­ حامل­های انرژی، خوراک و محصولات پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه­ها است و خریداران ملزم به رعایت آن هستند. همچنین خریدار متعهد به رعایت ضوابط و مقررات پدافند غیر عامل کشور، رعایت اصول سیستم مدیریتHSE، رعایت دستورالعمل­ها و استانداردهای بازرسی فنی واحد­های صنعتی، اجرای آموزش­های تخصصی متناسب با شغل در واحدهای صنعتی، رعایت کامل دستورالعمل­های تعمیراتی و عملیاتی مربوطه به قراردادهای فروش شرکت­های تولیدی است.

وی افزود: خریدار یا خریداران سهام شرکت متعهد می­شوند به نسبت سهام خریداری، جانشین صادرکنندگان دولتی ضمانتنامه­ها شوند و آزاد­سازی سهام واگذار شده منوط به انجام تسویه حساب بدهی های شرکت به نسبت سهام واگذار شده به شرکت مادر تخصصی و سیستم بانکی اعم از دولتی و غیر دولتی، صندوق ذخیره ارزی و خزانه حسب مورد، منعکس در صورت­های مالی مبنای ارزیابی سهام شرکت خواهد بود.

هامونی تاکید کرد: کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که 3 درصد از ارزش سهام موضوع معامله که معادل 120میلیارد و 420 میلیون و 300 هزار ریال است از مشتری دریافت و به عنوان سپرده حضور در رقابت به حساب شرکت سپرده­گذاری واریز و یا به این شرکت تحویل داده و تاییدیه شرکت مربوطه را به مدیریت بازار فرابورس ایران ارائه کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر