بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
ارزیابی عملکرد سال گذشته به صورت کاملاً مشهود نمایانگر روند رو به رشد همراه با بهبود ساختارهای مالی و عملیاتی شرکت می باشد. هيات مديره شركت معتقد است تمامي افتخارات و موفقيت هاي كسب شده در سايه حمايت بي دريغ و به پشتوانه سهامداران محترم حاصل شده است.
کد خبر : ۱۲۸۶۷۹
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (سهامی عام) رأس ساعت 10:00 روز یکشنبه مورخ 93.04.29 درمحل تالار اندیشه واقع در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای شیخی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان محمد باغستانی و حجت اله قاسمی و به دبیری آقای مورخ معاونت مالی اداری شرکت تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس آقای روشن قلب و نماینده سازمان حسابرسی جناب آقای دادش زاده نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای دکتر حنیفی مدیر عامل شرکت و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

  1. تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی1392.12.29
  2. تقسیم 1000 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم
  3. انتخاب موسسه حسابرسی سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت
  4. انتخاب روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

همچنین اعضای هیأت مدیره شرکت به شرح ذیل به مدت دو سال انتخاب شدند:

  1. بانک ملی ایران
  2. شرکت ملی مسکن و صنایع ساختمانی
  3. شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی
  4. شرکت خدمات مدیریت توسعه نگاه پویا
  5. شرکت خدمات مدیریت سرمایه مدار

پیام هیأت مدیره

ارزیابی عملکرد سال گذشته به صورت کاملاً مشهود نمایانگر روند رو به رشد همراه با بهبود ساختارهای مالی و عملیاتی شرکت می باشد. به گونه ای که در سال مالی مورد گزارش همراه با افزایش مجموع درآمدها و به تبع آن افزایش EPS، ارزش روز شرکت در بازار بورس نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته است. ضمن اینکه افزایش سرمایه در جهت اصلاح ترکیب سبد سرمایه گذاری ها و آماده سازی برخی از شرکت های زیرمجموعه جهت پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران در دستورکار قرار گرفته و در حال انجام می باشد.

هيات مديره شركت معتقد است كه امانت دار سهامداران محترم بوده و به منظور حفظ و حراست امانت واگذار شده ، وظيفه خود مي داند كه از هيچ كوشش و تلاشي دريغ نورزيده و در راستاي تحقق اين هدف و به منظور ادامه روند پويايي و موفقيت شركت و استفاده بهينه از موقعيت هاي بازار سرمايه و همچنين بازار گرداني سهام گروه و افزوده حجم سرمايه گذري ها اقدامات اساسي لازم را به عمل آورده و برنامه ريزي هاي خود را بر اساس رضايت مندي، حفظ و ارتقاي منافع و ثروت سهامداران بنا نهاده است.

هيات مديره شركت معتقد است تمامي افتخارات و موفقيت هاي كسب شده در سايه حمايت بي دريغ و به پشتوانه سهامداران محترم حاصل شده است. در همين راستا تعامل مطلوب و بيان انتقادات سازنده شما سهامداران محترم مطمئناً راه موفقيت هرچه بيشتر ما در آينده خواهد بود.

اميد است با توسل به ذات القدس باري تعالي با برنامه ريزي اصولي و فعاليت و كوشش مستمر كليه مديران و كاركنان، شاهد اجراي دقيق برنامه هاي از پيش تعيين شده بوده و رشد و شكوفائي شركت و افزايش ثروت سهامداران را در سال هاي مالي بعد به ارمغان آوريم.

اعضای هیأت مدیره

حاشیه مجمع:

به گفته اغلب حاضرین در جلسه مجمع شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی این مجمع یکی از بی سابقه ترین مجامعی بود که در طول عمر فعالیت این شرکت در بورس اوراق بهادار برگزار شده چراکه در حالی این شرکت با بازدهی بیش از 350 درصدی طی سال 92 به این مجمع وارد شد که سود تقسیمی شرکت از 140 میلیارد ریال سال 91 به 6500 میلیارد ریال در سال مالی 92 افزایش پیدا کرده و نکته مهمتر آنکه حداکثر سود قابل تقسیم شرکت در مجمع فوق بین سهامداران توزیع شد.

همچنین به گفته دکتر حنیفی مدیر عامل شرکت، قرار است تا به منظور کسب رتبه اول میزان سرمایه در بین دیگر هم گروهی ها سرمایه شرکت از 6500 مییارد ریال به 15000 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کند که ممکن است این رقم حتی به 20000 میلیارد ریال نیز تغییر یابد.

تاریخچه شرکت

شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي (سهامی عام) در تاریخ 1370.11.20 به صورت شرکت سهامي عام تاسيس و در تاريخ 25 فروردين ماه 1371 تحت شماره 89584 در اداره ثبت شركت ها و موسسات غير دولتي به ثبت رسيده است و در سال 1389 نام شركت به شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي تغيير كرد.

موضوع فعالیت شرکت:

فعاليت اصلي شركت طبق ماده 3 اساسنامه عبارت است از:

  1. بررسي، مطالعه، ايجاد و توسعه، راه اندازي و سرمايه گذاري و مشاركت انواع طرح ها و پروژه هاي توليدي و بازرگاني و خدماتي و مهندسي و ساختماني در بخش هاي مختلف اقتصادي و اداره آنها.
  2. تشكيل و تأسيس انواع شركت هاي توليدي و صنعتي، خدماتي و مهندسي، بازرگاني و ساختماني و مبادرت به هر گونه مشارکت با انواع شركت هاي مذكور .
  3. بازسازي، نوسازي، اداره و نگهداري، اصلاح، توقف، توسعه، ادغام و انحلال انواع شركت ها و مؤسسات اقتصادي داخل و خارج از كشور.
  4. آماده كردن شركتهاي مورد سرمايه گذاري به منظور فروش سهام آنها در بورس اوراق بهادار يا خارج از بورس و همچنين فراهم نمودن امكانات لازم جهت ورود و پذيرش شركت ها در بورس اوراق بهادار و مشاركت و سرمايه گذاري با شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي خارجي با رعايت مقررات مربوطه .
  5. استفاده از تسهيلات مالي و اعتباري بانك ها و مؤسسات مالي و اعتباري داخل و خارج از كشور و همچنين انتشار اوراق مشاركت و خريد و فروش كليه اوراق بهادار و سهام شركت هاي داخلي وخارجي.
  6. انجام كليه معاملات سهام و ارائه خدمات سرمايه گذاري و مبادرت به كليه فعاليتهاي مالي و پولي در بازارهاي پول و سرمايه و خريد و فروش كالا و اموال منقول و غير منقول و اداره وجوه اماني حسب درخواست متقاضيان.
  7. تأمين كليه خدمات مورد نياز شركتهاي تحت پوشش اعم از مالي و غير مالي و همچنين ارائه خدمات مديريتي و مشاوره اي و طراحي سيستم و بازاريابي به منظور تسهيل و افزايش كارآيي آنها و يا به منظور سرمايه گذاري جديد و طرحهاي توسعه و تكميل چه از طريق مشاركت و يا مباشرت و تأييد و قبول هرگونه ضمانتنامه و يا تعهد نامه جهت سازمانها و شركت هاي تابعه و تحت پوشش .
  8. اخذ و اعطاي هرگونه نمايندگي در داخل و خارج از كشور و اخذ موافقت نامه اصولي و هرگونه مجوزهاي ديگر به منظور اجراي طرحهاي توليدي و صنعتي جديد و يا توسعه و تكميل و تشكيل شخصيت حقوقي لازم براي اين منظور.
  9. انجام كليه عمليات مجاز كه بطور مستقيم و غير مستقيم براي تحقق اهداف شركت مفيد بوده ويا در جهت اجراي موضوع شركت ضرورت داشته باشد از قبيل حق لعملكاري كميسيونري و غيره.

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

وضعیت معاملات و قیمت سهام

شركت در تاريخ 1374.06.26 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه واسطه گري هاي مالي با نماد "وبانک" درج شده و سهام آن براي اولين بار در تاريخ 1374.06.26 مورد معامله قرار گرفته است. هم اكنون با توجه به تغييرات اعمال شده در صنايع بورس، شركت در گروه چند رشته اي صنعتي قرار دارد.

حجم معاملات سهام شرکت

طي دوره مورد گزارش، معاملات خرد و بلوك بورس اوراق بهادار تهران 189.7 میلیارد سهم به ارزش 964.2 هزار ميليارد ريال بوده است (به ترتيب 1.75 برابر و 3.4 برابر افزايش نسبت به سال گذشته) و گروه شركت هاي چند رشته اي صنعتي با ارزش بازار 296.042 ميليارد ريال (99.8 درصد افزايش نسبت به سال گذشته) معادل 7.7 درصد از ارزش کل بازار بورس اوراق بهادار تهران را به خود اختصاص داده است.

در سال 1392 ، طی 188 روز تعداد 1,413 ميليون سهم از سهام شركت به ارزش 6.772 ميليارد ريال (معادل 6.85 برابر، ارزش ريالي معاملات در سال 1391) و در 135.994 دفعه مورد معامله قرار گرفته است گردش سهام نسبت به كل سهام شركت 31.4 درصد مي باشد و به طور متوسط روزانه تعداد 7.517.924 سهم از سهام شركت داد و ستد شده است.

رتبه کیفیت افشاء و نقدشوندگی

تعداد روزهاي معاملاتي شركت در سال 1392 ، معادل 188 روز بوده كه نسبت به 192 روز در سال قبل روند كاهشي داشته است. ضمن اينكه رتبه كيفيت افشاء و اطلاع رساني شركت بر اساس آخرين رتبه بندي مربوط به 1392.12.29 در بين شركت هاي پذيرفته شده در بورس (تعداد 296 شركت) در جايگاه 176 و در بين شركت هاي بازار اول (تعداد 110 شركت) در جايگاه 59 بوده است كه به نسب سال گذشته به جايگاه بالاتري دست يافته است.

میزان دستیابی به اهداف و دستاوردهای مهم شرکت در سال 1392

با ملاحظه شرايط عمومي اقتصاد كشور، مي توان مباني مناسبي را به منظورشناخت محيط فعاليت شركت، طي سال مالي مورد گزارش ارائه داد با توجه به رشد درآمد حاصل از سرمايه گذاري ها به ميزان 90درصد نسبت به سال قبل و همچنين بهبود فعاليت هاي و فرآيندهاي تصميم گيري منجر به افزايش 98 درصدیEPS شركت نسبت به سال قبل شده است همگي گوياي ميزان دستيابي از قبل تعيين شده، مي باشد. در اين بخش از گزارش، شاخص هاي معرف عملكرد شركت طي سال مالي منتهي به 1392.12.29 به شرح زير به استحضار مي رساند .

جمع درآمدهای شرکت

جمع درآمدهاي شركت درسال مالي مورد گزارش با بيش از 90 درصد رشد نسبت به سال قبل بالغ بر 8.146.186 ميليون ريال شده است كه جدول مقايسه اي ريز اقلام آن بشرح ذيل مي باشد:

لازم به ذكر است به موجب اساسنامه شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي، سود حاصل از فروش سرمايه گذاري ها قابليت توزيع بين سهامداران را ندارد. نكته حائز اهميت در صورت سود و زيان فوق، رشد 90درصدی درآمدهاي قابل توزيع بين سهامداران (مشتمل بر سود حاصل ازDPS شركت هاي سرمايه پذير و سود حاصل از اوراق مشاركت و سپرده هاي بانكي) در تركيب درآمدهاي شركت است. نمودارهاي مربوط به روند تركيب درآمدهاي شركت به همراه سود حاصل از سرمايه گذاري در شركت ارائه گرديده است.

سود هر سهم

سود واقعي هر سهم براي سال مالي 1392 مبلغ 1,808 ريال (براساس سرمايه 4500 ميليارد ريال) بوده كه اين رقم در اولين پيش بيني حسابرسي شده شركت در تاريخ 1392.02.29، مبلغ 695 ريال اعلام گرديده بود. پس از آن نيز مراتب تغيير در سود پيش بيني شده در مقاطع مختلف و در زمان مقرر از طريق اعلام به سازمان بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع عموم رسيده است. لازم به ذكر است كه از 1.808ريال سود واقعي هر سهم سال جاري مبلغ 96 ريال به ازاي هرسهم به اندوخته سرمايه اي منتقل مي گردد و مابقي قابل تقسيم بين سهامداران و يا انتقال به حساب سود انباشته مي باشد.

نمودار تغییرات سود خالص سنوات 1392 – 1388

ارزش روز شرکت های پذیرفته شده در بورس به ازای هر سهم (موجود در پرتفوی شرکت)

ارزش روز شركتهاي پذيرفته شده در بورس به ازاي هرسهم، بعنوان يكي از شاخص هاي عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري مورد استفاده قرار مي گيرد. ارزش مذكور براي پرتفوي شركت از رقم 4.209 ريال به ازاي هرسهم در ابتداي سال مالي مورد گزارش به رقم 8.522 ريال در پايان سال مذكور افزايش يافته كه بيانگر افزايش ارزش سبد سهام بورسي شركت به ميزان 24.796 ميليارد ريال بوده كه اين افزايش ناشي از تغييرات مثبت بازار بورس اوراق بهادار تهران ، بهبود وضعيت شركتهاي زير مجموعه به لحاظ اصلاح ساختارهاي مالي و عملياتي و ساماندهي سبد سرمايه گذاري مي باشد.

خالص ارزش دارایی ها به ازای هر سهم (NAV)

به طوريكه سهامداران محترم استحضار دارندNAV معياري است كه ارزش سهام شركت هاي سرمايه گذاري معمولاً براساس درصدي از آن مشخص مي گردد ليكن با احتساب ساير عوامل موثر، نرخ نهايي سهام در بازار سرمايه تعيين و مورد ارزيابي قرار مي گيرد. ارزش مذكور براساس قيمت بازار سهام شركت هاي سرمايه پذير در بورس و ارزش دفتري شركت هاي غيربورسي در تاريخ 1392.12.29 رقم 10,058 ريال به ازاي هرسهم بوده كه در مقايسه بارقم ابتداي دوره (6.525 ریال)، مبلغ 3.532ريال معادل 54.13 درصد افزايش داشته است.

در صورتيكه محاسبهNAV شركت، ارزش افزوده سرمايه گذاري هاي هلدينگ سيدكو نيز منظور شود، خالص ارزش داراييهاي شركت در اين تاريخ به 10.914 ريال خواهد رسيد.

سرمایه گذاری های شرکت

طی دوره مورد گزارش با استفاده از منابع موجود سرمایه گذاری های جدیدی صورت پذیرفته که جزییات آن طی یادداشت های همراه صورت های مالی به استحضار سهامداران محترم رسیده است.

به طوریکه ملاحظه می گردد قیمت تمام شده سرمایه گذاری های شرکت قبل از کسر ذخایر کاهش ارزش، از مبلغ 16.406.187 میلیون ریال در ابتدای سال به مبلغ 19.118.785 میلیون ریال در پایان سال رسیده است که رقم 2.712.571 میلیون ریال حاصل از تفاوت مبالغ فوق نشان دهنده افزایش 16.53 درصدی نسبت به قیمت تمام شده ابتدای سال می باشد که شرح این تغییر در سرمایه گذاری ها در جدول ذیل منعکس است.

ارزش بازار سبد سرمایه گذاری ها

ارزش بازار سبد سهام شركت در پايان اسفند ماه 1392 بالغ بر 46.697 ميليارد ريال با قيمت تمام شده 18.925 ميليارد ريال بوده است كه حدود 147 درصد افزايش ارزش روز سبد سهام شركت را نسبت به قيمت تمام شده آن نشان مي دهد. اين امر در شرايطي است كه برخي از سرمايه گذاري هاي خارج از بورس شركت به لحاظ رعايت استانداردها به قيمت تمام شده انعكاس يافته است. لازم به ذكر است كه از كل ارزش بازار سبد سهام شركت 83.53 درصد به سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس تهران اختصاص داشته و 16.47 درصد به سهام شركت هاي خارج از بورس و ساير سرمايه گذاري ها اختصاص يافته است. تركيب سبد سهام شركت بر حسب ارزش بازار در پايان اسفند ماه 1392 در 7گروه اصلي به شرح زير تمركز يافته است.

تغییرات ارزش بازار و بازدهی سهام شرکت

ارزش بازار سهام شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي از مبلغ 7.409 ميليارد ريال در ابتداي سال 1392 به حدود 33.341 ميليارد ريال در پايان اسفند ماه اين سال رسيده كه معادل 350 درصد رشد داشته است. طی سال 1392 شاخص شركت هاي چند رشته اي صنعتي از 3.416 واحد به 7.204 واحد رسيده كه معادل 111 درصد رشد داشته كه يقيناً سهم قابل توجهي از اين رشد مربوط به شركت گروه توسعه ملي بوده است و شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران طي همين مدت حدود 108 درصد افزايش يافته است. لذا شركت هاي چند رشته اي صنعتي در مجموع عملكردي نزديك و اندكي بهتر نسبت به كل بورس داشته اند.

همانگونه كه سهامداران محترم استحضار دارند ارزش سهام شركت هاي سرمايه گذاري و چند رشته اي صنعتي در بازار بورس تحت تأثير تركيب سبد سهام اينگونه شركت ها قرار دارد. بر همين اساس وزن قابل توجهي از بهاي تمام شده سرمايه گذاري هاي شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي به صنايع پر بازده كشور از جمله صنعت مواد و محصولات شيميايي، صنعت كاني غيرفلزي و صنعت واسطه گري مالي اختصاص دارد و تصميمات متخذه در ارتباط با اهداف تعيين شده استراتژيك شركت با ملحوظ داشتن سياستهاي كلان داخلي و مسائل بين المللي و انتظارات بازار از پارامترهاي كلان اقتصادي موجبات تغيير در ارزش بازار شركت و رشد مطلوب آن را فراهم نموده است.

استراتژی ها و برنامه های آتی

اهم استراتژی ها:

  1.  تجهيز، تقويت و اصلاح ساختارهاي انساني، عملياتي و تامين مالي در هلدينگ هاي تخصصي صنايع ضمن فراهم آوردن مقدمات پذيرش سهام آ نها در بورس يا فرابورس.
  2. اصلاح ساختارهاي تامين مالي در شركت هاي زيرمجموعه در چارچوب بهره گيري از ابزارهاي نوين تامين مالي.
  3. حضور فعال و مشاركت در طرح ها و پروژه هاي صنايع نفت، گاز، پتروشيمي و صنايع پايين دستي مرتبط با آن و در نهايت تشكيل هلدينگ تخصصي در اين صنعت.
  4. توسعه فعاليت هاي هلدينگ تخصصي سيمان در جهت افزايش تأثيرگذاري بر بازار سيمان كشور.
  5. حضور مؤثر و همه جانبه در بورس اوراق بهادار از طريق شركت سرمايه گذاري توسعه ملي و مشاركت در حوزه هاي مربوط به واسطه گري مالي.
  6. بررسي سيستماتيك، همه جانبه و دائمي شركت هاي موجود در پرتفوي و ادامه واگذاري سهام شركت هايي كه مزيت اقتصادي كم دارند.
  7. سرمايه گذاري در حوزه معدن و صنايع معدني (كاني هاي فلزي و فلزات اساسي) در همين راستا قرارداد اجراي طرح فولادي در شركت صنعتي و معدني توسعه ملي به امضا رسيده است.
  8. ورود به عرصه تجارت هاي كلان از طريق توسعه شركت سرمايه گذاري توسعه بين الملل تجارت ملي.
  9. برخورداري از توانايي كارشناسي و قابليت هاي لازم جهت جذب فرصت هاي سرمايه گذاري مناسب در كشور و منطقه.

اهم برنامه های آتی:

افزایش سرمایه

با توجه به اندوخته سرمايه اي و سود انباسته قابل توجه شركت در پايان سال مالي 92 هيأت مديره در راستاي اهداف سهامداران عمده شركت قصد افزايش سرمايه در جهت بهبود ساختار مالي شركت را اهم برنامه هاي خود مي داند.

ورود شرکت های جدید به بورس اوراق بهادار

يكي از برنامه هاي شركت در سال مالي 93 برنامه ريزي جهت ورود شركتهاي تابعه شركت به بورس اوراق بهادار تهران مي باشد و در همين راستا پيش بيني مي گردد در سال 93 حداقل 2 شركت زير گروه شامل شركت سرمايه گذاري توسعه صنايع سيمان (سيدكو) و شركت سرمايه گذاري شفادارو پس از پذيرش در بازار اول بورس قيمت گذاري شوند .

انجام سرمایه گذاری جدید و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری جدید

يكي ديگر از برنامه هاي آتي شركت انجام سرمايه گذاريهاي جديد و افزايش سرمايه گذاري در بخش كاني و معدني مي باشد به همين منظور پيش بيني مي گردد از يك طرف در شركتهاي پر بازده از طرف ديگر در بخش كاني و معدني حجم سرمايه گذاري انجام شده را بصورت محسوس افزايش دهيم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر