بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
کد خبر : ۱۲۵۵۸۶
بهاره نوري: شرکت بورس بر پايه قانون جديد بازار اوراق بهادار، از يك سازمان عمومي غيرانتفاعي به شركت سهامي عام انتفاعي تبديل شده و عمليات اجرايي بازار سرمايه را برعهده گرفته است. اداره بورس اوراق بهادار تهران بر عهده هيات مديره است كه از هفت عضو تشكيل مي‌شود. اعضاي هيات مديره منتخب مجمع عمومي شركت هستند و براي دو سال انتخاب مي‌شوند. اداره امور اجرايي شركت هم به عهده مديرعامل شركت است كه توسط هيات‌مديره انتخاب مي‌شود. شرکت بورس کمتر از 10 سال عمر دارد و طي اين مدت تنها يکبار دچار تغيير مديريتي شده است. طي اين مدت بازار سرمايه با تغييرات فراواني رو به رو بوده و شرکت بورس به عنوان بازوي اجرايي بازار توانسته است در بسياري از موارد به خوبي تغييرات را با کمترين هزينه در بازار اجرا کند. به نظر مي‌رسد يکي از معدود مسائلي که شرکت در تغيير آن از توانايي لازم برخوردار نيست اصلاح شاخص کل است؛ چرا که شاخص کل به زعم بيشتر فعالان بازار نشان‌دهنده رفتار واقعي بازار نيست و افت قيمت سهام در کنار افت شاخص در چند ماه اخير به خوبي بيانگر اين مساله است.

در ادامه گفت‌وگويي با دکتر حسن قاليباف اصل، مدير عامل شرکت بورس و اوراق بهادار در خصوص روند حرکتي و پيشرفت شرکت بورس انجام شده که با هم مي‌خوانيم:
از زماني که به عنوان مدير عامل بورس تهران انتخاب شديد، روند حرکتي شرکت را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
بازار سرمايه به‌طور کلي در سال‌هاي گذشته روند مناسبي را پشت سرگذاشته است. اين بازار با ورود ابزارها و نهادهاي مالي جديد توسعه يافته و با ورود شرکت‌هاي بزرگ و همچنين افزايش دسترسي عمومي به بازار به گونه مناسبي رشد کرده است. ارزش بازار از نزديک به 45 هزار ميليارد تومان در پايان سال 1387 به 385 هزار ميليارد تومان در پايان سال 1392 رسيده که رشدي 756 درصدي (به‌طور متوسط سالانه 54 درصد) را نشان مي‌دهد. اين ميزان رشد در پي افزايش سرمايه‌ شرکت‌هاي پذيرفته‌شده در بورس، رشد قيمت شرکت‌ها و پذيرش شرکت‌هاي بزرگي همچون صنايع پتروشيمي خليج فارس، سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين، سرمايه گذاري دارويي تامين، مخابرات ايران، پالايشگاه بندرعباس، نفت و گاز پارسيان و... در اين بازار به وقوع پيوسته است.
همچنين شاخص کل بورس تهران نيز از 7966 واحد در پايان سال 1387 به 79015 در پايان سال 1392 رسيد که نشان‌دهنده رشدي 892 درصدي (به‌طور متوسط سالي 58 درصد) است. ارزش معاملات بورس تهران نيز از 8/13 هزار ميليارد تومان در سال 1387 به بيش از 96 هزار ميليارد تومان در سال 1392 بالغ شده است. در سال‌هاي گذشته جايگاه بورس تهران در اقتصاد ملي نيز تقويت شده و نسبت ارزش بازار به توليد ناخالص ملي از 13درصد در سال 1387 به 25 درصد در سال 1391 رسيده است. به دليل نبود آمار قطعي در مورد توليد ناخالص ملي در مورد اين نسبت براي سال 92 نمي‌توان با اطمينان اظهارنظر کرد، اما بر اساس برآوردهاي مقدماتي پيش‌بيني‌ مي‌شود که نسبت يادشده براي سال 92 بيش از 40درصد باشد.
اکنون در بورس اوراق بهادار تهران معامله صندوق‌هاي قابل معامله در بورس (ETF)، اوراق آتي سهام و اوراق بدهي انجام مي‌شود. 30 درصد معاملات نيز در حال حاضر به صورت آنلاين انجام مي‌شود.
به نظر مي‌رسد شرکت بورس در زمينه‌ طراحي شاخص جديد به خوبي عمل نکرده‌ و هنوز اين شاخص طراحي نشده‌است. شايد اگر شاخص جديد با فاکتورهاي مناسب طراحي شده ‌بود، مشکلات اخير بازار از جمله رشد و افول بيش از حد شاخص در بازار رخ نمي‌داد، چرا که بسياري معتقدند فاکتورهاي اندازه‌گيري شاخص در حال حاضر مناسب نيست و شاخص بيانگر واقعيت وجودي بازار نيست. نظر شما در اين خصوص چيست؟
در فرآيند محاسبه و انتشار شاخص‌هاي بورس، عمليات اجرايي از حساسيت به مراتب بيشتري در مقايسه با طراحي برخوردار است. فرمول محاسبه شاخص اکثر بورس‌ها و همچنين موسسات معتبر طراح شاخص همچون استاندارد اند پورز، فوتسي، مورگان استنلي... بر روي سايت آنها در دسترس است. شاخص کل بورس تهران نيز از شيوه‌اي مشابه شاخص درآمد کل بورس‌هايي همچون لندن، توکيو و نيويورک استفاده مي‌کند. بورس تهران در تلاش است با کمک شرکت مديريت فناوري در کنار شاخص کل اقدام به محاسبه و انتشار شاخص جديد و شرکت فناوري، نرم‌افزار محاسبه شاخص را تهيه و همکاران در سازمان بورس روي محاسبات اين نرم‌افزار و محاسبه شاخص بررسي و کار کردند که تاييد شده و در يک ماه آتي شاخص کل با استفاده از اين نرم‌افزار جديد محاسبه مي‌شود و در اختيار بازار قرار مي‌گيرد.
برخي فعالان بازار معتقدند که شرکت بورس به عنوان زيرمجموعه‌ سازمان عمل مي‌کند و مجموعه‌ مستقلي نيست. نظر شما در اين خصوص چيست؟
در ساختار بازار سرمايه‌ ايران که بر اساس قانون بازار اوراق بهادار مصوب 1384 شکل گرفته، نهادهاي نظارتي و اجرايي از يکديگر مستقل شده‌اند. اين امر يکي از مشکلات کليدي ساختار پيشين بود و در ساختار قبلي سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار هم نقش نظارتي و همزمان نقش اجرايي را برعهده داشت.
تفکيک اين دو نهاد از يکديگر گام بلندي براي توسعه بازار سرمايه بوده‌ است. در شرايط کنوني سازمان بورس وظايف نظارتي و بورس تهران امور اجرايي را عهده‌دار است و روابط اين دو در چارچوب قوانين و مقررات تعريف شده‌است. بدين ترتيب بورس اوراق بهادار تهران به عنوان يک نهاد خودانتظام در چارچوب مقررات، تحت نظارت سازمان بورس عمل مي‌کند.
شرکت بورس در گذشته چه کمبودها يا نواقصي داشته که طي اين سال‌ها مرتفع شده‌است؟
بورس تهران بازاري در حال توسعه است. اهميت بازار سرمايه براي رشد و توسعه اقتصادي به تدريج براي عموم سياست‌گذاران و آحاد جامعه مورد توجه قرار گرفته و همچنان فرهنگ‌سازي براي خواص و عموم ازجمله فعاليت‌هاي کليدي مسوولان اين بازار است.
ابزارها و نهادهاي مالي جديد، افزايش دسترسي به بازار و توسعه دانش مالي در کشور از فعاليت‌هاي مهم قابل انجام در بورس تهران است. در راستاي موارد فوق معاملات آتي سهام در بورس تهران راه‌اندازي شده‌است. مطالعات مربوط به اختيار معامله انجام شده و انتظار مي‌رود در آينده نزديک در اين بازار شاهد انجام معاملات اين ابزار مالي باشيم. همچنين مطالعات مربوط به معاملات سلف سهام و تامين مالي خريد اعتباري در بورس تهران انجام شده‌است.
صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله وارد بورس تهران شده‌اند. براي افزايش دسترسي به بازار، معاملات برخط راه‌اندازي شده و مورد استقبال سرمايه‌گذاران قرار گرفته است. آموزش‌هاي عمومي براي آشنايي عامه با اين بازار و آموزش‌هاي تخصصي براي تقويت توانمندي فعالان بورس به‌طور منظم در حال برگزاري است و افزايش دانش عمومي و تخصصي بازار سرمايه قابل لمس است. در سال 92 بيش از 200 هزار نفر ساعت آموزش عمومي و تخصصي در سطح کشور توسط بورس تهران برگزار شده‌ است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر