بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
مستطيل شيشه اي تالار

لیدرهای بازار عوض می شوند؟

توجه به این امر حائز اهمیت است که فعالان بازار سرمایه براساس سابقه سال های گذشته بورس نیز اغلب شاهد این هستند که لیدرهای بورس و سهام پیشتاز در زمان شکل گیری هر موج اصلاحی و شروع روند صعودی جدید تغییر می کنند. همانگونه که در حال حاضر نمادهای فعال در گروه فولادی، معدنی و پتروشیمی در حال رقابت برای اثبات عنوان لیدری خود هستند.
کد خبر : ۱۰۵۳۸۴
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.06.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 219 واحد منفی به رقم 44040 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 554 واحد نزول عدد 101722 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 293 واحد افت به رقم 57198 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1226 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با 67 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 138 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، معاملات امروز بازار سهام در حالی اندکی روند مثبت به خود گرفت که به نظر می رسد با کاهش التهابات سیاسی پیرامون سوریه، دست کم طی یکی دو هفته آینده شاهد رخداد خاصی در زمینه حمله نظامی آمریکا نباشیم.

از سوی دیگر با توجه به اینکه طی هفته اخیر شاخص کل که نظاره گر افت چهار هزار واحدی خود بوده، از منظر تکنیکالی احتمال صعود در بازه کوتاه مدت را در اختیار دارد. از همین رو در ابتدای معاملات روز جاری شاهد افزایش قدرت خریداران در مقابل فروشندگان سهام بودیم.

در این بین توجه به این امر حائز اهمیت است که فعالان بازار سرمایه براساس سابقه سال های گذشته بورس نیز اغلب شاهد این هستند که لیدرهای بورس و سهام پیشتاز در زمان شکل گیری هر موج اصلاحی و شروع روند صعودی جدید تغییر می کنند. همانگونه که در حال حاضر نمادهای فعال در گروه فولادی، معدنی و پتروشیمی در حال رقابت برای اثبات عنوان لیدری خود هستند.

و اما با نیم نگاهی به صنایع فعال بورس، امروز شاهد آن بودیم که گروه ساختمانی توانست معاملات خوبی را از خود به ثبت برساند.

اهالی تالار معتقدند استقبال مناسب از سهام این گروه به دلیل نزدیکی به پایان سال مالی و شروع فصل برگزاری مجامع آنها و از سوی دیگر بالا بودن میزان سود تقسیمی شرکت های ساختمانی بوده که در کنار نسبت پایین P/E این گروه بوده است که موجب ترغیب هرچه بیشتر سرمایه گذاران برای خرید سهام شرکت های مذکور می شود.

سهام فعال ساختمانی ها در حالی امروز نظاره گر تشکیل صف خریداران خود بودند که نمادهای "ثشرق" و "ثغرب" توانستند بیشترین ارزش معاملات این گروه را به خود اختصاص دهند.

معاملات روز جاری بورس، فعالان گروه معدنی و فلزی را نیز در حالی سبز پوش کرد که همچنان دو نماد "ذوب" و "فملی" در میان آنها بهتر از سایرین معامله شدند.

سرمایه گذاران معتقدند با توجه به قیمت های جهانی و قیمت ارز اگر این شرکت ها بتوانند از رکود فراگیر فعلی خارج شده و موفق به فروش کامل تولیدات خود شوند، انتظار رشد سودآوری در این صنعت انتظاری واهی نخواهد بود. از همین رو می توان همچنان به آینده شرکت های فعال در صنعت فلزات اساسی امیدوار بود.

گذری بر معاملات محصولات فلزی در بورس کالا نیز حاکی از کاهش حدود یک درصدی قیمت کاتد و مفتول مسی شرکت ملی صنایع مس ایران، تیرآهن ذوب آهن اصفهان و تختال فولاد خوزستان نسبت به روز قبل است، حال آنکه در این بین آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد حجم معاملات کالاهای مذکور در بورس کالاست تا قیمت آنها؛ چراکه این حجم معاملات محصولات آنها است که می تواند بیانگر توانایی پوشش یا عدم مقدار فروش برآوردی توسط شرکت های فولادی و فلزی باشد.

و اما برخلاف روندمثبت دو گروه عنوان شده امروز نیز سهام خودرویی ها با اقبال چندانی رو به رو نبود و بسیاری از نمادهای خودرویی در حالی با صف های فروش چند میلیونی همراه شدند که معاملات آنها به اندازه حجم مبنا نیز نبود.

در این گروه "خودرو" با فشار فروش 17 میلیونی، "خساپا" با صف فروش 21 میلیونی فروشندگان سهام خود را همچنان چشم انتظار جمع آوری صف های مذکور گذاشتند.

شاید بتوان گفت گمانه زنی های سرمایه گذاران از چگونگی عملکرد خودروسازان در گزارش های شش ماهه اول و احتمال عدم تغییر وضعیت سودآوری آنها، موجب شده تا فعالان بازار سرمایه از این صنعت روی برگردانند.

البته قابل توجه است که در این گروه نماد برخی از قطعه سازان همچون "خلنت"، "خفناور"، و "خفنر" همچون روزهای گذشته شاهد اشتیاق سرمایه گذاران برای خرید سهام خود بودند و در سقف قیمت های روزانه مورد معامله قرار گرفتند.

به گونه ای که شاید بتوان گفت عنوان عجیب ترین سهم گروه تعلق می گیرد به لنت ترمز ایران که طی حدود کمتر از چهار ماه اخیر بدون حتی یک روز معامله در روند منفی، بازدهی حدود 177 درصدی را نصیب سهامداران خود کرده است.

گروه آخری که می توان به آن پرداخت، پتروشیمی ها هستند که معاملات خوبی را از خود به جای گذاشتند و در دامنه نوسان قیمتی مثبت خرید و فروش شدند.

در میان شرکت های این گروه "شاراک"، "تاپیکو"، "زاگرس" و "فارس" در زمره سهامی بودند که بیشترین رشد قیمت ها را تجربه کردند و تا محدوده حداکثر قیمت روزانه نیز پیش رفتند.

به اعتقاد اهالی تالار استقرار تیم دولت جدید و آشنایی کامل آنها با صنعت پتروشیمی می تواند سر آغاز خوبی برای جبران کاهش صادرات نفتی و شرایطی باشد که طی سال های اخیر گریبان گیر این صنعت بوده است.

از همین رو خوش بینی های ایجاد شده و همچنین عدم رشد قیمتی سهام پتروشیمی ها در مقایسه با رشد شاخص در سال جاری موجب جلب نظر سرمایه گذاران به آن شده است.

در خاتمه این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا در حال حاضر روندی مثبت را به خود گرفته که پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل آذر ماه به یک میلیون و 336 هزار تومان می رسد.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی به قیمت یک میلیون و 125 هزار تومان خریداری می شود و هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز گذشته در قیمت 3280 تومان نوسان می کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر