بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
مستطيل شيشه اي تالار

سنگینی عرضه ها

معاملات روز جاری تالار شیشه ای با عرضه های سنگین سهام در نمادها و گروه های مختلف قابل مشاهده بود و در این حین انتشار دو گزارش شفاف سازی نامناسب به روند فروش پرحجم سهم ها دامن زد.
کد خبر : ۱۰۲۶۹۶
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 92.05.14 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 34 واحد نزول به رقم 45932 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1160 واحد رشد عدد 93045 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 151 واحد مثبت به رقم 57415 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2757 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 142 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مپنا با 37 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، معاملات روز جاری تالار شیشه ای با عرضه های سنگین سهام در نمادها و گروه های مختلف قابل مشاهده بود و در این حین انتشار دو گزارش شفاف سازی نامناسب به روند فروش پرحجم سهم ها دامن زد.

اولین گزارش، اطلاعیه شفاف سازی مپنا بود که انتشار آن در حالی موجب شد سهم مذکور تا تشکیل صف فروش سهام نیز پیش رود که پیش از این بسیار مورد اقبال سرمایه گذاران بود و صف های پی در پی خریداران را دنبال می کرد. در نتیجه این گزارش بخش های متعددی از بازار نیز تحت تأثیر قرار گرفتند و وارد دامنه نوسان منفی قیمت ها شدند.

طبق این گزارش پوشش 10 درصدی سود برآوردی 497 ریالی هر سهم مپنا در حالی طی عملکرد دوره سه ماهه محقق شده که مدیر عامل آن از عدم بروز تغییر در پیش بینی های قبلی و یا انعقاد قرارداد جدید اثرگذار بر تعدیل بودجه برآوردی خبر داده است.

دومین خبر نیز مربوط به نامه شرکت پتروشیمی خارک بود که پیرامون تغییر قیمت خوراک گازی از 9.5 سنت به 13.7 سنت با نرخ ارز مبادلاتی منتشر شد. بدین ترتیب معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با ابلاغ این امر از عطف به ماسبق شدن اعمال افزایش نرخ مذکور از اول مهر ماه 91 خبر داده که در این صورت اجرایی شدن، سود "شخارک" حدود 1393 ریال کاهش می یابد.

اما این نکته مورد توجه اهالی تالار است که آیا چنین ابلاغیه ای تنها برای شرکت مذکور ارسال شده یا سایر شرکت های گروه را نیز شامل می شود.

بدین ترتیب اگر به همه آنها چنین موردی ابلاغ شده، پس چرا بقیه شرکت ها نسبت به آثار تغییر نرخ خوراک، اطلاعیه شفاف سازی ارایه نکرده اند. اینجاست که دوگانگی در ارایه گزارش ها به طور قطع زیان سهامداران را در پی دارد.

اما در پی انتشار دو گزارش مذکور حجم عرضه ها نیز سنگین تر شد و کلیت بازار شاهد قدرت نمایی فروشندگان سهام در تالار شیشه ای بود.

در گروه پتروشیمی علی رغم انتشار گزارش "شخارک" دو نماد "فارس" و "تاپیکو" روندی مثبت و پرقدرت داشتند و در عمل توانستند شاخص را مثبت نگه دارند.

بطوریکه "فارس" با تداوم صف خرید بیش از 9.5 میلیون سهمی به معاملات خود پایان داد و "تاپیکو" نیز معاملات حدود 32 میلیون سهمی را نظاره گر بود.

مهمترین دلیل تقاضای خریداران در نماد معاملاتی هلدینگ خلیج فارس خبر مذاکره برای عرضه اولیه سهام دو زیرمجموعه آن یعنی پتروشیمی نوری و بندر امام در فرابورس بود که امروز، اقبال سرمایه گذاران پس از روند نزولی قیمت سهام این مجموعه به دنبال تعدیل منفی سود سال مالی جاری اعلامی آن طی روزهای قبل را در پی داشت.

"شپلی" نیز در گروه مذکور در حالی با کاهش حدود 10 درصدی قیمت سهم به تابلوی معاملات بازگشت که طی عملکرد 6 ماهه امسال به ازای هر سهم 236 ریال زیان محقق کرده است.

در گروه پالایشی نیز بعد از مدت ها دو نماد روغنی با ارایه تعدیل های مناسب سودآوری با استقبال سرمایه گذاران به تالار شیشه ای بازگشتند.

"شنفت" با پوشش 36 درصدی بودجه خود، تعدیل مثبت 58 درصدی سود هر سهم را اعلام کرد و "شبهرن" نیز در حالی با افزایش 34 درصدی پیش بینی سود سهام خود رو به رو بود که طی عملکرد سه ماهه 29 درصد آن را پوشش داده است.

در نتیجه بازگشایی این دو نماد قیمت سهام نفت پارس حدود 5 درصد و سهام نفت بهران حدود 10 درصد افزایش یافت.

عمده سهم های دارویی اما امروز به تعادل قیمتی رسیدند و همانطور که دیروز اشاره شد، احتمال عبور قیمت آنها از سقف های قیمتی در کوتاه مدت چندان زیاد نیست، هرچند برخی نمادهای گروه مذکور بسیار پرقدرت ظاهر شدند.

بدین ترتیب نمادهایی از جمله "دلر"، "ددام"، "دپارس" و "درازک" همچنان با قدرت معاملات سهام خود را در درصدهای مثبت حداکثری دنبال کردند.

و اما سرمایه گذاری ها نیز شاهد فشار زیاد عرضه سهام توسط فروشندگان بودند، حال آنکه سرمایه گذاری صنعت بیمه و نیز سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران صف های خریداران را شاهد بودند.

اهالی تالار در تحلیل تقاضای پرحجم حدود 27 میلیونی خریداران در نماد "وبیمه" به انتشار اطلاعیه فروش قسمتی از املاک این مجموعه اشاره می کنند که اقبال زیادی را برای سهم مذکور رقم زده است. سهامداران نیز تنها اقدام به عرضه حجم مبنای آن کردند، چراکه به نظر می رسد تحقق برنامه فروش این شرکت موجب شناسایی سود مناسبی برای سهام مذکور گردد.

بانک ها نیز با عرضه صف خرید سهام بانک صادرات در عمل در کل گروه خود به تعادل رسیدند و با این عرضه به نظر می رسد اصلاح صنعت مذکور نیز آغاز شده باشد که باید دید این اصلاح کوتاه مدت زمانی است یا قیمتی.

در نتیجه معاملات امروز معامله بیش از 81 میلیون سهم بانک صادرات تعادل را در آن برقرار کرد.

اما معاملات امروز تالار شیشه ای با مساعدت "فارس" و "تاپیکو" در کنار سهام مخابرات ایران توانست با حرکت مثبت شاخص آن هم با نوسان اندک به پایان برسد.

در این شرایط معاون ناشران و امور اعضای شرکت بورس از پذیرش دو شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان و هلدینگ کاشی صدر تأمین در بورس خبر داد.

همچنین دو شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین و نیز نفت سپاهان پس از ثبت نزد سازمان درج نماد خواهند شد تا سهام آنها با انتشار به موقع اطلاعات تا پایان مرداد ماه جاری عرضه شوند.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز در حالی روند نزولی قیمت ها در دامنه نوسان منفی بیش از یک درصد را پیگیر است که سکه تحویل آبان ماه 92 به قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان خرید و فروش می شود.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی به بهای یک میلیون و 76 هزار تومان معامله شده و هر دلار آمریکا به نرخ 3220 تومان رسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر