بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
بازار سرمایه طی یک ماه اخیر با روند صعودی همراه بوده بطوریکه شاخص کل بورس از 73416 واحد در 20 تیر ماه سال 93 به 74547 واحد در تاریخ 20 مرداد ماه سال جاری رسیده و بازدهی شاخص کل طی این مدت 1.54 درصد بوده است.
کد خبر : ۱۳۰۱۳۹
نویسنده :
اعتماد
بازار سرمایه طی یک ماه اخیر با روند صعودی همراه بوده بطوریکه شاخص کل بورس از 73416 واحد در 20 تیر ماه سال 93 به 74547 واحد در تاریخ 20 مرداد ماه سال جاری رسیده و بازدهی شاخص کل طی این مدت 1.54 درصد بوده است.

به گزارش بورس نیوز، روند بازار سرمایه طی مدت اخیر با توجه به خوشبینی نسبت به نتیجه نهایی مذاکرات، گزارشات مطلوب عملکرد 3 ماهه شرکت ها، رفع ابهام در برخی گروه ها از جمله پالایشگاهی ها، جلسه رییس سازمان بورس با مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی در خصوص حمایت از بازار سرمایه و همچنین ارایه بسته پیشنهادی خروج از رکود توسط دولت تا حدودی توانسته امید را به بازار سرمایه بازگرداند و قیمت سهام برخی شرکت ها را با رشد اندکی همراه سازد.

شایان ذکر است چنانچه بسته پیشنهادی خروج از رکود بطور صحیح اجرایی گردد و خروج از رکود به کمک بازوی اصلی اقتصاد یعنی بازار سرمایه آغاز گردد می توان به رونق اقتصادی امیدوار بود.

بنابراین در این صورت با تزریق نقدینگی و مشوق های اقتصادی دولت از جمله کاهش نرخ مالیات، تشویق جهت صادرات، پرداخت مطالبات پیمانکاران و سایر سیاست های تشویقی، شاهد اجرایی شدن طرح های توسعه شرکت ها خواهیم بود و در نهایت این امر منجر به رونق اقتصادی از طریق بازار سرمایه می گردد در نتیجه در صورت رونق اقتصادی، شرکت های تولیدی واقع در بورس با رشد سودآوری همراه می گردند و بنابراین قیمت سهام در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت.

براساس این گزارش، با بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری طی یک ماه اخیر با دارا بودن عمر 150 روز به بالا از مجموع 70 صندوق مورد بررسی 31 صندوق با بازده صعودی، 37 صندوق با بازده نزولی و 2 صندوق در حالی سر به سر اقتصادی قرار دارند.

شایان ذکر است صندوق فیروزه موثق با بهترین عملکرد نسبت به سایر صندوق ها با بازدهی مثبت 5.5 درصدی همراه می باشد و در مقابل صندوق صنعت و معدن با بیشترین میزان ابطال واحدهای خود مواجه بوده و بازدهی منفی 9.3 درصدی داشته است.

این گزارش که بر مبنای عمر بیش از 150 روز صندوق ها در یک ماه اخیر می باشد، صندوق های فیروزه موثق، بانک اقتصاد نوین و پارس گستر خبره سه صندوق برتر با بازدهی های 5.5، 4.9 و 3.6 درصدی همراه بوده اند.

همچنین پایین ترین بازده صندوق ها طی مدت مذکور مربوط به سه صندوق صنعت و معدن، کارآفرینان برتر آینده و بورس بیمه با بازدهی منفی 9.3، 6.8 و 6.7 درصد است.

بطور کلی می توان اظهار کرد که به دلیل افت های پی در پی قیمت سهام در بورس هنوز اعتماد نتوانسته به بازار برگردد بطوریکه براساس این گزارش، 53 درصد صندوق ها طی این مدت با بازده نزولی مواجه بودند و مجبور به ابطال واحدهای خود شدند. در نتیجه نیاز کنونی اقتصاد کشور جهت ایجاد رونق اقتصادی، حمایت های مسئولین دولتی در راستای تزریق نقدینگی به بورس به عنوان مولد اقتصادی کشور و همچنین اتخاذ سیاست های انبساطی در خصوص افزایش نرخ صنایع تولیدی می باشد که بنا به مطالب مذکور، چنانچه رشد اقتصادی از بازار سرمایه آغاز شود بدین طریق بنگاه های تولیدی به سودآوری نائل گردند بنابراین در این صورت چنانچه حمایت های دولت از بورس آغاز گردد، شاهد رونق اقتصادی نیز خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
سلام . از نویسنده محترم خواهش میکنم بفرمایند که تعداد صدور و ابطال واحد های سرمایه گذاری صندوق ها را برای یک ماهه گذشته از کدام منبع بدست آوردند. چون بنده فقط تعداد صدور و ابطال روز اخیر را می توانم ببینم. با تشکر