بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
در گفتگو با مدیر سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک عنوان شد:

مدیریت بهینه نقدینگی و بهبود پرتفوی شرکت

با توجه به انجام افزایش سرمایه 100 درصدی شرکت که در اردیبهشت امسال به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسید سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده افزایش خواهد یافت.
کد خبر : ۱۲۶۰۹۳
نویسنده :
رهنما
با توجه به انجام افزایش سرمایه 100 درصدی شرکت که در اردیبهشت امسال به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسید سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده افزایش خواهد یافت.

مدیر سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: پیش بینی می شود حدود 80 میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد شرکت شود که با برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص مدیریت بهینه این نقدینگی عمده تلاش شرکت در جهت شناسایی و ارتقاء پرتفوی سرمایه گذاری شرکت در بازار اولیه و همینطور پروژه های اقتصادی مختلف خواهد بود.

عباسیون ادامه داد: در پروژه های پتروشیمی که با معیارهای اقتصادی که شرکت دارد منطبق باشد وارد خواهیم شد و همینطور پروژه هایی که ماهیت دانش بنیان دارند و در صنایع مختلف مثل صنعت دارو و کسب و کارهایی که در زمینه اطلاعات تکنولوژی فعالیت می کنند در صورت دار بودن توجیه اقتصادی حضور خواهیم داشت.

این مقام مسئول در شرکت "وسکاب" پیرامون پرتفوی بورسی شرکت ابراز داشت: با توجه به اینکه حدود 80 درصد سرمایه گذاری شرکت به پرتفوی بورسی آن تعلق دارد لذا در جهت تنوع سازی پرتفوی از صنایع مختلف بررسی های کارشناسی صورت گرفته است که در حال حاضر به ترتیب صنعت فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشگاهی و مخابرات بیشترین وزن را در سبد بورسی شرکت دارا می باشند.

وی افزود: در راستای افزایش جامعیت پرتفوی شرکت در سال جاری تصمیم بر آن است که سهم صنایع غذایی و دارویی

که وزن کمتری در سبد فعلی دارند افزایش پیدا کند بنابراین بررسی های کارشناسی به صورت مجزا بر روی شرکت هایی که از ریسک و بازده منطقی برخوردارند انجام می شود تا با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد کشور بالاترین بازدهی به دست آید.

عباسیون خاطر نشان کرد: شرکت ما در واقع شرکت محور می باشد و همواره سعی می کند با شناسایی نقاط ضعف و قوت شرکت ها در صنایع مختلف اقدام به اصلاح پرتفوی بورسی نماید. بنابراین در شرکت هایی که جذابیت های سرمایه گذاری در آنها کاهش یافته استراتژی فروش و در شرکت هایی که از توجیه اقتصادی مناسب و جذابی برخوردار گردند استراتژی خرید را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 80 درصد پرتفوی بورسی شرکت را 15 شرکت تشکیل می دهد که عمدتاً نمادهای فولاد، همراه، رتاپ، پردیس، زاگرس، ذوب، چادرملو، تجارت و پاسارگاد هستند.

عباسیون ابراز داشت: با توجه به ماهیت شرکت ما که توجه اصلی آن ارزش ذاتی شرکت ها می باشد بنابراین تا حد ممکن از رفتارهای سفته بازانه در بازار پرهیز می کند لذا در صورتیکه بخواهیم بر روی شرکتی بازدهی قیمتی کوتاه مدتی به دست آوریم تنها در صورتی این کار را انجام خواهیم داد که آیتم های بنیادی نیز آن شرکت را حمایت کند.

وی در خصوص ارزش روز پرتفوی شرکت ابراز داشت: در حال حاضر ارزش روز پرتفوی شرکت در محدوده 350 میلیارد تومانی قرار دارد و با توجه به سود مجمع سال 92 مبلغ 18.5 میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این با توجه به جو کلی بازار سرمایه از ابتدای سال کاهش ارزش حدود 6 درصد را نیز تا امروز در پرتفوی داریم که از میانگین افت بازار پایین تر است.

مدیر سرمایه گذاری شرکت "وسکاب" در مورد پرتفوی خارج بورسی نیز اظهار داشت: سبد خارج بورسی شرکت عمدتاً در حوزه املاک و مستغلات فعال است و دو پروژه مجتمع مسکونی الهیه و فرید افشار بیشترین وزن را در آن دارند.

وی افزود: 12 واحد از پروژه الهیه متعلق به شرکت است که 3 واحد آن طی سال 92 به فروش رسیده است و برنامه فروش مابقی واحدها را نیز بسته به شرایط بازار مسکن در سال 93 در برنامه خواهیم داشت.

تأسیس یک شرکت ساختمانی

این مقام مسئول در سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها ابراز داشت: شرکت اقدام به تأسیس یک شرکت ساختمانی به جهت متمرکز کردن فعالیت های ملکی خود نموده است که در مرحله نامگذاری و ثبت قرار دارد و برنامه ریزی هایی برای تأمین سرمایه این شرکت از محل فروش عمده املاک و پروژه های ساختمانی صورت گرفته است که در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت البته تحقق این مسئله منوط به کشش بازار املاک خواهد بود.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به بهای تمام شده دو پروژه مذکور که در حدود 15 میلیارد تومان می باشد بنابراین ارزش افزوده بسیار مناسبی تا به امروز برای شرکت به وجود آمده است که در صورت تحقق فروش این پروژه ها می تواند در مجموع سود بالای 50 میلیارد تومانی را برای شرکت در برداشته باشد بنابراین این پتانسیل در پرتفوی خارجی بورسی شرکت وجود دارد که سعی می کنیم به تدریج و بسته به کشش بازار ملک آن را محقق کنیم.

مدیر سرمایه گذاری "وسکاب" در مورد چشم انداز شرکت در سال 93 ابراز داشت: با توجه به اینکه عمده سبد سرمایه گذاری شرکت بورسی است. لذا با تغییر و رسیدن به ثبات در بازرا سرمایه شرکت ما نیز رویه بهتری را خواهد داشت.

بنابراین در شرایط فعلی و با توجه به برنامه بلندمدتی شرکت که تصمیم دارد سرمایه شرکت را طی چند سال به بالای 1000 میلیارد تومان برساند به نظر می رسد چشم انداز و افق مناسبی برای شرکت رقم خواهد خورد.

وی در خصوص خالص ارزش دارایی های شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها اظهار داشت: با محاسبه محتاطانه پروژه های ساختمانی در حال حاضر محدوده 200 تومان را می توان ارایه داد ولی با توجه به پتانسیل بالایی که در این پروژه ها وجود دارد امکان تعدیل رقم وجود دارد.

عباسیون در خاتمه با اشاره به مجمع سالیانه سال 92 که شرکت در پیش رو دارد ابراز داشت: بودجه برآوردی شرکت برای هر سهم در سال 92 مبلغ 72 در آخرین پیش بینی لحاظ شده بود که به نظر می رسد در مجمع مبلغی حدود 40 تا 50 تومان برای پرداخت تصویب گردد.

بنابراین با سرمایه جدید در سال 93 می توان مبلغ 35 تومان را به عنوان سود برآوردی به ازای هر سهم داشته باشیم که در صورت استفاده از همه پتانسیل های موجود و تغییر شرایط بازار می تواند تعدیل هم داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر