بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر : ۱۲۵۷۲۱

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا شاخص کل بورس در 2 روز معاملاتی گذشته1900 واحد عقب برگشت و بیشترین افت تاریخ بازار سرمایه را در سال 93 به ثبت رساند شرایطی که به گفته تحلیلگران بازار سرمایه به دلیل ابهام در نتایج مذاکرات هسته ای است و تا هفته های آتی ادامه دارد .

براساس این گزارش در معاملات روز شنبه هفته جاری به واسطه وجود اخبار و شایعاتی در مورد مسائل سیاسی شاخص کل با افت 983 واحدی و صف فروش اکثر نمادها همراه شد و دیروز هم نوسان آن ادامه‌دار شد و شاخص با عقب‌گرد به کانال 72 هزار واحدی در مجموع بزرگترین افت تاریخ بازار سهام در سال 93 را به ثبت رساند.

بر اساس این گزارش در حالی شاخص کل به کانال 72 هزار واحد بازگشته که ارزش معاملات چیزی حدود 160 میلیارد تومان بود.

امیر حسین شریعتی تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص شرایط این روزهای بازار سرمایه بهخبرنگار اقتصادی پاناگفت:با بیان اینکه بازار سهام در شرایط انتظار به سر می برد و این انتظار بیشتر دلایل خارجی داشته و ناشی از ابهامی است که مردم در بحث مذاکرات هسته ای دارند که بر بازار سهام و بورس کشور تاثیر منفی داشته است.

تغییر خاصی در شرایط شرکت ها به وجود نیامده است


وی ادامه داد: در هفته اخیر شاخص سهام در بازار روند نزولی به خود گرفته است و این در حالی است که افت شاخص باید ناشی از وضعیت بد شرکتها حاصل از کاهش فروش یا کاهش درآمدهای آن شرکت باشد اما بی آنکه تغییر خاصی در وضعیت شرکت ها به وجود آمده باشد جوی منفی ناشی از ابهامات موجود در روند مذاکرات 5+1 بر بازار سهام کشور اثر گذاشته است.


تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: هنوز نتیجه نهایی مذاکرات مشخص نشده است و تحریک بازار نیاز به محرک های لازم دارد به طور مثال اگر شرکت ها وضعیت خود را به صورت شفاف ارائه دهند می تواند به عنوان یک محرک کوتاه مدت موجب توقف روند کاهشی شاخص در بورس شود در غیر این صورت این روند کاهشی ادامه دار خواهد بود.


شریعتی تصریح کرد: باید شرایطی در بازار فراهم شود که با اقتصاد هم سو و هم جهت باشد به نظر می رسد این روند کاهشی در بورس ادامه دار باشد تا جائیکه به سطوح حمایتی قیمت سهام برسد و امکان افت بیشتر شاخص سهام امکان پذیر نباشد.


وی افزود: پیش بینی می شود پس از رسیدن به این شرایط امکان رشد مجدد قیمت سهام و افزایش شاخص کل در بورس فراهم شود.

ضرورت حذف رانت های اطلاعاتی

شریعتی با یادآوری تجربه سال گذشته در بورس و افزایش تا 150 درصدی بازده بورس این انتظار را در مردم به وجود آورده که سرمایه گذاری در این بازار با بازدهی بالا مواجه باشد و به همین دلیل سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری وارد سرمایه گذاری می شوند خاطرنشان کرد: دولت باید از بازار بورس حمایت کند که یکی از این راه های حمایتی ایجاد شفافیت در بازار بورس است و رانت های اطلاعاتی موجود از بین برود.


تحلیل گر بازار سرمایه تاکید کرد: برخی از افراد به اطلاعاتی دسترسی دارند که سایر سرمایه گذاران در بورس به آن دسترسی ندارند که می توانند در روند بازار اثر منفی داشته باشند.


شریعتی با اشاره به بحث نقدشوندگی در بازار سرمایه اظهار کرد: در سهام برخی شرکت ها نقد شوندگی پایین است و موجب می شود برخی از افراد تمایل به ورود به بازار بورس را نداشته باشند و دولت باید با تقویت صندوق های سرمایه گذاری برای این موضوع چاره ای بیاندیشد اما در مقطع کنونی اصلی ترین موضوعی که می تواند موجب تقویت این بازار شود حمایت های لازم است.


وی با تاکید بر اینکه حمایت از بورس به معنای حمایت از اقتصاد کشور است عنوان کرد: باید اطلاع رسانی های لازم به مردم ارائه شود تا بر اساس اطلاعات شفاف وارد این بازار شوند و در سهام شرکت هایی که احتمال سفته بازی در آن وجود دارد وارد نشوند و با دید بلند مدت به افت شاخص نگاه کنند.


شریعتی عنوان کرد: سرمایه گذاران خرد به سمت سهام شرکت هایی که سفته بازان به دنبال خرید آنها هستند و بازار گردانی می کنند نروند و دولت نیز تلاش کند تا با تقویت صندوق های سرمایه گذاری ریسک های سرمایه گذاری را کاهش دهد.

تقویت صندوق های سرمایه گذاری منجر به تقویت بورس می شود


تحلیل گر بازار سرمایه تاکید کرد: تقویت صندوق های سرمایه گذاری به روند رو به رشد بازار سهام کمک شایانی خواهد داشت اما اصلی ترین موضوعی که در حال حاضر بر شاخص کل تاثیر منفی داشته است ابهام در مذاکرات هسته ای است.


وی با بیان اینکه هیچ یک از تحریم های کشور به طور جدی برطرف نشده است اظهار کرد: بخشی از تحریم های نفتی از بین رفته و حدود 200 هزار تا 300 هزار بشکه نفت بیشتر فروخته می شود و تحریم های دارویی تا حدودی مرتفع شده است اما گشایش اساسی در وضعیت تحریم های کشور حاصل نشده و در عمل بازار آنچنان دستخوش تحول نشده است .


تحلیل گر بازار سرمایه با بیان اینکه نمی توان پیش بینی دقیقی از زمان ادامه کاهش شاخص سهام ارائه داد عنوان کرد: دو طرف مذاکرات هسته ای تا یک ماه آینده باید به یک تفاهم نهایی برسند که می تواند اثر مثبتی بر بازار داشته باشد اما ظرف هفته های آتی روند کاهشی شاخص در بازار بورس ادامه دار خواهد بود.


وی گفت : سرمایه گذاران جدیدی که وارد بازار بورس می شوند دقت کنند که روند کاهشی بازار سهام تا هفته های آینده ادامه دارد و سرمایه گذاری را با دید بلند مدت انجام دهند و در هفته های اخیر خرید و فروش سهام نداشته باشند چون متضرر خواهند شد و روند افزایش قیمت طلا نیز موقتی است و در هفته آینده روند کاهشی قیمت طلا آغاز خواهد شد و به طور قطع ورود بازار سرمایه با دید کوتاه مدت به سرمایه گذاری آنها آسیب خواهد زد.

گزارش از ناهید شمشیری


اشتراک گذاری :
ارسال نظر