بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲

قدرت خريد طبقه متوسط نصف شده است

کد خبر : ۹۱۵۴۸
اردلان سعيدي: خیابان بهار شمالی - مغازه‌ها شلوغ است خیابان فقط یک لاین برای عبور خالی دارد. ماشین‌ها دوبله و بعضا سوبله پارک کرده‌اند. بوی عید در خیابان پیچیده. کودکان فارغ از دغدغه بزرگ‌ترها آمدن عید را با تمام وجود درک می‌کنند. پسرک به مادرش رو کرد و بلند و پرصدا گفت: من همین شلوارو می‌خوام. «مادرش 35 ساله با نام مهین، از قیمت‌ها شاکی است.» پول دو تا شلوار سال پیش را امسال باید برای یکی بدهیم، قیمت‌ها بالا رفته است. «از مهین خانم این سوال را دارم که گویا استقبال مردم از خرید عید و بهار فرق چندانی نکرده است. پاسخش این‌گونه است که: برای لباس بچه‌ها نمی‌شود فرقي با سال قبل قایل شد. اگر کسی بخواهد صرفه‌جویی کند، در خرید لباس خودش و همسرش این کار را می‌کند اما برای بچه‌ها معمولا خانواده‌ها کم نمی‌گذارند.» اما حسین که فروشنده کفش پسرانه در همان خیابان بهار است می‌گوید: «فروشمان نسبت به پارسال نصف شده است.» ولی گویا قیمت‌ها هم مثل پارسال نیست؟ «بله افزایش پیدا کرده است. اما این افزایش فقط برای ما نیست. در تمام حوزه‌ها این افزایش قیمت است. در واقع ما خودمان به بازار‌های دیگر که رجوع می‌کنیم با همین قیمت‌ها و افزایش‌ها مواجهیم. در واقع فقط ما نیستیم که‌گران کردیم. گرانی برای همه جاست.» محمد فریدی فروشنده لباس دخترانه درخصوص بازار امسال معتقد است: اتفاقات عجیبی امسال افتاد. هم فروش لباس‌های‌ گرانقیمت زیاد‌تر از سال قبل شده است هم اینکه در بخش لباس‌های متوسط قیمت با کاهش قیمت روبه‌رو شدیم. در واقع لباس‌هایی که گران‌ بودند و گران‌تر‌ شدند بیشتر خواهان پیدا کردند. «قیمت پیراهن و دامن دخترانه ‌گران شده الان چند است؟» بین 250 تا 500هزارتومان است، کار ترک و خوش دوخت باشد، گران‌تر است. بیشتر برندهای خوب از ترکیه می‌آیند و ارزان‌ترها چینی هستند. البته خیلی‌ها معتقدند تمام بازار پوشاک ما چینی است و آنهایی هم که می‌گویند. جنس‌شان ترک است در واقع خلاف می‌گویند. از آقای فریدی درخصوص اینکه چرا لباس‌های ‌گرانقیمت خواهان بیشتری پیدا کرده است سوال می‌کنم که وی می‌گوید: بالاخره قشرهایی هستند که از این افزایش قیمت‌های ارز سودهای کلان بردند و می‌خواهند با لوکس‌گرایی این درآمدهای خود را به رخ بکشند. کلا هم به نظر من بازار پوشاک کودک تقاضایش کم نمی‌شود و فرق چندانی نمی‌کند. این به روحیه ما ایرانی‌ها بر می‌گردد که از شکم خودشان می‌زنند و برای کودکان خود همه کاری می‌کنند.پاساژ لباس زنانه چهارراه لبافی‌نژاد خیابان ولی‌عصر. مانتوفروشی آلاله. دامنه قیمت مانتو زنانه از 70 تا 200هزارتومان است. «این مانتوهایی که امسال 200هزارتومان است پارسال 60هزارتومان بود.» این را خانمی می‌گوید که به قول خودش دنبال یک کار مناسب با قیمت خوب است. سارا خانمی 45 ساله است که با دو فرزند خود در مغازه می‌چرخد و غیر از خرید فرزندانش برای خود خرید نکرده است. او کارمند یک شرکت نفتی است و می‌گوید: «تا پارسال با حقوق من و همسرم زندگی‌مان آبرومند طی می‌شد. شب‌های عید هم با عیدی دو نفرمان می‌توانستیم مخارج مرسوم عید را پوشش دهیم. اما امسال با قیمت‌ها فکر می‌کنم بیشتر از 60درصد نیازهایمان را نتوانیم پوشش دهیم. در حالی که ما جزو کارمندهایی هستیم که درآمد بالاتری نسبت به جامعه کارگری و کارمندهای دیگر داریم.» یک مانتوفروش در زیرزمین همین پاساژ می‌گوید که خرید مردم واقعا کم شده است طوری که بسیاری از همکاران ما حتی نمی‌توانند اجاره این ماه خود را بدهند این موضوع شب عیدمان است و بعد از عید که بازار دو ماهی افت می‌کند، فکر کنم به مرز کسادی مطلق برسیم «مردم از قیمت‌های شما شاکی‌اند» این قیمت‌ها به ما هم تحمیل شده است و ما خودمان نیز از این موضوع راضی نیستیم. پارسال من از بازار شب عید راضی نبودم فکر نمی‌کردم به وضع فعلی برسیم که روزانه 40 تا 100 تا مانتو بفروشیم. پارسال شب عید روزانه 500 تا مانتو می‌فروختیم و باز راضی نبودیم. «قیمت‌هاتون چه مقدار ‌گران شده است؟» تقریبا می‌توانم بگویم بین 50 تا 70درصد افزایش قیمت داشته‌ایم؟ «و چقدر افت فروش داشتید؟ تقریبا همین مقدار.» در واقع درآمدهایتان نسبت به سال گذشته نباید کم شده باشد؟ نه اینطور نیست هزینه‌هایمان خیلی بیشتر از افزایش قیمتمان بالا رفته است. لباس‌های شب و لوکس نیز تجربه‌های متفاوتی از سر می‌گذراند. لباس‌های قیمت متوسط با کاهش مشتری روبه‌رو شده است. لباس‌هایی که بین 200 تا 400هزارتومان قیمت دارند با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند. طوری که فروشنده خیابان مفتح می‌گوید به این فکر رسیدم که قیمت‌هایمان را تا یک‌میلیون‌تومان بالا بکشیم. اینطوری بهتر نتیجه می‌گرفتیم. همکارمان امسال روی همین لباس سنگ‌دوزی شده کار کرد که اتفاقا خیلی هم راضی است زیر 5/1میلیون لباس ندارد. «در واقع مشتری‌های لباس‌های خیلی لوکس مد بالا ثابت هستند و اتفاقا بیشتر هم شده‌اند اما قشر متوسط و کارمند برای خرید‌ این نوع لباس‌ها دچار مشکل شده‌اند. فروش لباس‌های لوکس در حالی است که خبرگزاری مهر هفته گذشته از نمایشگاهی خبر داد که مانتوهای 18میلیونی به فروش می‌رساند و لباس زیر دومیلیون نداشت. به راستی این یعنی چه؟» «محمدرضا» فروشنده لباس در خیابان مفتح می‌گوید: یک قشر متمول با این اتفاقات امسال متمول‌تر شدند و بین خودشان اتفاقا نمایش قدرت مالی و پولی خیلی پررنگ است. اینها اصلا نه فکر اقشار دیگر هستند و نه درکی از زندگی پایین‌تر از این سطح دارند.
چرخ زدن در بازار لباس زنانه نشان می‌دهد که کالاهایی که مخاطبانشان قشر متوسط و پایین جامعه‌اند با افزایش قیمت روبه‌رویند و مشتری‌هایشان نیز به تبع آن کم شده است اما لباس‌ها و کالاهایی که مخاطب آن اقشار متمول جامعه‌اند نه‌تنها با کاهش مشتری روبه‌رو نشده‌اند که اقبال خوبی هم پیدا کرده‌اند و قیمت‌ها زیر 5/1میلیون نیست. در واقع با دو جریان متضاد در بازار ایران مواجهیم. قشر متوسط كه ضعیف‌تر می‌شود و متمول‌ها كه داراتر و داراتر.
اشتراک گذاری :
گزارش خطا
ارسال نظر