بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۷
کد خبر : ۱۱۲۸۳۸

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد قابل توجه 25/1 درصدی شاخص کل مواجه بود که بازدهی بورس از ابتدای سال به 6/131 درصد رسید.

در معاملات روز گذشته عرضه‌های سنگینی از ابتدای بازار انجام شد که همگی با توجه به حجم بالای ورود نقدینگی خریداری شد؛ به این ترتیب در ساعات ابتدایی بازار، شاخص کل روند مثبت قابل توجهی داشت، اما در نهایت حجم بالای عرضه‌ها غالب شد و همین امر روند صعودی شاخص را در ساعات پایانی معاملات متوقف کرد. بر این اساس، ارزش معاملات روز گذشته حدود 690 میلیارد تومان بود که به مراتب فراتر از میانگین ماه گذشته است.
پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص روند شدیدا صعودی دو روز اخیر بازار سرمایه می‌گوید: به رغم مبهم بودن این مساله برای بسیاری از افراد، ورود حجم بالای نقدینگی از سوی افراد حقیقی می‌تواند مهم‌ترین عامل این رشد باشد که عموما بدون تحلیل معاملات خود را انجام می‌دهند و ممکن است باعث بحرانی شدن شرایط شوند. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در زمان تسویه اعتباری کارگزاری‌ها در پایان ماه به سر می‌بریم، می‌افزاید: در این برهه از زمان، حجم بالای عرضه‌ها از سوی شرکت‌های کارگزاری صورت می‌گیرد، اما در شرایط فعلی مشاهده می‌شود تمامی این عرضه‌ها با اقبال سهامداران مواجه شده و عطش سهامداران برای عرضه‌های جدید فروکش نمی‌کند. همچنین، حدادی در خصوص آثار مثبت توافقات ژنو می‌گوید: بهبود فضای سیاست خارجی، امیدواری به بهبود میزان سودآوری شرکت‌های بورسی را افزایش داد، به طوری که نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار که معمولا در حدود 5/6 بود به 5/8 رسید. به عبارت دیگر، سودهای احتمالی ناشی از رفع تحریم‌ها عمدتا پیشخور شده است.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با حبابی شدن بازار می‌گوید: هنوز نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در این باره داشت، اما می‌توان گفت که به مرز هشدار رسیده‌ایم و اکنون باید تحلیل‌های بنیادی از هر سهم مد نظر قرار گیرد. به گفته وي در ابتدای سال، ارزش دلاری بازار نسبت به سال‌های گذشته معیار قرار داده شد که با توجه به افزایش قابل توجه قیمت دلار، رشد بازار سرمایه امری طبیعی بود؛ اما اکنون ارزش دلاری بازار نیز از میانگین سال‌های گذشته عبور کرده در حالی که سودآوری شرکت‌ها در این اندازه پیشرفت نداشته است. به گفته حدادی باید ابهامات بودجه 93 هر چه سریع‌تر برطرف شود، تا بتوان تحلیل‌های دقیق بنیادی در مورد بازار انجام داد و سپس در رابطه با وجود حباب اظهار نظر کرد؛ با این حال وجود حباب در برخی تک‌سهم‌ها در حال حاضر کاملا به چشم می‌خورد که همین امر سهامداران را ملزم به انجام معاملات فقط بر اساس تحلیل‌های بنیادی می‌کند.
در این میان، گروه محصولات شیمیایی ديروز روند نسبتا صعودی خود را ادامه داد. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور پررنگ‌تری داشتند.
از سوی دیگر روند مثبت گروه فرآورده‌های نفتی متوقف شد. «ونفت» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار به خود اختصاص داد.
گروه فلزات اساسی روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. «فملی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقی به ویژه در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.
بانکی‌ها روند نسبتا صعودی خود را ادامه دادند. «وپاسار» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت و با صف خرید مواجه شد؛ حقوقی‌ها حجم بالایی از معاملات را به ویژه در نقش فروشنده به خود اختصاص داده بودند.
شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند مثبت خود را ادامه دادند. «وغدیر» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده در اختیار داشت.
گروه کانه‌های فلزی نیز روند مثبت خود را ادامه داد. «ومعادن» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی حضور بسیار فعالی در معاملات آن داشتند.
از سوی دیگر، روند مثبت مخابرات متوقف شد. «اخابر» بار دیگر با عرضه‌های قابل توجه حقوقی‌ها در معاملات روز گذشته مواجه شد.
اما گروه سیمانی روند مثبت خود را ادامه داد. «سفارس» در حالی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند.
خودرویی‌ها نیز در ادامه روند نوسانی خود مثبت شدند. «خودرو» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور عمده سهامداران حقوقی در نقش فروشنده در اختیار داشت.
در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. «وسپه» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقی به ویژه در نقش فروشنده به خود اختصاص داد.
نکته: در نمودارهای شاخص صنایع، نماد «پارسان» جزو نمادهای عضو گروه فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته است.
 



 


 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نرگس کیایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
نحوه معامله دربازاربورس