بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
اگر شما ارزش دلاری بورس را محاسبه بفرمایید در حال حاضر نسبت به دو سال گذشته نه تنها رشدی نداشته است بلکه کاهش هم داشته است. بنا بر استدلال شما قیمت خودرو هم نباید رشد می کرد، زیرا آن هم دارایی است و وقتی اقتصاد رشد نداشته چرا آن دارایی با رشد ارزش مواچه شده، همینطور قیمت سکه و زمین و ساختمان و ...
کد خبر : ۱۲۶۵۱۱

مدیریت محترم سایت بورس نیوز

با سلام

اولین پاسخ رسمی به اظهار نظر لیلاز در خصوص بورساحتراماً پیرو درج مطلبی با عنوان " بورس غیر واقعی است و نماینده اقتصاد ایران نیست." که نقل گفتگوی سایت فرارو با استاد بزرگوار جناب آقای سعید لیلاز می­باشد، دستور فرمایید جوابیه شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر در پاسخ به فرمایشات ایشان در خصوص بازار سرمایه و فعالان آن، در سایت بورس نیوز درج گردد.

یاد آور می­شود شرکت مشاور سرمایه­گذاری ابن سینا مدبر به عنوان نهاد مالی و طبق مجوز رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار صلاحیت اظهار نظر رسمی در خصوص روند بازار و قیمت و ارزش سهام موجود در بازار را دارا می­باشد. پیشاپیش از همکاری آن رسانه محترم کمال تقدیر و تشکر را دارم.

با سپاس بیکران محسن عباسی مدیر عامل


جناب آقای سعید لیلاز

با سلام

احتراماً پیرو گفتگوی حضرتعالی با سایت محترم فرارو در تاریخ 1393.4.4 تحت عنوان "در بورس چه خبر است؟" در خصوص وضعیت بازار سرمایه نکاتی را در این خصوص به استحضار می­رساند:

1. حضرتعالی اشاره ای به رشد 80-90 درصدی بورس نسبت به سال 91 داشته اید و متوسط سرعت رشد بورس را بیشتر از رشد اقتصادی کشور دانسته اید.

توجه داشته باشید که بورس تنها از رشد اقتصادی کشور تأثیر پذیر نیست و روند شاخص بورس برآیند بسیاری از عوامل در حوزه اقتصاد خرد و کلان، عوامل سیاسی و... می باشد. هیچ گونه ارتباط یک به یکی بین رشد اقتصادی و شاخص بورس وجود ندارد.اینکه مثلا اقتصاد 10% رشد کند و اگر بورس 20% رشد کند ، بگوییم سرعت رشد بورس متناسب با سرعت رشد اقتصاد نیست امری کاملا اشتباه است.

 وزن صنایع بورسی در بازار سرمایه متفاوت است و رشد برخی بخشها تاثیرات بیشتری بر بازار می گذارد. حال ممکن است آن بخش در اقتصاد کل کشور وضعیت دیگری داشته باشد. مثلا سهم بخش کشاورزی در بورس بسیار کم است ولی معدن، فلزات و پتروشیمی سهم بیشتری دارند. بنابراین رشد این صنایع بورس را با سرعت بیشتری به جلو می راند. جدای از این عامل عوامل بسیار دیگری بر بورس تاثیر گذار هستند که جزو ذات این بازار محسوب می شود و نه عیب و ایراد آن!

یکی از این عوامل نرخ ارز می باشد. در دو سال گذشته شاهد 3 برابر شدن نرخ ارز در بازار بودیم و به تبع آن داراییهای واقعی نظیر زمین، ساختمان، خودرو و هر چیزی که با ارز در ارتباط بود ارزش بیشتری پیدا کردند زیرا اگر قرار بود همان دارایی را با قیمت ارز فعلی بخرید ارزش ریالی آن 3 برابر می شد. همین اتفاق در بازار سرمایه رخ داد.

ارزش داراییهای شرکتها که عمده تجهیزات و داراییها و ماشین آلات آنها وارداتی بوده است رو به افزایش گذاشت و در واقع قیمت سهام این شرکتها متاثر از افزایش ارزش جایگزینی آنها رشد کرد. در نتیجه افزایش قیمت ارز خود را در ارزش هر ورقه سهم شرکت نشان داد. ضمن اینکه بسیاری از شرکتهای معدنی، فلزی و پتروشیمی که صادراتی بودند از افزایش ارزش ریالی صادرات خود بهره بردند که باعث رشد بیشتر قیمت سهام آنها شد.

 اگر شما ارزش دلاری بورس را محاسبه بفرمایید در حال حاضر نسبت به دو سال گذشته نه تنها رشدی نداشته است بلکه کاهش هم داشته است. بنا بر استدلال شما قیمت خودرو هم نباید رشد می کرد، زیرا آن هم دارایی است و وقتی اقتصاد رشد نداشته چرا آن دارایی با رشد ارزش مواچه شده، همینطور قیمت سکه و زمین و ساختمان و ...

2. طبق مدلهای علمی و رفتاری در بازار سرمایه، آنچه در گذشته اتفاق افتاده و یا حتی در حال اتفاق افتاده لزوما نمی تواند قیمت سهام و ارزش بازار را تعیین کند. مهمترین عامل تاثیر گذار " وضعیت آینده" می باشد عمده نگاه بازار به آینده شرکتهاست. .به عبارت دیگر، بازار سرمایه همواره نگاهی رو به جلو دارد و عایدات آتی و فضای کسب و کار آینده شرکتها را ملاک تصمیم گیری قرار می دهد و با نرخ تنزیل مناسب آن شرایط را به وضعیت حال نزدیک می کند. .

لذا اینکه الان وضعیت اقتصاد چگونه است و یا اینکه در گذشته چگونه بوده است به تنهایی تعیین کننده نیست. بنابراین اگر بخواهیم بگوییم بورس باید آیینه تمام نمای اقتصاد باشد، باید بگوییم بورس باید آیینه تمام نمای اقتصاد در گذشته، حال و آینده باشد.

3. منظور شما از هیاهوی فعالان بازار بورس برای ما روشن نیست. اگر منظور شما اعتراض سهامداران می -باشد که آن صحبتها هیاهو نیست و دلیلی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد. بورس یک بازار شفاف و قاعده مند است که قانونگذاران و متخصصان به مراتب کارآمدتری نسبت به بازار پول دارد.

 اگرچه که انتقاداتی هم به مسولین وارد است اما در مقایسه با بی نظمیهای نظارتی در بازار پول عملکرد بسیار بسیار بهتری دارد. بی نظمیهایی نظیر عدم رعایت نرخ سود سپرده ها توسط بانکها که کل اقتصاد را به هم ریخته است (و یکی از عوامل رکود بورس که به زعم شما کوچک و پر هیاهو و ناکارآمد است نیز محسوب می شود)، حجم بالای مطالبات معوق ، حجم فسادهای بانکی و ... از جمله این موارد است. جناب آقای لیلاز آنچیزی که شما از آن به عنوان هیاهو نام برده اید صدای اعتراض سهامداران متضرر و عمدتا حقیقی بورس نسبت به سیاستهای دولت در حوزه بازار سرمایه است.

 سیاستهایی که خلاف برنامه ها و وعده های انتخاباتی رییس جمهور محترم، خلاف مصاحبه های اخیر وزیر اقتصاد در خصوص حمایت از بازار سهام و ارزندگی سهام بازار بوده است. سیاستهایی که تنها به دنبال کاهش تورم در کوتاه مدت و به هر قیمتی می باشد و مواردی چون افزایش هزینه های تولید، مالیات، حق بهره‌برداری از معادن، عدم اجازه افزایش قیمت محصولات تولیدی و .... را در بر می گیرد. جای تعجب دارد که حضرتعالی این انتقادها را هیاهو خطاب کرده اید.

4. در باره رانت به بورس و علت رشد شاخص به دلیل این رانت، توضیحات کمی ارایه کرده اید که بنده هیچگونه مبنای علمی ومنطقی برای آن پیدا نکردم!

 بورس بازار شفافیت است، بازار افشا است و تابلویی برای سنجش عملکرد تیم اقتصادی دولت می باشد. بنابراین هر وضعیتی که بورس الان نشان می دهد

نتیجه تصمیمات دولتمردان اقتصادی می باشد و نمی توان بورس را بازاری دانست که نماینده تصمیمات دولت نیست. ایکه شما واژه رانت را برای این بازار به کار می برید صحیح نیست و موجب عدم ارایه تصویر درست از بازار و مدیران و فعالان آن می شود. لطفا مصداقهای رانت به بورس را اعلام بفرمایید. بورس یک بازار است، لطفا اعلام کنید چه رانتی در اختیار این بازار قرار گرفته است؟ اگر منظور شما رانت به شرکتهای بورسی می باشد نیز مصداق این رانتها را اعلام بفرمایید.

بورسی که عمده سهام شرکتهای بزرگ آن در اختیار خود دولت محترم می باشد. دولت متاسفانه به تعهدات خود در خصوص کسب و کار شرکتهای واگذار شده به بخش خصوصی پایبند نبوده است و شرایطی را که الان برای بهای مواد اولیه و قیمت فروش محصولات آنها اعلام می کند در زمان واگذاری در امیدنامه آنها اعلام نکرده بود بنابراین خریداران سهام این شرکتها با مفروضات ارایه شده در آن زمان سهام مورد نظر را خریداری کرده اند والان متهم به رانت و رانتخواری شده اند!

5. استاد بزرگوار، فرموده اید "دولت سالانه 150 میلیارد دلار انرژی رایگان به اقتصاد تزریق می کند و تنها 30 میلیارد دلار بازدهی بدست می آورد، بنابریان بورس مانند چاهی است که دو سوم منابع آن هدر می رود ویک سوم آن برداشت می شود".

 من متوجه مقایسه 150 میلیارد دلار انرژی که به کل اقتصاد تزریق میشود و 30 میلیارد دلار بازدهی آن و تشبیه بورس به چاه را متوجه نشدم؟ مگر این 150 میلیارد دلار به شرکتهای بورسی تزریق شده است؟ مگر نفرمودید که بورس آیینه اقتصاد کشور نیست و کوچک و نا کارآمد است؟ پس چگونه ناکارآمدی کل اقتصاد ر ادر استفاده از منابع 150 میلیارد دلاری انرژی را به گردن بورس می اندازید و بورس را به چاه تشبیه می فرمایید؟ شما که بورس را کوچک و ناکارآمد توصیف فرمودید که نماینده کل اقتصاد نیست ولی در فرمایشاتتان بورس ر اموجب اتلاف

انرژی تزریقی به کل اقتصاد دانسته اید؟ در ضمن اگر منظور حضرتعالی بازده 30 میلیارد دلاری نسبت به 150 میلیارد دلار تزریقی می باشد باید حضور محترم شما استاد گرامی عنوان کنم که نتیجه این تقسیم، یک سوم نیست و حاصل تقسیم این دو عدد 20 درصد و یا به عبارتی یک پنجم می شود

6. در پایان یاد آور می شود که انتظار فعالان بورس حمایت از قیمت سهام و تزریق منابع بی حساب و کتاب و رشد مصنوعی قیمت سهام نیست. انتظار بازار شفافیت است.

 انتظار فعالان بازار و سهامداران متضرر آن عمل به وعده های انتخاباتی رییس جمهور محترم، قولهای مساعد وزیر محترم اقتصاد و مدیران اقتصادی دولت محترم می باشد. انتظار بازار سرمایه ثبات در اجرای قوانین حاکم بر کسب و کار شرکتها، اجرای صحیح نظارتها بر بازار پول و جلوگیری از رقابت ناسالم این بازار با بازار سرمایه است. حد اقل انتظار ما این است که همانطور که حفظ سرمربی تیم فوتبال کشور، تماشای فوتبال و... برای دولت محترم اهمیت دارد حفظ سرمایه های مردم در بورس و صیانت از این امانتها و توجه به توسعه بازار نیز برای دولت محترم اهمیت داشته باشد.

با سپاس از شما استاد بزرگوار

محسن عباسی

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
دمت گرم کلی حال کردیم ولی...