بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
کد خبر : ۱۳۰۰۸۹
در حالی که چند کشور غربی در تلاشند، پیشروی‌های سازمان تکفیری داعش در شمال عراق از حدی فرا‌تر نرود، پایگاه اصلی داعش در خاک سوریه ـ که پشتیبان اقدامات جاری در عراق است ـ دچار چالش چندانی ‌نشده است. 

 وال‌استریت ژورنال با اشاره به تحولات اخیر عراق و سوریه نوشته، به رغم حملات هوایی در شمال عراق، پرچم سیاه داعش همچنان به آسانی بر مقر و ساختمان‌های حکومتی داعش در رقه در شمال سوریه در اهتزاز است. افراد جذب‌ شده جدید از سراسر خاورمیانه و اروپا با اتوبوس و تاکسی به سوی این شهر روان هستند و خانواده‌های آن‌ها همراه با آن‌ها در بهترین ساختمان‌های رقه مستقر می‌شوند. 

دولت خودخوانده اسلامی ارتشی ایجاد کرده‌ که می‌تواند با‌ تاکتیک‌های جنگ چریکی با ارتش تضعیف شده عراق در نبردی متعارف وارد درگیری شود؛ هرچند مقامات رسمی آمریکایی معترف هستند که البغدادی خلیفه خودخوانده در سوریه ساکن شده، ولی حملات هوایی آمریکا به شمال عراق محدود است و این نشان‌دهنده سقف کارهایی است که آمریکا حاضر است علیه این جریان تروریستی انجام دهد. 

یک دیپلمات اروپایی مستقر در خاورمیانه به وال استریت ژورنال گفته که داعش می‌داند، آمریکا به داعش مستقر در سوریه حمله نخواهد کرد، ولی حمله به اربیل، مقر حکومت اقلیم در کردستان موضوعی است که سیاست آمریکا در قبال آن روشن است. 

حمله به داعش در سوریه هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی به نفع دولت مرکزی خواهد بود و به باور کار‌شناسان تا هنگامی که آمریکا در سوریه گروه کارآمد مطلوب خود را نیابد، کاری به داعش نخواهد داشت. 

در حالی که فرستادن سلاح و اجرای برنامه‌های آموزش نظامی برای مخالفان دولت سوریه از جمله گزینه‌های مورد نظر دولت اوباماست، داعش به گسترش قلمرو خود و افزایش احتمال به خطر انداختن ثبات کشورهای خاورمیانه ادامه می‌دهد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر