بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
در چهاردهمین نشست صبحانه کاری صورت گرفت:

هم اندیشی فرصت های بهبود بازار سرمایه

آن چه در این برهه از زمان می بایست به عنوان یکی از فرصت ها در بازار سرمایه مورد استفاده قرار گیرد از یک سو افزایش تعاملات نهاد ها در جهت ارتباط و تعامل هر چه بیشتر با ناظر بازار بوده و از سوی دیگر از میان رفتن نگاه امنیتی به این حوزه و جایگزین شدن آن با نگاه ارشادی است.
کد خبر : ۱۰۴۴۴۶
بر اساس گزارش بورس نیوز چهاردهمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری با محوریت مطالعه و هم اندیشی فرصت های بهبود بازار سرمایه در حالی طی روز جاری برگزار شد که فعالان بازار سرمایه و مدیران برخی از شرکت ها و نهادهای فعال در بازار سرمایه دور هم گرد آمدند و در خصوص فرصت های پیش روی دولت جدید برای بهبود وضعیت بازار سرمایه به گفتگو نشستند.

رییس کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به عنوان اولین سخنران این جلسه پیرامون موارد مورد لزوم جهت اصلاح در بازار سرمایه عنوان کرد: چه بهتر آن که با روی کار آمدن دولت جدید در جهت اجتناب از گرایش های حزبی گام برداریم، همانگونه که در بازار سرمایه نیز نباید و نشاید که گرایش های حزبی حاکم شود حال آنکه این امر در حوزه های مالی کوچک تر ضرورت بیشتری پیدا خواهد کرد.

بهروز خدا رحمی ادامه داد: آن چه در این برهه از زمان می بایست به عنوان یکی از فرصت ها در بازار سرمایه مورد استفاده قرار گیرد از یک سو افزایش تعاملات نهاد ها در جهت ارتباط و تعامل هر چه بیشتر با ناظر بازار بوده و از سوی دیگر از میان رفتن نگاه امنیتی به این حوزه و جایگزین شدن آن با نگاه ارشادی است.

همچنین اصلاح جدی در رویه های غیر شفاف و اجتناب از تفسیر به رأی کردن قوانین موجود در بازار سرمایه توسط مدیران این حوزه یکی دیگر از مواردی است که توجه به آن اهمیت بالایی دارد و برای تحقق آن مشارکت جدی و اثر بخش مدیران جدید در تدوین دستورات و دستورالعمل ها امری ضروری است.

وی اضافه کرد: در نهایت لازم است در حوزه بازار سرمایه چنان فرهنگ سازی شکل گیرد که بتوان با شهامت از ورود خانوارها به بورس یاد کرد و شاهد رشد و توسعه آن باشیم.

در ادامه صحبت ها مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نیک گستر به ارایه نظرات خود پرداخت و گفت: مهم ترین کارکرد بازار سرمایه تجهیز و تخصیص منابع، افزایش نقد شوندگی و کشف قیمت و توزیع ریسک است که تاکنون در پاره ای از این کارکردها پیشرفت های خوبی داشتیم و لازم است در موارد دیگر نیز اهتمام کافی صورت گیرد.

رحمانی ادامه داد: به نظر می رسد در حال حاضر زیر ساخت های مقرراتی بازار سرمایه فراهم است اما در برخی از زمینه ها همچون انباشت سرمایه، تأمین مالی از طریق بدهی و توزیع ریسک به وسیله ابزارهای پوشش ریسک در بازارهای اوراق مشتقه نیازمند کار بیشتر هستیم.

وی همچنین با اشاره به برخی از وظایف وزیر اقتصاد که رییس شورای عالی بورس نیز محسوب می شود، اظهار داشت: در بند یک ماده 4 قانون بازار سرمایه یکی از وظایف رییس شورای عالی بورس اتخاذ تدابیر لازم جهت توسعه و ساماندهی بازار است بنابراین لازم به نظر می رسد در همین ابتدا برای تدوین یک سند راهبردی برای بازار سرمایه اهتمام جدی صورت گیرد.

همچنین نظارت عالی بر اجرای قوانین و نظارت بر شکایت ها و فعالیت های سازمان که برخی از فعالان معتقدند طی این سال ها چندان به آن توجه نشده از کارهایی است که می بایست به آن توجه ویژه کرد.

وی در پایان صحبت ها عنوان کرد: در حال حاضر در حوزه بازار سرمایه بیش از هر چیز نیازمند شفافیت هر چه بیشتر هستیم به گونه ای در بسیاری از صنایع همچون پتروشیمی، معدنی، بانکی مسایل و ابهاماتی وجود دارد که به نظر می رسد برای مشخص شدن وضعیت این صنایع می بایست این ابهامات حل شده و در خصوص آن ها تعیین تکلیف صورت گیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر