بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۷
کد خبر : ۱۲۳۶۴۷
نخستین نشانه‌های توافق در مذاکرات هسته‌ای نمایان شد، تشکیل صف‌های میلیونی برای خرید سهام خودروساز‌ها در بورس و رشد زیاد ارزش سهام این شرکت‌ها در چند هفته گذشته همگی در پی آن رخ داد که حکایت از امید‌های تازه‌ای برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی به‌دنبال رفع تحریم‌ها از این صنعت داشت.

به‌گزارش همشهری، نزدیک به 2هفته است که خودرو‌سازان رهبری بلامنازعشان را در بازارسهام تثبیت کرده‌اند این در حالی است که ظرف چند سال گذشته سهام شرکت‌های خودرو‌ساز که روزگاری بزرگ‌ترین صنعت بورس بودند طرفداران قدیمی‌شان را از دست داده بودند اما همین که سهامداران نسبت به انجام توافق در مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در صنایع خودرو‌سازی‌ مطمئن‌تر شدند و خبر‌دار شدند قرار است خودروساز‌های بزرگی نظیر پژو، رنو، فیات، جنرال موتورز یا کرایسلر به ایران بیایند برای اینکه از غافله عقب نمانند در صف‌های میلیونی سهام خودرو‌ساز‌ها ایستادند. همین موضوع منجر به رشد شدید ارزش سهام شرکت‌های این گروه شده است.

هفته گذشته مدیرعامل پژو خود شخصا به ایران آمد و در نشستی با مدیرعامل ایران‌خودرو علاقه خود را برای توسعه همکاری‌هایش در صنعت خودرو‌سازی‌ اعلام کرد، روزنامه لوفیگارو هم به‌تازگی از فرستادن یک پیغام از سوی کرایسلر به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران خبر داده است که در آن مدیران این شرکت خواستار مشارکت در صنعت خودروسازی ایران شده‌اند. سفر مدیرعامل پژو به ایران در شرایطی انجام شده که، 2سال پیش وضع تحریم‌های بین‌المللی منجر به قطع همکاری این شرکت با ایران‌خودرو شده بود.

تا همین سال گذشته سهام شرکت‌های خودرو‌ساز در بورس چندان طرفدار نداشت، زیان انباشته، کسری وجوه در گردش، کاهش تولید و بسیاری از مشکلات دیگر منجر شده بود سهامداران علاقه خود را نسبت به سهام خودرو‌ساز‌ها از دست بدهند اما حالا همه خریدار سهام خودروساز‌ها هستند. آمار‌ها نشان می‌دهد که ارزش سهام مهم‌ترین شرکت‌های ایران گروه یعنی ایران خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد ظرف چند روز گذشته با رشد زیادی مواجه شده و صف‌های میلیونی برای خرید سهام این شرکت‌ها در بورس تشکیل شده است.

رشد قیمت سهام خودرو‌سازان

براساس آمار موجود ارزش سهام خودرو‌ساز‌ها در بورس تحت‌تأثیر چشم‌انداز امید‌بخشی که از مذاکرات ژنو ایجاد شده، ظرف روز‌های گذشته با رشد بسیار زیادی مواجه شده است. همین موضوع منجر شد روز دوشنبه میزان تقاضا برای خرید سهام پارس‌خودرو به مرز 52میلیون سهم برسد. صف‌های خرید سهام شرکت‌‌های ایران‌خودرو و سایپا هم در این روز به‌ترتیب به 36و 14میلیون سهم رسید. شرکت‌های زامیاد، فنر‌سازی‌ خاور، سرمایه‌گذاری سایپا، سایپا آذین، کمک فنر ایندامین، لیزینگ غدیر، لیزینگ ایرانیان، ایران‌خودرو دیزل و سایپا‌دیزل هم با صف‌های میلیونی خریداران مواجه بودند.

آمارها همچنین می‌گویند، ارزش سهام سایپا در یک‌ماه گذشته 60درصد رشد کرده است. همچنین قیمت سهام پارس‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل نیز در این مدت 30درصد افزایش یافته است. افزایش تقاضا برای خرید سهام ایران‌خودرو نیز منجر شده است قیمت سهام این شرکت تا 19درصد در این مدت افزایش یابد. در بین قطعه‌سازان نیز ارزش سهام رادیاتور ایران 38درصد رشد کرده است. شرکت‌هایی مانند کمک‌فنر ایندامین، مهرکام پارس، قطعات اتومبیل ایران وسایپا دیزل هم در این مدت به‌طور میانگین ارزش سهامشان بین 24تا 33درصد افزایش یافته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر