بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۵
کد خبر : ۱۰۷۳۴۴
گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: شاخص كل بورس، روز گذشته در ادامه خوش‌بینی‌ها رشد ملایم 2/0 درصدی را ثبت کرد. این روند نشان از احتمال ورود بازار به فاز استراحت و اصلاح قیمت در آینده‌ای نزدیک دارد که در نتیجه آن، به منظور ارزیابی ارزش ذاتی سهام، تقاضای سهامداران کاسته شده، سپس بازار در مسیر شناسایی‌شده گام بر می‌دارد.
در این میان گروه شیمیایی روند مثبت خود را ادامه داد. «تاپیکو» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که در کنار «پارسان» جزو نمادهای منفی تاثیرگذار بر شاخص کل به شمار می‌آمد. این در حالی است که در این گروه «فارس» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را با حضور توامان حقیقی‌ها و حقوقی‌ها به خود اختصاص داد. همچنین دیروز، «شاملا» که در گزارش سه ماهه خود 18 درصد پیش‌بینی‌هایش را پوشش داده بود، بازگشایی شد. در این شرایط، گروه فرآورده‌های نفتی نیز روند صعودی خود را ادامه داد. «شبندر» که بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت، موثرترین نماد مثبت بر شاخص کل (146 واحد) در میان کلیه نمادهای بورسی شناخته شد و با صف خرید 26 میلیاردی به کار خود پایان داد. این مهم در حالی رخ داد که حقوقی‌ها طی سه روز گذشته، از حجم بالای خرید سهام این نماد کاسته و در نقش فروشنده حضور پررنگ‌تری ایفا کرده‌اند. در ادامه، گروه فلزات اساسی رشد ملایمی را در معاملات روز گذشته ثبت کرد. «فملی» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که یکی از نمادهای منفی موثر بر شاخص کل شناخته شد؛ در معاملات این نماد طی روزهای گذشته، حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار قابل توجه است. این در حالی است که «فخوز» جزو نمادهای مثبت تاثیرگذار بر شاخص کل بود. همچنین، «فمراد» که در گزارش سه ماهه، 11 درصد زیان اعلام کرده بود بازگشایی شد. 
از سوی دیگر بانکی‌ها پس از سپری کردن روزهای منفی، برای دومین روز پیاپی مثبت شدند. «وبصادر» در حالی بیشترین حجم معاملات را در میان کل نمادهای بورسی در اختیار داشت که از ابتدای مهر با حضور چشمگیر حقوقی‌ها در نقش فروشنده همراه بوده است. همچنین، از ابتدای هفته حدود 14 میلیون سهم «وانصار» توسط شرکت شهریار مهستان خریداری شد. پیمان ارمغان، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رشد اخیر این گروه می‌گوید: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر گروه بانکی تاثیر بسزایی دارد. تجدید ارزیابی دارایی‌ها اولین بار برای بانک صادرات صورت گرفت و خبرها حاکی از آن است که در برخی نمادهای دیگر نیز امکان انجام چنین مهمی وجود دارد. 
در حقیقت، افزایش سرمایه باعث افزایش سقف تسهیلات بانکی و در نتیجه سوددهی بانک‌ها می‌شود. این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص گزارش‌های 6 ماهه این گروه اظهار می‌کند: هر بانکی مقداری دارایی و بدهی دلاری دارد که نسبت به قیمت دلار سال گذشته (1226 تومان) حدودا دو برابر شده است، حال اگر برآیند این دارایی و بدهی مثبت باشد می‌تواند تاثیر بسزایی در گزارش‌های بانک‌ها داشته باشد. البته باید در نظر داشت که این عمل هنوز توسط بانک مرکزی تایید نشده و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وی همچنين در خصوص حق عضویت صندوق سپرده بیان مي‌كند: این امر در دولت قبل در حالی ابلاغ شده است که با توجه به حجم بالای اعتراضات به ویژه از سوی بانک‌های خصوصی، ممکن است ملغی شود، به طوری که تا‌کنون هیچ بانکی این مساله را در صورت‌های مالی خود وارد نکرده است. 
در این بین، گروه کانه‌های فلزی روند مثبت خود را ادامه داد. «کگل» و «کروی» به عنوان پرمعامله‌ترین نمادهای گروه، با صف خریدهای قابل توجهی مواجه شدند. از طرف دیگر، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند ملایم خود را در جهت منفی ادامه دادند. «وبانک» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که با صف خرید همراه بود؛ قابل توجه اینکه معاملات این نماد، عمدتا با حضور حقوقی‌ها انجام شده است. همچنین، طی هفته گذشته حدود 5/17 میلیون سهم «وامید» توسط موسسه رفاه و تامین آتیه کارکنان بانک سپه فروخته شد. «اخابر» منفی‌ترین نماد موثر بر شاخص کل در میان همه نمادهای بورسی بود و با صف فروش همراه شد. طی روزهای گذشته، به‌‌رغم فروش كليه سهام توسط حقيقي‌ها، حقوقی‌ها خریدارهای مناسبی برای این نماد محسوب می‌شدند. از سوی دیگر، سیمانی‌ها که روند متناوبی را طی روزهای اخیر سپری می‌کنند دیروز مثبت شدند. «سشرق» و «سفارس» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشتند و با صف خرید مواجه شدند. با این وجود خودرویی‌ها روند منفی خود را با کاهش 3 درصدی شاخص ادامه دادند. «خودرو» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها برای دومین روز متوالی مثبت شد. «وتوسم» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که با صف خرید سنگین 51میلیاردی مواجه بود. در معاملات این نماد، عرضه‌های سنگین سهامداران حقوقی طی روزهای اخیر قابل توجه است؛ مثلا، حدود 71 میلیون سهم این نماد توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی فروخته شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر