بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۰
کد خبر : ۱۰۸۰۳۷
بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد چشمگیر 8/1 درصدی شاخص کل همراه شد که ارائه گزارش‌های شش ماهه از سوی شرکت‌ها و همچنین صورت وضعیت پورتفوی سرمایه‌گذاری‌ها از جمله عوامل مهم این رشد به‌شمار می‌آیند.
شاخص بورس از ابتدای مهرماه بدون وقفه رشد را تجربه کرده است که تشدید این روند صعودی شکننده بودن آن را نیز به محض دریافت اخبار نه چندان خوشایند در پی خواهد داشت. بر این اساس مذاکرات پایان هفته ایران و 1+5 می‌تواند بر این روند بسیار تاثیرگذار باشد.
در این میان گروه محصولات شیمیایی، روند صعودی خود را ادامه داد.‌ تعدیل‌های مثبت EPS توسط نمادهای این گروه از جمله عوامل اساسی رشد روزهای اخیر آنها به شمار می‌آید. به این ترتیب، «پارسان» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و با صف خرید مواجه شد. همچنین اين نماد مشابه هفته گذشته، در معاملات دیروز نیز با حضور چشمگیر حقوقی‌ها در نقش فروشنده مواجه بود.
فرآورده‌های نفتی نیز روند مثبت خود را ادامه دادند. نمادهای این گروه که در حال آماده‌سازی گزارش‌های مالی 6 ماهه هستند باید به طور همزمان در خصوص واریز مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای موجودی‌های سال 91 نیز شفاف‌سازی کنند. از آنجا که این شفاف‌سازی تاثیری روی گزارش‌های 6 ماهه (سال 92) نخواهد داشت، انتظار رشد نمادهای گروه می‌رود؛ به طوری که دیروز اکثر نمادها با صف خرید همراه بودند. در این گروه، «شبندر» بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت و جزو نمادهای مثبت تاثیرگذار بر شاخص کل شناخته شد.
در این شرایط، گروه فلزات اساسی روند افزایشی خود را ادامه داد. این گروه نیز در پی گزارش‌های مالی نمادهای عضو، روند صعودی در پیش گرفته، به طوری که بیشتر نمادها با صف خرید همراه شدند. در این میان «فولاد»، بیشترین‌های بازار دیروز را به خود اختصاص داد؛ به این ترتیب، این نماد بیشترین حجم و بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را در میان تمامی نمادهای بورسی در اختیار گرفت.
از سوی دیگر، بانکی‌ها به‌رغم سبزپوشی سایر نمادهای بورسی، به طور یکدست قرمزپوش به معاملات روز گذشته خود پایان دادند. در اغلب نمادهای این گروه با توجه به روند نزولی، حقوقی‌ها تقریبا در نقش فروشنده حضور نداشتند، در حالی که در نقش حمایت‌کننده خریداران مناسبی به شمار می‌آمدند. همچنین، «وپاسار» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت. گروه کانه‌های فلزی در ادامه روند مثبت خود رشد 8/2 درصدی شاخص را ثبت کردند. این گروه نیز با امید به گزارش‌های 6 ماهه با بازار همراهی کرد و «کروی» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت.
شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز که روند صعودی را طی روزهای اخیر در پیش داشتند، با رشد چشمگیر 9/3 درصدی شاخص مواجه شدند. علت این امر را می‌توان پوشش مناسب EPS در گزارش‌های 6 ماهه ارائه‌شده توسط نمادهای «وامید» و «وصندوق» و همچنین ارائه صورت‌های جدید پورتفوی یک ماهه نمادهای «وبانک» و «وغدیر» دانست. بر این اساس، تمامی این نمادها مثبت بوده و با صف خرید مواجه شدند. «وامید» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که حضور فعال حقوقی‌ها در معاملات این نماد به چشم می‌خورد.
از طرف دیگر، گروه مخابرات که چند روزی است به دنبال افزایش تعرفه مکالمات، نسبتا صعودی شده است به این روند ادامه داد. قابل توجه است در نماد «اخابر» طی روزهای گذشته، حضور حقوقی‌ها در نقش فروشنده حدودا دو برابر حضور آنها به عنوان خریدار بوده است. همچنین سیمانی‌ها روند مثبت خود را همگام با کل بازار ادامه دادند. در این گروه، «سفارس» بیشترین حجم معاملات را در حالی در اختیار داشت که طی روزهای اخیر، حقوقی‌ها عمدتا در نقش خریدار سهام این نماد حضور پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر، خودرویی‌ها که طی روزهای متمادی منفی بودند، در معاملات دیروز رشد 9/2 درصدی شاخص را شاهد بودند. علت رشد این گروه را شاید بتوان امید به ادامه رشد تولید خودرو در ماه‌های آتی و رفع تحریم‌ها دانست. این در حالی است که برخی نمادهای خودرویی در گزارش‌های مالی رشد منفی EPS را ارائه کرده‌اند؛ بنابراین، سهامداران باید با توجه به ارزش ذاتی سهام و به دور از هیجان موجود دست به معامله زنند. «خودرو» در معاملات روز گذشته بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت و حقوقی‌ها در نقش فروشنده (به ویژه در هفته پیشین) حضور چشمگیری داشتند. همچنین روز گذشته، «خوساز» به منظور تعدیل EPS متوقف شد. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند صعودی خود را ادامه دادند. ارائه صورت وضعیت پورتفوی دوره‌های یک ماهه و سه ماهه توسط نمادهای سرمایه‌گذاری که نشان از رشد قابل توجه نسبت به دوره مشابه قبلی دارد می‌تواند یکی از عوامل افزایش شاخص این گروه باشد. «وسکاب» که بیشترین افزایش قیمت روز گذشته در این گروه را از آن خود کرده، شاهد حضور فعال حقوقی‌ها به ویژه در نقش فروشنده بود و با صف خرید مواجه شد (این در حالی است که طی روزهای پیشین، معاملات این نماد با عدم حضور حقوقی‌ها صورت گرفته بود).

اشتراک گذاری :
ارسال نظر