بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
بازیگران و فعالان بازار سرمایه به ویژه بورس همواره و به ویژه در شرایط بحرانی منتظر هستند واکنش و نحوه عملکرد مدیران، نهادهای متولی و ناظر و مجموعه های خود انتظام را مشاهده کنند.
کد خبر : ۱۲۵۶۰۱
نویسنده :
کیوان فر
انتظارات در بازار سرمایه، رویکردی است که چشم سرمایه گذاران و سهامداران را به سمت برخی نهادها و بخش های فعال این بخش از اقتصاد کشور دوخته است.

به گزارش بورس نیوز، بازیگران و فعالان بازار سرمایه به ویژه بورس همواره و به ویژه در شرایط بحرانی منتظر هستند واکنش و نحوه عملکرد مدیران، نهادهای متولی و ناظر و مجموعه های خود انتظام را مشاهده کنند و در این راستا سازمان بورس، شرکت های بورس، فرابورس، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مدیریت فناوری بورس تهران و نیز کانون کارگزاران و در نهایت رسانه ها بخش های مختلفی هستند که انتظاراتی از آنها وجود دارد

سطح امتیاز سهامداران به متولیان بورس و رسانه ها مشخص شد

برای بررسی اینکه کدام یک از نهادهای مرتبط با بازار سرمایه طی یکسال گذشته انتظار سرمایه گذاران و سهامداران را بیشتر برآورده کرده اند، یک نظرسنجی با مشارکت بیش از 2840 نفر در سایت خبری تحلیلی بورس نیوز برگزار شد وسطح امتیاز سهامداران به متولیان بورس و رسانه ها مشخص شد .

نارضایتی سهامداران از عملکرد سه نهاد

همانطور که در نمودار بالا قابل مشاهده است، رسانه ها با در اختیار داشتن بیش از 44 درصد کل آراء از سوی مخاطبان در جایگاه نخست قرار گرفتند و پس از آن سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار حدود 21 درصد و مدیریت فناوری بورس تهران بیش از 10 درصد از کل نظرات را در اختیار داشتند. سایر بخش ها نیز در مجموع کمتر از 25 درصد کل آراء را در برگرفتند.اما برای بررسی نتایج این نظرسنجی اشاره به چند نکته خالی از لطف نیست.

اولین نکته و شاید انتقادی که در خصوص این نظرسنجی از سوی مخاطبان و مشارکت کنندگان مطرح می باشد، این است که چرا در میان تمامی این موارد، گزینه هیچکدام وجود ندارد. چراکه به اعتقاد برخی اگر این گزینه نیز در میان پاسخ های انتخابی وجود می داشت، حتماً بیشترین رأی را به خود اختصاص می داد و هیچکدام از گزینه های موجود موفق نشده اند انتظارات را برآورده کنند. اما بایستی عنوان کرد که گزینه هیچکدام از روی عمد مطرح نشده، چراکه در شرایط کنونی قصد نداریم با بیان آن به فضای منفی حاکم بر بازار سرمایه دامن زده شود.

اما در خصوص چرایی تخصیص بیشترین رأی به رسانه ها می گفت از نگاه ما به عنوان یک رسانه، ارتباط دو طرفه فعالان این حوزه با بازار سرمایه را می توان دلیل اصلی دانست. چراکه طی یکسال اخیر این رسانه ها بودند که به بسیاری از طرح ها و برنامه های دولت، مجلس و یا سایر نهادهای اثرگذار بر بورس انتقاد کرده و با بررسی آثار ناشی از تصمیمات آنها هشدارهای مورد نیاز را از دیدگاهی دیگر ارایه کردند. بطوریکه انتقادات و اقدامات رسانه ها در مجموع باعث شد با بیان حرف دل سرمایه گذاران و سهامداران در شرایط نه چندان مناسب معاملات در بورس، اندکی از نگرانی افراد کاسته شده و آرامش نسبی به آنها بازگردانده شود. از این رو به نظر می رسد انتخاب رسانه ها به عنوان نهادی که طی این مدت انتظار سرمایه گذاران را بیشتر برآورده ساخته، به نوعی قدردانی از آنها بوده است.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نیز با افزایش خدمات آنلاین طی یکسال اخیر و نیز پاسخ به نیاز سهامداران و سرمایه گذاران از طریق دفاتر پیشخوان دولت، نشان داده است که در حال حرکت بیشتر به سمت حذف کاغذ از معاملات بوده و این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم آورده تا در هر زمان و مکانی در کشور و از طریق سامانه های الکترونیک، اطلاعات درخواستی خود را دریافت کنند. از این رو به نظر می رسد این نهاد نیز توانسته تا حد زیادی انتظارات فعالان بازار سرمایه را برآورده سازد.

اما در خصوص چرایی تخصیص بیشترین رأی به رسانه ها می گفت از نگاه ما به عنوان یک رسانه، ارتباط دو طرفه فعالان این حوزه با بازار سرمایه را می توان دلیل اصلی دانست. چراکه طی یکسال اخیر این رسانه ها بودند که به بسیاری از طرح ها و برنامه های دولت، مجلس و یا سایر نهادهای اثرگذار بر بورس انتقاد کرده و با بررسی آثار ناشی از تصمیمات آنها هشدارهای مورد نیاز را از دیدگاهی دیگر ارایه کردند. بطوریکه انتقادات و اقدامات رسانه ها در مجموع باعث شد با بیان حرف دل سرمایه گذاران و سهامداران در شرایط نه چندان مناسب معاملات در بورس، اندکی از نگرانی افراد کاسته شده و آرامش نسبی به آنها بازگردانده شود. از این رو به نظر می رسد انتخاب رسانه ها به عنوان نهادی که طی این مدت انتظار سرمایه گذاران را بیشتر برآورده ساخته، به نوعی قدردانی از آنها بوده است.

اما نکته ای که توجه به آن می تواند این مجموعه را در سطح بالاتری از رضایتمندی سهامداران و سرمایه گذاران قرار دهد، ارایه راهکاری سهل تر برای پرداخت سود نقدی سهام و منسجم تر کردن نظام واریز سود به حساب سهامداران باشد.

مدیریت فناوری بورس تهران نیز از آنجایی که برای بهبود دسترسی به اطلاعات در سامانه معاملات tsetmc اقدامات قابل توجهی انجام داده، توانسته عملکرد مناسبی را طی یکسال اخیر از خود به نمایش گذاشته و انتظارات را بیشتر برآورده سازد. بدین ترتیب به نظر می رسد بازار سهام و فعالان آن نگاهی ویژه به حوزه انفورماتیک و فراهم شدن سهولت در دریافت خدمات و اطلاعات مورد نیاز خود دارند و همین امر، رمز موفقیت مجموعه هایی بوده که طی یکسال گذشته در این رابطه عملکرد مطلوب تری را از خود نشان داده اند.

فرابورس نیز از این جهت موفق شده پس از سه مجموعه یاد شده به عنوان نهادی انتخاب شود که انتظارات سرمایه گذاران را در حدی منطقی محقق کرده است. جذب شرکت های بیشتر به این بازار، عدم وجود حجم مبنا و دامنه نوسان قیمتی بالاتر نسبت به بورس و نیز وجود بازار توافقی شرایط بهتر و سهل تری را برای انجام معاملات در اختیار سرمایه گذاران قرار داده و همین امر موجب گردیده فرابورس در جایگاه چهارم امتیاز بیشتری را کسب کند.

نکته جالب توجه این است که سازمان بورس به عنوان نهادی که به تمامی ارکان بازار سرمایه اشراف دارد، چندان نتوانسته سطح رضایتمندی سرمایه گذاران را در حدی قابل قبول نگه داشته و تنها حدود هفت درصد از کل نظرات را به خود اختصاص داده است.

در پایین ترین سطح رضایتمندی نیز کانون کارگزاران و شرکت بورس حضور دارند که به ترتیب حدود 4.5 و 3.5 درصد از کل نظرات به آنها اختصاص یافته است. وجود قوانین دشوارتر برای پذیرش شرکت ها در بازار بورس نسبت به فرابورس و عدم طرح ریزی برای فراهم آوردن شرایط بهینه برای بازیگران بازار سرمایه از مهمترین دلایلی است که میوان در بیان علل کسب این نتایج به آنها اشاره کرد.

این در حالی است که دو مجموعه مذکور در مقایسه با سایر گزینه ها وابستگی بیشتری به بخش های خصوصی دارند و سهامداران آنها را اکثراً مردم عادی تشکیل می دهند.


در مجموع آنچه از نتایج این نظرسنجی به دست می آید، این است که در درجه اول کل ارکان رسمی و مدیریتی بازار سرمایه طی یکسال گذشته موفق نشده اند انتظار سرمایه گذاران و سهامداران را از عملکرد خود برآورده سازند و در درجه دوم بیشترین توجه و خواسته بازیگران بازار به حوزه انفورماتیک و نیز سهولت در فراهم شدن بسترهای الکترونیکی قوی تر بوده و این امر عاملی شده تا نهادهایی که در این رابطه عملکرد بهتر از خود نشان داده اند، موفق شوند امتیاز بالاتری را نیز کسب کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
مدیران الکی نندازن گردن حقوقی ها و داعش و رفتار سهامداران خواهشا
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
یکی از افتخارات فرا بورس که باعث شده رضایت سهامدارن را به خودش جلب کنه شاید از یاد رفته باشه که باید یاد آوری کنم در بهمن 92 فرابورس یک شبه با اعلام اینکه 16 شرکت به بازار پایه انتقال پیدا می کنند چه بلایی به سر سهامداران این شرکت ها آورد در اون موقع که همه باری کلا به فرابورس گفته بودند ... چقدر زود یادمون میره . 9 % رضایت کمه باید 100% از عملکرد فرابورس راضی بود. گاهی اوقات خیلی تصمیمات قشنگی در فرابورس گرفته می شه که واقعاً شاهکارن...
آیدین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
برگزاری چنین نظرسنجی هیچ ایرادی نداره ولی نکته ای که هست اینه که وظایف و مسئولیتهای هیچ کدام از این گزینه ها با وظایف سازمان بورس قابل مقایسه نیست. مثلا سپرده گذاری یا فرابورس یه شرکت اقماری و خیلی کوچیک سازمانه اصلا قابلیت مقایسه نداره که شما اومدین اینجا مقایسه کردین.
بدتر از اون توجیهات سایت وزین بورس نیوز هست که یواش یواش خودشو داره در حد یه رسانه زرد پایین میاره.
مثلا داشتن یا نداشتن حجم مبنا در فرابورس مگه در اختیار مدیران اون شرکت هست که حجم بذارن یا نه؟
یا شرایط پذیرش در بورس یا فرابورس مگه با اونهاست؟
مگه رسانه ها مسئولیت مشخصی دارند که بخاهیم ارزیابی کنیم خوب بود یانه؟ کلی خبر نادرست، تحلیل اشتباه و ... در رسانه ها مطرح هست، کی نمره منفی میده اصلا کی یادش هست؟
فرابورس با ابطال بی موقع معاملات بدترین عملکردو در سال گذشته داشته حالا چه جور خوب ارزیابی شده معلوم نیست