بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵
کد خبر : ۱۰۵۸۹۳
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با ثبت 47 واحد کاهش شاخص کل، روزی متعادل در شروع هفته را تجربه کرد. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که برخی از خبرهای منتشره موجب شروع ضعیفی در بازار شد اما پس از دو ساعت بازار توانست بر جو ضعیف خود غلبه کرده و در نهایت با تعادل نسبی به فعالیت خود پایان داد. در شروع بازار دیروز انتشار خبری در مورد احتمال استعفاي مهندس زنگنه بازار را به لرزه در‌آورد.
اما ساعتی پس از انتشار گسترده این خبر که پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را با مازاد عرضه مواجه کرده بود، خبر اصلاح‌شد و مهندس زنگنه نيز بر ادامه فعالیت خود در دولت دکتر روحانی تاکید کردند، همین امر نیز موجب شد بازار بار دیگر با رشد مواجه شود. در همین حال در بازار دیروز معامله‌گران شاهد انتشار خبرهایي در حوزه سیاسی بودند؛ براساس این خبرها انتظار می‌رود که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جدید ایران با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک احتمالا در 23سپتامبر دیدار کند. 
در تحولات موثر بازار دیروز گمانه‌زنی‌ها در مورد سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تحقق يافت و اعضای هیات مدیره و مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» منصوب و احمد فیاض‌بخش مدیرعامل شد. همچنین سید‌ابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا رستمی، معاون سابق بورس تهران، عزیز دولتخواه، ريیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، نجات امینی، سرپرست سابق شستا و احمد فیاض بخش، ريیس سابق سازمان اقتصادی کوثر اعضای هیات مدیره شستا شدند. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شستا یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی کشور و پس از سهام عدالت، بزرگ‌ترین سهامدار بازار سرمایه به شمار می‌آید. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، يك نماینده مجلس شورای اسلامی از بعید بودن افزایش قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی در کوتاه‌مدت خبر داد. محمد حسن‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیر‌عامل سابق کارگزاری رضوی - در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد احتمال افزایش قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی و تاثیر آن در شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بورس گفت: زمانی که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شود، قیمت گاز خود به خود افزایش می‌یابد. وی افزود: این در حالی است که وظیفه اصلی فاز اول هدفمندی یارانه‌ها که حمایت از تولید بود، هنوز اجرایی نشده است، لذا زمانی که این فاز را به درستی اجرا نکردیم چطور می‌توانیم به دنبال واقعی کردن نرخ خوراک باشیم؟ کارگزار سابق بورس تهران خاطرنشان کرد: اگر قرار است فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شود تمامی ابعاد آن باید اجرا شود نه اینکه بخشی از آن که به ضرر تولید است اجرا شود. این نماینده مجلس عنوان کرد: دیدگاه مجلس باعث شده است که این موضوع مسکوت بماند و بعید است دولت جدید بخواهد قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را در کوتاه‌مدت افزایش دهد.  
در گروه خودرویی علی علیلو در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از آغاز جلسات کارشناسی کمیته تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان خبر داد و اظهار كرد: این کمیته در حال جمع آوری اطلاعات و تشکیل کمیته‌های جانبی تخصصی است تا در زمان مقرر نتایج خود را در صحن علنی مجلس قرائت كند.
وی با اشاره به اینکه کمیته تحقیق و تفحص در روند تحقیقات خود میزان تولید و وضعیت صنعت خودروسازی کشور را مورد بررسی قرار خواهد داد، افزود: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با حداقل بودجه، بررسی این موضوع را انجام دهیم. این عضو کمیسیون صنایع اضافه کرد: هم اکنون روند تحقیقات آغاز و از ديروز کارشناسان این کمیته در شرکت‌های خودروساز مستقر شدند به نحوی که امیدوارم با همکاری خودروسازان تحقیق و تفحص از این حوزه در حداقل زمان تعیین که براساس قانون 6 ماه است تمام شود. در گروه شیمیایی، شركت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی برای هر سهم در سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 93 مبلغ 137 ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با اطلاعیه قبلی 27 درصد افزایش داشته است. بنابر اعلام شرکت دلیل تعدیل، افزایش سود شرکت‌های پتروشیمی خارک، پتروشیمی فن‌آوران و شیمی بافت است. این شرکت دوره 3 ماهه نخست، موفق به پوشش 35 درصد از سود خالص هر سهم شده است.
به نظر مي‌رسد حمايت از بازار سهام در معاملات ديروز با وجود فشار فروش، انگيزه‌هاي خريداران را با افزايش مواجه كرد و حتي بعد از مدت‌ها صف‌هاي فروش خودرويي جمع شد و تا مرز صف خريد سايپا پيش رفت. اين در حالي است كه در گروه بانكداري نيز صف خريد بانك صادرات تنها به ميزان حجم مبنا عرضه شد تا اين نماد با صف خريد سنگين به كار خود پايان دهد.
در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با شاخصی منفی بودکه در آن شاخص با هشت صدم درصد افت به 59هزار و 117واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز 142میلیارد تومان بود که 18درصد آن را معامله 7/21 میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد.از 276نمادی که دیروز روی تابلو رفتند نیز 124نماد با کاهش قیمت و 147نماد با رشد قيمت معامله شدند و ساير نمادها بدون تغيير قيمت ماندند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر