بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۰
اعلام تنفس 14 روزه برای رفع ابهامات

در مجمع "شتران" چه گذشت؟ + تکمیلی

حجم اعتراضات به حدی بود که مجمع تصمیم به اعلام تنفس 14 روزه کرد تا در این فاصله زمانی اقدام به رفع ابهامات موجود در صورت های مالی "شتران" نماید و پس از آن با انتشار آگهی دعوت سهامداران، مجمع عمومی دیگری برگزار شود.
کد خبر : ۱۰۱۳۳۷

مجمع عمومی عادی سهامداران شرکت پالایش نفت تهران صبح امروز در حالی برگزار شد که به دلیل عدم شفافیت صورت های مالی آن، جلسه مجمع مذکور با اعتراض و تشنج سهامداران همراه شد.

براساس گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، حجم اعتراضات به حدی بود که مجمع تصمیم به عدم رای به صورت های مالی و اعلام تنفس 14 روزه کرد تا در این فاصله زمانی اقدام به رفع ابهامات موجود در صورت های مالی "شتران" نماید و پس از آن با انتشار آگهی دعوت سهامداران، مجمع عمومی دیگری برگزار شود.

این مجمع که به ریاست قلی پور برگزارشد بدون استماع گزارش هیأت مدیره، حسابرس و بازرس قانونی و... تصمیم به اعلام تنفس برای تجدید نظر در ارائه صورتهای مالی نمود.

براساس این گزارش یکی از مهمترین مسائل مورد اعتراض سهامداران "شتران" در خصوص گزارش های مالی این شرکت پرحاشیه، افزایش تسهیلات ارزی از 65 میلیون یورو به 120 میلیون یورو در صورت های مالی به دلیل ادعا نسبت به عدم اطلاع دقیق این مجموعه از مبلغ واقعی این تسهیلات در گزارش های اولیه "شتران" می باشد که در پاسخ به این ابهام، سرکانیان عضو هیأت مدیره شرکت اعلام کرد که اصل این تسهیلات به صورت یک قرارداد خط اعتباری مابین بانک ملت و شرکت پالایش و پخش بوده و عدم وجود مدارک مثبت در شرکت ، دلیل این ابهام بوده است.

از سوی دیگر موضوع افزایش نرخ تسعیر ارز تسهیلات دریافتی شرکت که موجب تحمیل زیان 193 میلیارد تومانی در صورت های مالی آن شده، یکی دیگر از دغدغه های سهامداران بود؛ حال آنکه این تسهیلات بابت طرح توسعه ای "شتران" بوده و سهامداران معتقدند بدهی ارزی مذکور می بایست با دارایی های ناشی از طرح مذکور تهاتر می شد نه آنکه به شناسایی زیان در صورت های مالی ختم شود.در پاسخ به این موضوع حسابرس قانونی شرکت رعایت استاندارد شماره 16 حسابداری را به عنوان دلیل شناسایی زیان عنوان نمود که این امر مورد قبول سهامداران (از جمله سهامدار عمده) قرار نگرفت.

در این میان آنچه به عنوان یکی دیگر از مسائل و مشکلات در شرکت پالایش نفت تهران مطرح شده، پایین بودن قیمت فروش محصولات تولیدی آن در مقایسه با دیگر شرکت های پالایشی است؛ و این در حالی است که شرکت پالایش نفت تهران تنها شرکت پالایشی تولیدکننده محصولات یورو 4 و با کیفیت بالاست. در پاسخ به این موضوع، بابایی مدیرعامل شرکت تعیین قیمت محصولات را تنها در حیطه اختیارات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران دانست و شرکت را فاقد هیچ گونه اختیاری در این زمینه عنوان نمود.

شایان ذکر است پالایش نفت تهران در صورت های مالی حسابرسی نشده سال مالی منتهی به 30 اسفند 91 خود که در تاریخ 31 اردیبهشت 92 منتشر شده بود سود هر سهم 91 خود را 35691 ریال اعلام کرده بود لیکن در گزارش حسابرسی شده خود بدلیل زیان تسعیر ارز فوق الذکر با تعدیل منفی 66 درصدی، سود هر سهم 91 خود را 15924 ریال اعلام نمود.

در خاتمه این گزارش می افزاید، این رسانه خبری آمادگی خود را برای دریافت و انتشار نقطه نظرات مسئولان شرکت پالایش نفت تهران پیرامون ابهامات موجود و اتفاقات رخ داده در مجمع سهامداران اعلام می دارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر