بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
مستطيل شيشه اي تالار

نگاه بازار به تحولات منطقه ای

سرمایه گذاران و سهامداران جدا از بحث عرضه اولیه سهام پتروشیمی جم که قرار است بزودی اجرایی شود، تحولات منطقه ای را نیز زیر نظر گرفته اند که این امر موجبات نگرانی آنها را فراهم آورده است.
کد خبر : ۱۰۴۳۶۴
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 92.06.04 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 385 واحد منفی به رقم 47304 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 787 واحد نزول عدد 104841 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 483 واحد افت به رقم 60680 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2854 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 27 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 96 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، روند منفی امروز بورس و بازگشت شاخص به کانال 60 هزار واحدی با لیدری "شبندر" محقق شد و این سهم پس از بازگشایی طی روز گذشته، امروز در روند منفی حدود سه درصد و با معامله بیش از 60 میلیونی لیدری خود را از سایر گروه ها پس گرفت.

در این شرایط سهم مذکور با حجم معاملاتی بسیار مناسب، حدود 30 درصد از حجم کل بازار را به خود اختصاص داد.

بدین ترتیب انتظار اهالی بازار بر این امر استوار است که گروه پالایشی با بازگشایی دیگر نمادهای متوقف خود بتواند بیش از نصف حجم معاملات روزانه بورس را در مجموع در اختیار گیرد و به نظر می رسد دو نماد "شاوان" و "شراز" با رفع مشکل عدم اظهار نظر و دریافت تأییدیه از حسابرس قانونی بزودی به تالار شیشه ای برگردند.

در این گروه روغن سازان نیز با برگشت "شرانل" همراه با رشد حدود 2.5 درصدی قیمت سهم روندی مناسب را دنبال کردند که در میان آنها "شبهرن" با در اختیار داشتن صف پرحجم خریداران، پرقدرت تر ظاهر شد و پس از آن "شنفت" نیز گرچه معاملات خود را از کف قیمت مجاز روزانه آغاز کرد، اما در پایان معاملات تا تشکیل صف خرید پیش رفت.

سهام گروه تجهیزاتی نیز هنوز جایگاه خود را در صدر گروه های پر اقبال بازار از دست نداده و پس از پالایش نفت بندرعباس در جایگاه دوم قرار گرفته است.

بطوریکه امروز نیز حجم معاملاتی در نمادهای تجهیزاتی بسیار مناسب بود و قدرت خریداران در دو نماد "بترانس" و "فاذر" در مقایسه با سایر نمادهای هم گروه بیشتر بود. هرچند مابقی نمادها نیز حضور بالای متقاضیان خرید سهم را شاهد بودند، بطوریکه گرچه در دو نماد "فاراک" و "رمپنا" سهامداران چندین بار به صف فروش نشستند، اما این عرضه ها براحتی از سوی سرمایه گذاران جمع آوری شد.

در نتیجه این تقاضا مپنا جابه جایی حدود 51 میلیونی را نظاره گر بود و "فاذر" نیز در حالی معاملات خود را با تداوم صف های خرید به پایان رسانید که بیش از 11 میلیون از سهام آن مورد داد و ستد قرار گرفت.

ساختمانی ها نیز با گزارش دیروز "ثباغ" مبنی بر پیش بینی 545 ریال سود برای سال مالی 93 امروز حرکتی جدید را از خود به نمایش گذاشتند و امروز اکثر سهام این گروه با رشد قیمت ها همراه شد. سهام "ثباغ" در حالی با رشد بیش از هشت درصدی به تابلوی معاملات برگشت که هفت میلیون از آن در تالار شیشه ای خریداری شد.

"ثغرب" نیز با رشد 22 درصدی اولین پیش بینی سود هر سهم سال مالی 93 نسبت به سال مالی جاری با وجود معامله 1.5 میلیون سهمی، تا پایان روز صف خرید بیش از دو میلیونی را دنبال کرد. همین حرکت مثبت در قیمت سهام سایر نمادهای گروه نیز به چشم می خورد.

و اما خودروسازان همچنان در تلاش برای بهبود شرایط آتی خود بوده و تحت تأثیر آن روند معاملات سهام گروه با اقبال خریداران همراه است، بطوریکه طی روز جاری صف فروشندگان ایران خودرو جمع آوری شد و سایپا نیز تنها با 1.5 میلیون صف فروش پس از خرید 23.5 میلیون سهم به کار خود پایان داد. سرمایه گذاری رنا نیز معاملات مناسب و البته پرحجمی را در روندی متعادل پیگیری کرد.

تداوم انتشار خبرهای جدید از هیأت دولت برای نجات صنعت خودرو از وضعیت کنونی، این روند را در گروه مذکور رقم زده، بطوریکه براساس آخرین خبرها، دولت راهکار برون رفت خودروسازان از شرایط کنونی را افزایش تولید دانسته، نه افزایش قیمت.

و اما در سایر گروه ها همچون پتروشیمی روند قیمت سهام در نمادهای مختلف متفاوت است. بدین ترتیب که در میان پتروشیمی ها "فارس"، "زاگرس" و "شخارک" روندی مثبت را در قیمت سهام خود ادامه دادند و در دیگر سو سایر نمادهای پتروشیمی به لیدری "شپدیس" معاملات خود را در درصدهای منفی با قدرت پیگیری کردند.

آنچنان که "شپدیس" تا دامنه نوسان منفی چهار درصدی نیز افت قیمت ها را تجربه کرد و به نظر می رسد این گروه همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد و در حال حاضر تعیین روند غالب برای کل گروه چندان امکان پذیر نیست.

حدود 18 میلیون سهام "تاپیکو" نیز در حالی امروز معامله شد که قرار است فردا یک میلیارد و 450 میلیون سهم آن از پرتفوی شستا به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم چهار هزار و 410 ریال واگذار شود.

در میان نمادهای گروه فلزات اساسی نیز "فولای" با افزایش قیمت تا دامنه نوسان مثبت حداکثری همزمان با پا برجایی صف های خریداران در صدر قرار داشت و قدرت مناسبی را از خود به نمایش گذاشت.

سایر نمادهای بزرگ گروه نیز تا پایان روز کاری روندی متعادل را در دو سوی مخالف ادامه دادند.

قندی ها نیز امروز روندی منفی را هم راستا با کلیت بورس پیگیر بودند و تنها قند هگمتان که امروز می رود تا مجمع صاحبان سهام خود را برای تصمیم گیری پیرامون برنامه افزایش سرمایه اجرایی کند، با رشد قیمت سهام روبه رو بود.

این در حالی است که اخیراً رییس مجمع واردات از عدم دریافت ارز 1226 برای کالاهایی همچون کره، شکر و گوشت قرمز خبر داد.

در مجموع بورس پس از در اختیار گرفتن عنوان لیدری بازار توسط "شبندر" روندی نزولی را دنبال کرد، هرچند حجم معاملات امروز نیز مناسب به نظر می رسید.

اما به اعتقاد اهالی تالار، در این شرایط سرمایه گذاران و سهامداران جدا از بحث عرضه اولیه سهام پتروشیمی جم که قرار است بزودی اجرایی شود، تحولات منطقه ای را نیز زیر نظر گرفته اند که این امر موجبات نگرانی آنها را فراهم آورده است. بطوریکه آمریکا سوریه را تهدید به ورود به جنگ نظامی کرده و این تصمیم بدون اجماع نظر اعضای سازمان ملل صورت گرفته شده است. در همین راستا کشور مذکور ناوهای جنگی خود را در سواحل مدیترانه مستقر کرده است که در صورت بروز این اتفاق و ورود کشورها به جنگ نظامی می تواند ریسک سیستماتیک جدیدی را به بازار سرمایه و بورس ایران وارد کند.

از دیگر مواردی که به نظر می رسد در شکل گیری روند منفی امروز چندان هم بی تأثیر نبود، گمانه زنی ها پیرامون زمان انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران است که شنیده می شود این گزارش طی هفته اول شهریور ماه و به احتمال زیاد فردا منتشر می شود.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز هم اکنون روندی متعادل را با نوسان قیمتی اندک در تمامی سررسیدها دنبال می کند و پیش بینی معامله گران از بهای سکه تحویل آذر ماه 92 به یک میلیون و 124 هزار تومان افزایش یافته است.

در بازار نقدی نیز هر سکه تمام بهار آزادی به قیمت یک میلیون و 50 هزار تومان خرید و فروش شده و هر دلار آمریکا در محدوده 3125 تومان مورد معامله قرار گرفته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر