بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
مستطيل شيشه اي تالار

بورس علائم حیاتی نداشت!

حال و هوای این روزهای بورس همچون موجود زنده ای است که به تدریج علائم حیاتی خود را از دست می دهد، چراکه نبض بازار سرمایه با کم رنگ شدن مهمترین ویژگی آن یعنی سرمایه گذاری برمبنای اعتماد و اطمینان به کندی می زند. از این رو می توان گفت بورس این روزها نبض حیاتی ندارد.
کد خبر : ۱۲۵۸۴۵
نویسنده :
جمشیدی
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 93.3.27 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 100 واحد افت به رقم 54151 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 91 واحد کاهش عدد 138887 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 110 واحد افت به رقم 72638 واحد رسيد.

همچنین در این روز سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی با 39 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 25 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با یک واحد افزایش به رقم 743 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی جم با 4 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی زاگرس با 0.96 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 34 میلیارد ریال رسید.

براساس گزارش بورس نیوز، حال و هوای این روزهای بورس همچون موجود زنده ای است که به تدریج علائم حیاتی خود را از دست می دهد، چراکه نبض بازار سرمایه با کم رنگ شدن مهمترین ویژگی آن یعنی سرمایه گذاری برمبنای اعتماد و اطمینان به کندی می زند. از این رو می توان گفت بورس این روزها نبض حیاتی ندارد.

معاملات روز جاری بورس در حالی آغاز شد که بسیاری از فعالان بازار سرمایه در پی روند صعودی روز گذشته انتظار تکرار این روند هرچند طی مدت زمان کوتاه مدت را داشتند، اما در عین ناباوری قیمت سهام شرکت های بورسی بازهم کاهش یافت و در نهایت شاخص کل با افت 110 واحدی خود را برای عبور از کانال 72 هزار واحدی و سقوط به یک کانال پایین تر آماده ساخت.

امروز در حوزه سیاسی نیز خبری از سوی وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر برنامه های این وزارت خانه جهت بازگشایی سفارت انگلیس در تهران منتشر شد، از این رو، می توان گفت به تدریج وعده های دولت در راستای گشایش روابط بین المللی کشور رنگ و بوی واقعیت را به خود می گیرد و می توان به گشایش دروازه های بازارهای خارجی به سمت صنایع دخلی کشور بیش از پیش امیدوار بود.

براساس این گزارش، حجم معاملات روز جاری به دلیل حضور کم رنگ سهامداران حقوقی بسیار اندک بود، به گونه ای که نماگر بازار سرمایه که تحت تأثیر افت قیمتی سهام گروه فولاد، پتروشیمی، خودرو و فرآورده های نفتی در مسیری نزولی حرکت می کرد تنها با تأثیر مثبت 35واحدی معاملات پنج میلیونی "وصندوق" در کنار تأثیر مثبت 10 واحدی "همراه" با حجم معاملاتی بیش از 292 هزار سهمی که حدود یک سوم حجم مبنای آن بود، توانست اندکی آثار کاهش 86 واحدی نمادهای "فولاد"، "شخارک"، "خساپا"، "فملی" و "شبهرن" را جبران کند.

طی روز جاری بیش از 365 میلیون و 915 هزار سهم در بورس و فرابورس معامله شد و در مجموع ارزشی به مبلغ یک هزار و 41 میلیارد ریال را در بازار سهام رقم زد.

شاخص کل در حالی امروز همچون اغلب روزهای گذشته کاهش یافت که بنابر جلسه روز گذشته سهامداران حقوقی و بزرگان بازار سرمایه به منظور ارایه راهکاری جهت خروج بورس از وضعیت رکود بار دیگر بارقه های امید میان فعالان بازار سرمایه ایجاد شده بود، احساس خوشایندی که چندان پایدار نبود و دیری نپاید که به یکباره رنگ باخت و سرمایه گذاران را بیش از پیش نسبت به وعده های داده شده از سوی متولیان بازار سرمایه و نتایج مذاکرات این چنینی بی اعتماد ساخت.

براساس این گزارش، طی روز جاری حضور سهامداران حقوقی و عمده مطرح شرکت های بورسی به ویژه در نمادهای پربیننده بسیار کم رنگ بود، چراکه بیشتر معاملات از سوی حقوقی هایی انجام شد که چندان در بازار مطرح نسیتند.

برهمین اساس جا دارد همین جا از تلاش و زحمات بانیان برگزاری جلساتی جهت حمایت از بازار سهام و سهامداران قدردانی کنیم، بزرگانی که با زحمت خود را به این جلسات می رسانند و با تلاش و همت روز افزون خود بازار سرمایه را به اوضاع این چنینی می کشانند.

واقعاً خروجی و نتایج چنین جلساتی چیست؟ آیا اگر وعده و وعیدهای حقوقی ها نبود، بازار سهام روندی بهتر از روند فعلی را پیش نمی گرفت؟ چراکه آنچه از نتایج جلسات متولیان بازار سرمایه و سهامداران حقوقی تاکنون به دست آمده، این است که تداوم دادن وعده های پوچ و توخالی به سهامداران موجب ثبت رکوردهای بعدی شاخص کل در جهت سقوط به کانال های پایین تر و فرا تصور سهامداران می شود.

امروز در حوزه سیاسی نیز خبری از سوی وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر برنامه های این وزارت خانه جهت بازگشایی سفارت انگلیس در تهران منتشر شد، از این رو، می توان گفت به تدریج وعده های دولت در راستای گشایش روابط بین المللی کشور رنگ و بوی واقعیت را به خود می گیرد و می توان به گشایش دروازه های بازارهای خارجی به سمت صنایع دخلی کشور بیش از پیش امیدوار بود.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع!

"خودرو": اگرچه کلیت روند قیمتی سهام این گروه همچون سایر گروه ها بود اما حجم معاملاتی نسبتا مناسبی در این نماد رقم خورد. چراکه امروز تنها سهامداران عمده این گروه بودند که به یاری سهامداران حقیقی گروه شتافتند دست رو به سینه سهامداران خرد نزدند.

امروز بیش از 10 میلیون سهم "خودرو" توسط حقوقی ها خریداری شد و در مقابل 13 هزار سهم توسط این گروه از سهامداران عرضه شد.

"اخابر" و "همراه": دو تک سهم گروه مخابرات که امروز راه خود را از سایر سهم های بورس جدا کرده بودند و در درصدهای مثبت معامله شدند و در نهایت با رشد قیمتی به کار خود پایان دادند. سهم هایی که حجم معاملاتی آنها هرچند اندک آنها ارتباطی مثبت را با روند شاخص کل برقرار کرد و تأثیر مثبت بر روند آن به جای گذاشتند.

"فارس": سهمی که چند روزی است معامله نمی شود و سهامداران عمده آن به طور کلی فراموش کرده اند که سهامدار بزرگترین هلدینگ پتروشیمی و شاخص سازترین سهم بورس هستند.

امروز "فارس" در حالی با حجم مبنای بیش از هفت میلیونی تنها 31 هزار و 639 سهم آن هم در درصدهای منفی معامله شد که معاملات آن با صف فروش هشت میلیونی پایان یافت. بد نیست سهامدار عمده "فارس" نیم نگاهی هم به این سهم داشته باشد.

"لپارس": جزو سهم هایی بود که تقاضا برای خرید آن به تشکیل صف خرید بیش از یک میلیونی منجر شد، پارس الکتریک از 18 خرداد ماه جاری تاکنون بازدهی مثبت حدود 30 درصدی را نصیب سهامدارانش کرده، به گونه ای که در سابقه معاملاتی هشت روزه این سهم حتی یک روز منفی هم مشاهده نی شود. راستی یک سوال از "لپارس" قضیه فروش ملکتون به کجا رسید؟

"وبصادر": سهام بانکی که همچنان بر تداوم کاهش قیمت خود و معامله در قیمت های کمتر از ارزش اسمی اصرار می ورزد.

سهامدارهای حقیقی و حقوقی این سهم یک دل و همراه هم در معاملات 26 میلیونی آن مشارکت کردند.

در پایان این گزارش می افزاید، روز معاملاتی جاری نیز با روند نزولی و کاهش حجم و ارزش معاملات پایان یافت، روندی که دیگر برای همه سهامداران به نوعی تکراری شده و به تدریج این روندی عاری از هیجان و همراه با سکون و رخوت است که بر کلیت بازار سهام حاکمیت می کند. سکوتی که برای همه سهامداران نتایج خوشایندی را به همراه نخواهد داشت و در صورتی که دولتمردان و متولیان بازار سرمایه به داد این بازار نرسند نتیجه ای جز خسران و ضرر برای سهامداران و اقتصاد کشور به بار نیاورد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کریم حمیدی نژاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۶
بورس نیوز شما ومن وهمه بهترمی دانند که از هیچ کس کاری ساخته نیست بازار بورس ابزار میخواهد وآن ابزار با ید طوری باشد که هر کس در این بازار است باید درگیر باشد همانطوری که میدانید یک معامله دوطرف دارد در صورت که در بازار ایران تنها یک طرف دارد وآن زمانی است که در قیمت مناسب خرید کنی ودر قیمت مناسب بفروشی که اکثر حقوقیها این کار را کردند وهیچ کدام انها در زمان نزول بازار وقتی که میداند که فردااز امروز میشود ارزان خرید چرا بخرد معمولا در بازار نزولی میفروشند ودر بازار صعودی میخرند چه کسی حاضر است به خود ضرر بزند مادامی که درگیر بازار باشد حقوقیها تحلیل گردارند وتا زمانی که ندانند بازار برمی گردد وارد بازار نمیشوند حالا اگر ابزار فروش هم دست سهامداران خرد بود معلوم بود که انها در زمان بازار شروع به نزول میکرد انها هم به اعتبار ی که داشتند همانزمان می فروختند ودر گیر بازار میشدند وبرای شناسایی سود زمان خرید را مشخص می کردند ومیبینید که امروز دران حا لت ممکن بود که خیلها خریدار باشند ونیازی به حقوقی وحمایت دولت نبود من نمیدانم چرا بورس ما دوطرفه نباید باشد وورود به معامله هم بتوانیم درجهت خرید وهم بتوانیم در جهت فروش وارد معامله شویم
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
نقدی بر مطلب بورس نیوز در مورد پالایشی ها :
- در صورت محاسبه ارز مبادلاتی از تاریخ 1/7/91 بجای ارز 1226 تومانی ،شبندر تعدیل مثبت 100 تومانی برای هر سهم در سال 91 دارد :


مطابق نامه ارسالی از سوی دیوان محاسبات از تاریخ 1/7/91 ارز مبادلاتی جایگزین ارز 1226 تومانی در تبادلات مالی پالایشی ها گردد .خریدار 5 فرآورده مهم پالایشگاهها ( بنزین ، نفت و گاز ، .. ) شرکت پالایش و پخش می باشد .

حال به بررسی اثر طرخ فوق در 6 ماهه دوم سال 91 بر شبندر می نمایم :
- بیشترین فروش شرکت در سال 91 در نیمه دوم رخ داد
- خرید مواد اولیه در نیمه دوم سال 91 با ارز 1226 تومانی برابر با 8 هزار میلیارد تومان بوده و با محاسبه ارز 2450 تومانی خرید مواد اولیه به 16 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد

- فروش مهم ترین فرآورده ها در نیمه دوم سال 91 برابر با 9 هزار میلیارد تومان با ارز 1226 تومانی بوده و با در نظر گرفتن ارز مبادلاتی ، فروش نیمه دوم سال 91 برابر با 18 هزار میلیارد تومان می شود فرضا فروش هر لیتر بنزین 950 تومان در گزارش ذکر شده و با تغییر نرخ ارز فروش بنزین بین 1800 تا 2000 تومان می می گردد

- سود ناخالص نیمه دوم سال 91 پس از کسر فروش از مواد اولیه برابر با 2 هزار میلیارد تومان می باشد و پس از کسر مالیات ، سود هر سهم شبندر از تغییر نرخ ارز 1226 تومانی به مبادلاتی در سال 91 حدود 110 تومان به ازای هر سهم افزایش دارد

سود سال 91 شرکت در حدود 70 تومان بوده و با اضافه شدن تعدیل با در نظر گرفتن ارز مبادلاتی ، سود هر سهم می تواند بین 170 تا 180 تومان برای سال 91 باشد و این افزایش سود باید به حساب انباشته شرکت اضافه گردد