بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر : ۱۲۷۶۷۶

محمودرضا خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که عوامل بازگشت رونق به بورس طی هفته گذشته از منظر ناظر بازار چیست، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از بهبود وضعیت بازار به نظر می‌رسد، ناشی از اطمینان و اعتماد به بازار است.

وی با بیان اینکه روند بازار در 7 ماه گذشته نشان از تصمیمات دولت و مجلس بود، تصریح کرد: روندهای کاهشی که با تصمیمات دولت و مجلس آغاز شد، نشان داد با منافع سهامدارانو سودآوری‌ بنگاه‌های اقتصادی در تضاد است، بنابراین روند کاهشی هم نتیجه و شامل این انتظار است.

خواجه‌نصیری با اشاره به تصمیمات هفته اخیر دولت و شورای رقابت گفت: طی هفته‌ اخیر شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو و وزارت صنعت با تغییر مبنای نرخ محصولات پتروشیمی از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد امید را به سرمایه‌گذاران بازگرداند، به گونه‌ای که اطمینان و اعتمادسازی بیشتری انجام شود.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با بیان اینکه در کنار این عوامل بازار به دنبال محرکی برای بازگشت بود، گفت: انتشار اوراق اختیار فروشتبعی به سهامداران علامت داد کهاین قیمت‌ها بیمه شده و در کنار آن تزریق نقدینگی توسط صندوق توسعه بازار سرمایه طی یک ماه گذشته به اطمینان و اعتماد در فضای بازار کمک کند.

وی افزود: علاوه بر اقداماتی همچون انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، ورود صندوق توسعه بازار و دستورالعمل افزایش سقف اعتباردهی در بازار جلساتی میان وزرا با مدیران سازمان بورس برگزار شد که سرمایه‌گذاران نسبت به فضای ایجاد شده مطمئن باشند.

* ورود نقدینگی به بورس با خروج از رکود

خواجه‌نصیری تأکید کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات بازار کاهش ورود نقدینگی بود که به نظر می‌رسد، با نزدیک شدن به روزهای پایانی رکود، نتایج امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌‌ای و عدم وجود اخبار منفی در این حوزه ورود نقدینگی‌ها تقویت شود.

وی با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته در کنار افزایش شاخص بورس، حجم و ارزش معاملات 5 درصد فروش داشته است، گفت: رشد همزمان شاخص، حجم و ارزش معاملات نشان از آمادگی بازار برای بازگشت به روند باثبات رونق است.

* پیش‌شرط‌های تداوم وضعیت مثبت بورس در آینده

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در پاسخ به این سؤال که پیش‌شرط‌های ماندگاری بازار در شرایط رونق چیست، گفت: افزایش اعتمادسازی از طرف تمام ارکان اقتصادی از جمله مجلس، دولت و حتی سازمان بورس اوراق بهادار به صورتی که سرمایه‌گذار اعتماد بیشتری داشته باشد از پیش‌شرط‌های جذابیت بازار است.

وی افزود: گام‌های عملی دولت برای حرکت به سمت رونق، اعتمادسازی سیاست‌گذاران دولتی، اهمیت و پذیرش بازار آزاد، ممنوعیت در حوزه قیمت‌گذاری و انجام اقداماتی در حوزه بهبود ورشداقتصادی به بهبود وضعیت بازار کمک خواهد کرد.

خواجه‌نصیری نتایج حاصل از مذاکرات هسته‌ای در کاهش نرخ سود بانکی همزمان با روند نزولی نرخ تورم را از عوامل دیگر رونق بازار یاد کرد و گفت:‌ به احتمال بسیار زیاد با کاهش نرخ تورم و بهبود فضای اقتصادی، نرخ سود بانکی کاهشی خواهد بود که این امر سرمایه‌گذاری در بازار سهام را جذاب می‌کند، چرا که تداوم روند کاهش تورم موجب کاهش نرخ سود بانکی، افزایش پی‌به‌ای بازار و در نهایت رشد قیمت‌ها خواهد شد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس تصریح کرد: اقدامات عملی در روند بهبود وضعیت اقتصادی و تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌ها در کنار پوشش حداقل سودهای بنگاه‌ها در سه ماهه ابتدایی سال‌جاری و افزایش سودآوری آنان از جمله برنامه‌هایی است که در تداوم رونقبازار مؤثر است.

خواجه‌نصیری پیش‌بینی کرد که در صورت رونق اقتصادی و بهبود شرایط با توجه به کاهش نرخ تورم گزارش‌های 6، 9 و یک ساله شرکت‌ها امیدوارکننده و بسیار مثبت پیش‌بینی کرد.

وی همچنین بخش زیادی از پیش‌شرط‌های تداوم رونق در بازار را قابل تحقق دانست و گفت: جریان اقتصادی و سیاسی فعلی نویدبخش تداوم شرایط مثبت فعلی است.

* برگزاری جلسات متعدد برای حل مشکلات پالایشگاه‌ها میان دولتی‌ها با سازمان بورس

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در پایان با اشاره به لزوم انجام اقدامات عملی از سوی دولت در خصوص صنایع بزرگ دیگری همچون پالایشگاه‌ها گفت: اکنون دولت و مجلس بند مربوط به اعتمادسازی را با برگزاری جلساتی و اقدامات عملی در اینزمینه اجرایی کرده و در آینده امیدواریم شاهدتصمیمات حمایتی دولت در حوزه پالایشگاه‌ها که صنایع بزرگی هستند، باشیم؛ با توجه به حساسیت‌هایی که ظرف چند هفته گذشته در دولت و مجلس ایجاد شده این امر نیز محقق خواهد شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر