بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر : ۱۲۹۵۱۰
واشنگتن پست نوشت: دولت اوباما توافق هسته ای با ایران را چهار ماه دیگر تمدید کرد، اما آیا کسی باور می کند که 1/5 ماه از الان، تهران با در اختیار داشتن پول بیشتر و انجام تحقیقات بیشتر بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته و برنامه موشکی،  برنامه هسته ای خود را تعطیل کند؟ این مضحک و احمقانه است چراکه ایران در آستانه پیروزی در مذاکرات هسته ای است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، ایران غرب را مجبور به لغو برخی از تحریم ها در مقابل اقدامات قابل برگشت و کوچکی کرده است. براساس توافق ژنو، روزی ایران از تمامی بازرسی‌ها و محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود آزاد خواهد شد. در واقع توافق موقت اگر هم حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت نشناخته باشد، دست‌کم نشانه بی‌میلی کشورهای غربی برای توقف فعالیت‌های غنی‌سازی تهران است. ایران برگ برنده را در دست دارد.

بعلاوه،  ایران دیگر هراسی از عدم توافق و تشدید تحریم ها ندارد.  پرزیدنت اوباما نیز در مسئله تحریم ها طرف ایران را گرفته و سعی در تاخیر در تصویب یا کاهش آنها دارد. ایران ممکن است با لغو تمام تحریم ها مواجه نشود اما می تواند به درستی روی این مسئله حساب باز کند که تحریم ها تشدید نمی شود.

تهدید نظامی نیز موثر نیست. باراک اوباما که در مقابل سوریه جنگ زده با توان کامل و قدرت اقدام نکرد چه خطر نظامی می تواند برای ایران بوجود آورد؟ واشنگتن توانایی نظامی دارد اما ظاهرا اقدامی نخواهد کرد.

اکنون مشخص نیست که آیا اوباما قصد تغییر معادلات ایران را دارد یا نه،  اما اگر این قصد را داشت، تحلیل‌هایی را که به سود ایران بود تغییر می‌داد. این چیزی است که برخی کارشناسان از جمله دنیس راس، مشاور سابق اوباما بر آن تاکید دارند: دولت اوباما می‌تواند چندین گام موثر برای تقویت موضع خود در پای میز مذاکرات بردارد. از جمله این گام‌ها همکاری نزدیک‌تر با کنگره، مشروط کردن کاهش تحریم‌ها به عقب‌نشینی بیشتر ایران از برنامه هسته‌ای، افزایش اعتبار گزینه نظانی آمریکا و اسرائیل، تقویت مذاکره با متحدان منطقه‌ای و توقیف صادرات سلاح‌های ایران است.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر