بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر : ۱۳۰۵۲۲
برخی از شرکت‌های حفاری در حالی قصد دارند با اخذ وام‌های چند میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی اقدام به واردات دکل حفاری از چین بکنند اما وزیر نفت اعلام می‌کند: هیچگونه حمایتی از این شرکت‌ها برای اخذ منابع از صندوق توسعه ملی برای واردات دکل نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت نفت اخیرا با ارائه فراخوانی خواستار طراحی و تولید 10 قلم از کالاهای پرمصرف در صنعت نفت توسط سازندگان و صنعتگران داخلی شده است.

بر این اساس در فراخوانی پیشنهاد ساخت تجهیزات سرچاهی، رشته‌های تکمیلی درون چاهی، پمپ‌های درون چاهی، مته‌های حفاری، شیرهای کنترلی، انواع لوله بدون درز، تجهیزات دوار، انواع فولادهای آلیاژی، پیگ‌های هوشمند و و لوازم اندازه گیری و میتیرینگ به سازندگان داخلی ارائه شده است.

همزمان با ارائه این فراخوان، شرکت‌های نفتی سیاست‌های مدیریت ورود کالاهای بی کیفیت و فاقد استاندارد به ویژه از کشورهای شرق آسیا و چین را در دستور کار قرار داده‌اند به طوری‌که وزیر نفت رسما اعلام کرده است که حاضر به حمایت از برداشت شرکت‌های حفاری از صندوق توسعه ملی به منظور خرید دکل چینی نیست.

بیژن زنگنه در پاسخ به این سئوال مهر که برخی از شرکت‌های حفاری به دنبال برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور واردات دکل حفاری چینی هستند؟ گفت: وزارت نفت این کار را انجام نمی‌دهد اما ممکن است شرکت‌ها حفاری خود برای دریافت پول از صندوق توسعه اقدام کنند که در این زمینه نیز وزارت نفت حمایتی از آنها نخواهد کرد.

این در حالی است کههدایت الله خادمی مدیرعامل شرکت حفاری شمال خرداد ماه سال گذشته در گفتگو با سایت رسمی وزارت نفت، گفته بود: وزیر وقت نفت، در نامه‌ای مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین سهم 20 درصدی پیش پرداخت دکل‌های حفاری را دریافت کرده و هم اکنون مذاکره‌ها با صندوق توسعه ملی برای دریافت میزان درخواستی در حال انجام است.

در این بین، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی مرداد ماه امسال با هشدار نسبت به واردات دکل‌های حفاری از خارج کشور، تصریح کرده است: اگر قرار است خرید خارجی انجام بشود، باید توسط سازندگان داخلی صورت بگیرد تا در مقابل خرید خارجی، امتیاز انتقال دانش فنی دریافت شود تا توان ساخت داخل ارتقا یابد.

این عضو انجمن سازندگان صنعت نفت با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون بیش از 100 دستگاه دکل حفاری در صنعت نفت از خارج خریداری شده است یادآور شده است: در این مدت یک برگ اطلاعات فناورانه منتقل نشده است، این درحالیست که باید خریدهای خارجی تجمیع و در مقابل واگذاری بازار به شرکت‌های خارجی امتیاز انتقال فناوری دریافت می‌شد.

به اعتقاد سازندگان و صنعتگران داخلی، در صورتی که خرید دکل‌های حفاری توسط سازندگان داخلی انجام بگیرد، درصد ساخت داخل دکل حفاری از 45 درصد کنونی قطعاً به 50 تا 55 درصد افزایش می یابد.

در شرایط فعلی امکان طراحی "مستر" و "ساب استراکچر" (سازه فلزی دکل)، "سیستم برق و کنترل"، "طراحی مخازن"، "عملیات پایپینگ" و "تاپ ‌درایو" فراهم شده است که حدود 45 تا 47 درصد یک دکل حفاری است.

اکبر ترکان کارشناس اقتصاد انرژی پیشتر در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه ساخت دکل بومی و ملی حفاری در شرایط تحریم و غیر تحریم حتی از نان شب هم برای صنعت نفت واجب‌تر است، خواستار هوشمندی مسئولان در واردات دکل‌های حفاری چینی شد و اعلام کرد: اگر نظارت و هوشیاری کافی نباشد علاوه بر افزایش فعالیت‌های دلالی و سوآوری کاذب، تجهیزات درجه چندم هم وارد نفت می‌شود.

فریبرز گردانی نژاد قائم مقام مدیر سامانه کالای وزارت نفت هم سال گذشته با تاکید بر اینکه "دکل حفاری" برای صنعت نفت حکم "موشک" برای وزارت دفاع در زمان جنگ تحمیلی را دارد، تاکید کرده بود: نباید به واردات دکل دل خوش کنیم و برای تامین نیازهای صنعت نفت باید به فکر باشیم.

بیژن زنگنه وزیر نفت هم پیشتر در گفتگویی درباره واردات دکل حفاری از چین، یادآور شده بود: بهترین دکل‌ها در جهان توسط آمریکا ساخته می‌شود ولی واردات دکل موضوعی است که در شرایط رقابتی باید انجام بگیرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر