بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۲
کد خبر : ۱۰۸۶۴۴
بهزاد بهمن‌نژاد: شاخص كل بورس دیروز در حالی با رشد ملایم 4/0 درصدی مواجه شد که بازار طی دو روز گذشته پس از مدت‌ها از روند شتابدار صعودی فاصله گرفته است. 
انتشار گزارش‌های 6 ماهه روز يكشنبه‌ باعث شد به‌رغم پوشش معقول پيش‌بيني EPS، اين ارقام با انتظار سهامداران همخواني نداشت و افت شاخص را منجر شد. 
در اين بين حسن قالیباف اصل، مدیر عامل بورس تهران در گفت‌وگو‌ با خبرگزاري فارس اظهار كرده است: 15 تا 16 درصد رشد شاخص کل بورس مربوط به سود نقدی شرکت‌ها بوده و مابقی این رشد عکس‌العمل سهامداران نسبت به چشم‌انداز مثبت شرکت‌ها است. همه این عوامل نشان می‌دهد که سهامداران در برخی موارد ارزیابی دقیقی از قیمت سهم و میزان سودآوری شرکت‌ها نداشته‌اند؛ بنابراین، باید واقع‌بینانه وارد معامله شد و زمان و میزان سودآوری شرکت‌ها کاملا مورد ارزیابی قرار گیرد. 
در این میان، گروه محصولات شیمیایی پس از افت روز یکشنبه بار دیگر به مسیر صعودی بازگشتند. «تاپیکو» که در روز یکشنبه نیز از جمله معدود نمادهای مثبت بود، بیشترین حجم معاملات این گروه را در روز گذشته به خود اختصاص داد. این در حالی است که بررسی معاملات این نماد از ابتدای هفته نشان می‌دهد سهامداران حقوقی حضور بسیار پررنگی در نقش فروشنده داشته‌اند. همچنین، «شفارس» در روز شنبه با ارائه گزارش 6 ماهه حدود 48 درصد از پیش‌بینی سود هر سهم خود را پوشش داد. روز گذشته، «شاملا» به منظور تعدیل EPS متوقف شد. از سوی دیگر، فرآورده‌های نفتی در پی گزارش‌های 6 ماهه نامطلوب برای دومین روز متوالی منفی شدند. «شبندر» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی در اختیار داشت که منفی‌ترین نماد تاثیرگذار بر شاخص کل نیز شد. 
با وجود این، گروه فلزات اساسی پس از افت یک‌روزه بار دیگر مثبت شدند. «فولاد» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. این نماد در گزارش 6 ماهه منتشره در روز یکشنبه پیش‌بینی EPS خود را 17 درصد افزایش و 61 درصد آن را پوشش داد. همچنین، «فایرا» به منظور تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم متوقف شد.  در این شرایط، بانک‌ها برای دومین روز پیاپی منفی شدند. «وپاسار» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. گروه کانه‌های فلزی نیز دومین روز منفی خود را شاهد بودند. «کچاد» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت. همچنین، «کروی» با توجه به ابهام در ارائه اطلاعات متوقف شد. 
شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی پس از افت در روز یکشنبه، بار دیگر مثبت شدند. «وغدیر» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار بیشتر بود. همچنین در پایان معاملات روز گذشته، «وامید» با توجه به پوشش 67 درصدی EPS در گزارش 6 ماهه که در سوم مهرماه منتشر کرد، براي برگزاری مجمع به منظور تعدیل EPS متوقف شد.
در عين حال مخابرات روند منفی خود را تغییر داد و با رشد 4/2 درصدی مواجه شد. به گزارش خبرگزاري فارس، مخابرات متعهد شده اضافه مبالغ دریافتی از مشترکین تلفن ثابت را تا دو ماه دیگر به آنها بازگرداند. این مساله می‌تواند قسمتی از رشد سهام «اخابر» را که در پی خبر افزایش تعرفه تلفن ثابت از نیمه مردادماه صورت گرفته بود، مختل سازد. 
از سوی دیگر سیمانی‌ها روز مثبتی را در ادامه ارائه گزارش‌های 6 ماهه مطلوب نمادها سپری کردند. «سشرق» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که طی روزهای اخیر حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور نسبتا فعالی داشته‌اند. همچنین، «سقاین» در گزارش 6 ماهه خود که در روز یکشنبه ارائه شد 73 درصد از پیش‌بینی سود هر سهم خود را پوشش داد و دیروز نیز با صف خرید مواجه شد. «سصفها» نیز که در روز شنبه با ارائه گزارش 6 ماهه، 54 درصد از EPS خود را پوشش داده بود، دیروز با صف فروش مواجه و منفی شد؛ علت این امر را می‌توان نسبت قیمت به درآمد (P/E) نسبتا بالای (4/14) این سهم دانست که نشان می‌دهد انتظارات سهامداران را در این گزارش تامين نکرده است. 
اما خودرویی‌ها روند مثبت یک هفته اخیر خود را ادامه دادند. «خساپا» بيشترين حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که از ابتدای هفته حقوقی‌ها در نقش خریدار بیشتر حضور یافته‌اند.  در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها به روند مثبت خود ادامه دادند. در این گروه «وساپا» بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت. بررسی معاملات این نماد طی روزهای اخیر نشان از حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش فروشنده دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر