بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر : ۱۳۰۵۵۵

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، یکی از نشانه های سبک زندگیِ سکولار – اومانیستی در اقشار مرفه و بعضاً صاحب سرمایه در اجتماعات مدرنِ نیمه دوم قرن بیستم به بعد، این است که فرهنگ مصرفی و مدلِ زندگیِ عمیقاً فانتزی و آسایش و تنعّم ناشی از بهره کشی بورژوا منشانه زنان و مردانِ این طبقات و اقشار و گروه های مرفه و فوق مرفه سرمایه‌دار را گرفتار غمِ بزرگی به نام بی غمی می کند و آنها را از مسائل اصلی و دردها و رنج های بزرگ و مهم بشری غافل کرده و گرفتار سرخوشی های آلوده ای می نماید که در واقع نوعی بی‌دردی ناشی از دوری از انسانیت و اخلاق و مستغرق شدن در «دردهای» سبکسرانه ای است که تماماً مرتبط با اسافل اعضاء و نشأت گرفته از آنهاست و کانون محرک این به اصطلاح «درد»ها تنوع طلبیِ جنسی و حرص و آزِ مالی و تنگ نظری و رقابت در سودجویی های نامشروع و رابطه های غیراخلاقی و ناپاکِ میان زنان و مردان و برخی اعمال شنیع دیگر است.

هرجا که اعتقاد سرمایه داری، سکولار و فرهنگ اسراف و مصرف گری و تبرّج و بی‌بند و باری و خودنمایی رواج می یابد و هرجا که اقشار و گروه هایی که مصداقِ آن مفهومی هستند که خمینی کبیر «مرفهین بی درد» می نامید، ظاهر می شوند، این گونه دردهای ناشی از بی دردی و غم های ناشی از تنوع طلبی های نفسانی و رقابت در عشرت رانی و تعیّش و مسائل حقیر نفسانی برخاسته از اسراف و مصرف گرایی و تبرّج و روابط نامشروع و خیانت های زنان و شوهران به یکدیگر و هوسرانی های مداوم ظاهر می شود و عده ای را که نه به اخلاق پایبندی دارند و نه به آرمان های معنوی می اندیشند و نه اهمیتی برای تعهد و مبارزه و مجاهده و سیر در مسیر کمال قائلند و غافل از معنا و حقیقت «انسانیت»، انسان را جانور دوپایی وصل به اساقل اعضاء می انگارند، در محفل ها و میهمانی ها و نشست ها و دید و بازدیدها و گفتگوها و دور هم نشینی ها و حتی در آثار ادبی و نمایشی و سینمایی که پدید می آورند و یا بدان جلب می شوند به خود مشغول می نماید.

اگر انسان بریده و غافل از انسانیت باشد، همه افراد بشر جانورانی نر و ماده خواهند بود که در فکر خوردن بیشتر و دزدیدن از یکدیگر و به فکر ارضاء انبوه، متکثر، متنوع، رنگارنگ و پرشمار دیگر نیازهای جسمانی شان است. آنگاه اگر جانوران نر و ماده دور هم جمع شوند، جز درباره خریدن و داشتن و جمع کردن و فخر فروختن و به دست آوردن نر و ماده های بیشتر و فریفتن یکدیگر ( و در ادامه آن) جز گلایه از ازدست دادنِ این و تلاش برای به دست آوردن آن و ربودن مردِ فلانی و فریب دادن زن دیگری، به چه خواهند اندیشید و درباره چه چیزی حرف خواهند زد؟ در عالم مدرن، انسان ها همان جانوران در جستجوی غذا و تولید مثل اند که در رقابت خصمانه با یکدیگر در وضعی قرار می گیرند که " تامس هابز " آن را اینگونه توصیف می کند: «انسان، گرگ انسان است.»

«دورهمی زنان شکسپیر» نمایشی است که روایتی از زنان مرفه مدرن، فارغ از آرمان و دردهای عمیق و احساس مسئولیت انسانی (زنانی گرفتار در فضای سکولار – اومانیستی و تصویر جانورگونه بشر مدرن) را با استفاده از برخی شخصیت های زن مشهور آثار شکسپیر ( و با اشاره به برخی حوادث و ماجراهای آن آثار) به صحنه می آورد.

زنان معروف برخی آثار شکسپیر، «ژولیت» از نمایش «رومئو و ژولیت»، «افیلیا» از نمایش «هملت»، «دزدمونا» از نمایش «اتللو»، «کاترین» از نمایش «رام کردن زن سرکش» و «میراندا» و «کلئوپاترا» از نمایش های «مکبت» و «آنتونی و کلئوپاترا» در منزل «ژولیت» دور هم جمع شده اند و به قول خودشان یک «دور همی زنانه» تشکیل داده اند. اما کلئوپاترا و دزدمونا و کاترین و دیگران، آنگونه که به صحنه آمده اند، زنانی کاملاً امروزی اند و از شخصیت و درون مایه شکسپیریِ خود جدا شده اند و از نمایش های شکسپیر، فقط شباهتی در اسم و اندک مایه ای از برخی عادات را دارند. اینان زنانِ امروزی اند. زنانی مدرن و سکولار، زنانی مرفه از جماعتِ مرفهین بی دردِ سکولار- مدرنیست، که غم ها و رنج ها و نگرانی هاشان نیز حقیر و ابلهانه و جانورگونه است. اینان زنانی اسیر تبرّج و اسراف و در تمنای آرزوهای سرمایه دارانه مدرن اند، همان گونه که گرفتار هوس بازی و خیانت به همسر و تنوع طلبی و حسادت و رقابت های نفسانی اند، همانگونه که مردانشان نیز بی وفا و بوالهوس و خیانتکارند.

این دورهمی، دورهمی زنان مرفه و فوق مرفه سرمایه دار و سرمایه دارصفت است که اساسی ترین دردهای شان پنهان کردن فساد و خیانت خود از شوهران و عشاق شان، و دور کردن زنان دیگر از مردانشان، و توصیه کردن یکدیگر به «ترفندهای زنانه»، و فریب دادن خود و دیگران، و ارضاء تمنیّات بی پایان نفسانی و جاه طلبانه شان است. از همین روست که نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» لبریز است از گوشه کنایه های اروتیک و اطوار و حرکات جلف، و آموزه های سخیف زشت به این نمونه ها توجه کنید:

زنی به نام «میراندا» خطاب به زنی که هنوز در فکر شوهر (یا دوست پسرش) است: «لازم شد شما را به ناپل ببرم تا ببینید خداوند چه لقمه های دندان گیری آفریده» (کنایه از مردان ناپلی)


زنی به نام «کلئوپاترا» با اشاره به شوهر «دزدمونا» (یکی از زنان حاضر در میهمانی): «مغربی» (نام شوهر دزدمونا) هم خوب چیزی است در لیستم داشته باشم.»


کلئوپاترا در اشاره به تحریک پذیری از طریق لمس: «من «تاچی» (اشاره به touch لمس کردن، دست زدن) هستم.»


«میراندا»: «مردها را باید با جزئیاتشان وصف کرد.»


زنی (با اشاره کنایه آمیز به توانایی جنسی مردی به نام «رمئو»): «انگار رمئو قرص است. اول، هر 2 ساعت یک بار، بعد می شود روزی یک بار، بعد می شود هفته ای یک بار، بعد می شود ماهی یک بار... بعد هم دیگر دلت می خواهد برود و سالی یک بار هم نبینیش.»


«میراندا»: عشقِ اول، یک بحران است. نتیجه فقدانِ امکانات و محدودیت»

در این نمایش، زنان با اطوار و حرکات در صحنه به یکدیگر از «ترفندهای زنانه» برای جلب نظر مردان می گویند و شوخی های رکیک می کنند. از میان این همه اطوار و حرکات و اشاراتِ لفظی و غیرلفظیِ اروتیک، این پیام ها به بینندگان زن و مرد و جوان و غیرجوان (و البته بیشتر جوان، و اغلب خانم) منتقل می شود که: «ازدواج، پایان عشق است» - «ازدواج نه، عشق آری» - «مردها همه تنوع طلبند» - « از هر 100 تا مرد، شاید یکی پیدا شود که بد نباشد» - (اینها برخی از عبارات دیالوگ های این نمایش بوده است)؛ عشق و پایبندی را رها کن و به دنبال لذت و تنوع طلبی و خوش گذرانی باش، چون مردها هم همینگونه اند و به کسی وفا نمی کنند – تعهد و ازدواج و پایبندی به زندگی با یک مرد حماقت است.

جالب است که در این نمایش، همه زنان (جز ژولیت که بسیار ساده و به اصطلاح تازه در اول راه است) به همسران و معشوق هاشان خیانت کرده اند و کم و بیش در این «دورهمی زنانه» به عنوان نیش و کنایه به خیانت های یکدیگر اشاره می کنند و پته همدیگر را روی آب می ریزند. و به قول یکی از زنان بازیگر در نمایش: «همه زنان دستمالشان را داده اند».

در این دورهمی، همه زنان با یکدیگر چشم و هم چشمی و رقابت دارند و به همدیگر حسادت می کنند، همگی شان دروغ می گویند و دروغ می شنوند، همگی به مردهای شان خیانت کرده اند و مردهاشان نیز متقابلاً به چنین کاری پرداخته و می پردازند، همه این زنان در عین این که یکسره معطوف و متمرکز بر تمنیات جنسی خویشند از عشق و تعهد و پایبندی به یک مرد و ازدواج و خانواده سرخورده و بیزارند و به شاد باشی و دم غنیمتی و تجربه کردن های متنوع و متعدد فرا می خوانند (در این نمایش، ژولیتِ ساده لوح نیز که در ابتدا با این زنان مخالف است، سرانجام سرخورده می شود و به جمع آنان می پیوندد)، در این نمایش زنان و مردان گویی جانور وشانی اند که جوهر وجودشان به دریای بی پایان شهوات سیری ناپذیر جنسی وصل شده است و جز پرداختن به اندام و اطوار و توانایی ها و جذابیت های جسمانی یکدیگر فکر و ذکری دیگر ندارند.

حتی شکسپیر که در اواخر رنسانس و در مقاطع آغازینِ عالم مدرن می زیست، و در آن روزگار، در انگلستان، هنوز فرهنگ تبرج و اسراف و شهوترانی و بی بند و باری در هیئتِ کنونی آن ( و اینگونه افراطی و صریح و بی پروا و وقیحانه) رواج نیافته بود، اگر بر سر این نمایش ظاهر می شد و می دید که برخی زنان نامدار نمایش هایش، اینگونه در هیأت مرفهان بی درد، مروج اروتیسم گردیده اند، حیرت زده و چه بسا خشمگین می شد.

نویسنده این سناریو، زنان برخی نمایش های شکسپیر را از هویت ادبی و تاریخی شان انتزاع کرده و آنها را در هیأت زنان بی بند و بار متعلق به طیف مرفهان بی درد لااُبالی بر سر صحنه آورده است تا پیام عیش و عشرت طلبی و خوش باشی و خانواده گریزی و ازدواج ستیزی و بی مسئولیتی و بی اخلاقی را به مخاطبان نمایش القاء نماید. شاید دلیل هراس شدید مسئولان نمایش از عکس و فیلم برداری و برخورد تند آنها با صاحبان موبایل هایی که حتی لحظه ای از این نمایش را می خواسته اند ثبت کنند (و ضبط موبایل ها و دوربین های آنها به منظور پاک کردن فیلم ها) مربوط به آن است که می خواسته اند اسرار اطوار زنان بازیگرشان آنگاه که سر صحنه «ترفندهای زنانه» را نمایش می دادند، پنهان بماند.

در یک عبارت کوتاه می توان گفت درون مایه اصلی این نمایش، ترویج و تبلیغ بی بند و باری و بی اخلاقی و هوسرانی و ازدواج گریزی و ایجاد بدبینی میان دو جنس مردان و زنان ( هوس باز و خیانت پیشه نشان دادن آنها) در حال و هوای سکولاریستی مرفهان بی درد است. و آنچه که این نمایش، در کلام و اطوار و حرکات بازیگرانش به مخاطب ارائه می دهد، یکی از محورهای مطلوب جریان تهاجم فرهنگی است که دهه ها است بر ترویج آن متمرکز شده اند، زیرا می دانند که یکی از راه های مقابله با هویت دینی و فرهنگ اسلامی و روحیه آرمان خواهی و ایثارگری و جهاد و شهادتِ مردم ایران، ترویج و تبلیغ بی بند و باری و بی غیرتی و تبرج و رفاه زدگی و مصرف گرایی و مستغرق کردن مردمان در لذت مداری های پوچ نامشروع و پرمفسده است.

و البته پرسش مهم این است که نقش و مسئولیت و کارکرد وزارت ارشاد در این میانه چیست و چرا با این جریان (و جریان های دیگر) مروج تهاجم فرهنگی مقابله نمی کند و چرا به آنها امکان فعالیت می دهد؟ آیا وزارت ارشاد باور دارد که ما در کوران و متنِ یک جنگ نرم تمام عیار قرار داریم؟ اگر باور دارد، جایگاه خود را در کدام جبهه این جنگ نرم تمام عیار می بیند؟ و البته در عمل در کدامین جبهه قرار گرفته است و به کدامین نیروها سرویس و امکانات می دهد؟ در این خصوص گفتنی های بسیاری هست که باید به آنها پرداخت. (انشاالله...)

مشرق


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بي نام
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
واقعا چند وقتي هست به شدت متحجر شده ايد. بديت شكل رفتار كنيد شما هم مثل كيهان مخاطبان خود را از دست مي دهيد.
ناشناس
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵
دوست عزیز حرف حق را باید زد . خواه مخاطب بپسندد و خواه نه ، که معمولا آدمها از شنیدن حقیقت ناراحت می شوند.
ناشناس
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۷
دوست ناشناس حق و ناحق رو کی تعیین میکنه؟ کی اصلا میتونه تعیین کنه؟ کسی که حقانیت خودش زیر سوال رفته؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
نویسنده محترم زیادی در رفاهی که چنین تیتری میزنی با آبروی مردم بازی میکنی مطلبتان ارزش نگاه کردنم نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۳
برای نویسنده واقعا" متاسفم.
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹
اتفاقا خود نویسنده ی این گزارش سبکسر و بیکار و مرفه و به دور از انسانیت و اخلاق و مستغرق در «دردهای» سبکسرانه است ، چون اگه آدم گرفتار و سالمی بود ، وقت نداشت به این مسائل پوچ بپردازه و البته با این طرز گفتار به مردم توهین کنه.

ما ملت بدبختی هستیم
بعضی ها فکر می کنند این کشور ارث پدری شونه و بقیه باید به میل متحجر اونا رفتار کنند.
حرف از دین می زنند اما به بسیاری از آیات قرآن از جمله عدم قضاوت در مورد دیگران عمل نمیکنند و راحت از واژه های تند و توهین آمیز استفاده میکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
وقتی بعضی افراد اینقدر استحاله فرهنگی شده اند که از یک چنین متنی به شدت انتقاد می کنند ، وقتی کسی احکام الهی را قبول ندارد ، چه حرفی برای گفتن باقی می ماند . زمانی که طرف از صبح تا شب سر در آخور بی بی سی و voa کرده آیا حق و حقیقت را می پذیرد . مسلما نه. متاسفانه ما در بعضی مسئولین مملکتی هم عدم اعتقاد عملی به خدا را مشاهده می کنیم ، هر چند در کلام و ظاهر مذهبی به نظر برسند . لذا انتظار مشاهده چنین مواردی بعید نیست .
نوید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸
حقیقت تلخ است.به کجا چنین شتابان؟!!
علمدار
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۲
خدا لعنت كند بد حجابها و انهايي كه اين فرهنگ غلط غربي را به بهانه نمايش هاي كذايي ترويج ميدهند بنده.

به نوبه خود از دست اندركاران بورس نيوز به خاطر توجه نظرشان و هشدار در اين زمينه تقدير و تشكر مينمايم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۰
خطاب به كاربراني كه با مطلب بالا مخالف هستند!!!

وقتي در هر جايي به جاي امر به معروف امر به منكر كنيم!!

و به جاي نهي از منكر نهي از معروف كنيم نتيجه ان همان ضرب المثل خواهد شد كه چوب هاي تر و خشك با هم ميسوزند.

و نتيجه ان ميشود كه در كشورهاي همجوار شاهد ان هستيم!!

امروزه اگر كسي از امر به معروف و نهي از منكر سخني بگويد برخي به ظاهر روشن فكر ان را عقب افتاده ميدانند.

اگر بي بند و باري روشن فكري محسوب ميشد پس 4پايان بهترين روشن فكرهاي جهان بودند!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰
من به عنوان یه زن به مقاله تون و عدم تقارن ان با خانم های هنرمند معترضم
البته قبول دارم که از اون مدل زن ها که در نوشته گفته شد هستند در جامعه متاسفانه . ولی عکس این خانم ها چرا......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۵
تاسف
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰
به هيچ كس ربطي ندارد كه مردم چگونه لباس مي پوشند و چگونه تفريح مي كنند... مگر شما قيم مردم هستيد؟
حميد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
واقعآ بايد براي جامعه ايي كه چنين نويسندگاني بودجه و وقت آنان را هدر مي دهند و به شعور اجتماعي توهين مي كنند تآسف خورد. مرد اين همه مشكلات اساسي جامعه را بي خيال شده ايي ...........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
بابا بي خيال تو رو جدت!اينا چيه نوشتي؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
از نویسنده تشکر میکنیم که این چنین مظاهر تهاجم فرهنگی رو که در سینما و تئاتر وفرهنگ این کشور داره وارد میشه به خوبی توصیف کرده است.
این دیالوگ های سخیف و رکیک و درون مایه این نمایش ها منافات زیادی با شکوه و عزت نفس و آرمان های والا ومتعالی مردم این کشور داره
ناشناس
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۷
عزیزم تهاجم فرهنگی اینه که انواع و اقسام شبکه های ماهواره ای درست بشه که فرهنگ غربی رو بصورت کاملا غلط و وارونه به ماها تحمیل کنن و در عوض صدا و سیما چه کار میکنه؟ هیچی. واقعا هیچی. ببینید شبکه های کارتونی ماهواره چی پخش میکنن. فقط کارتونهای جنگی و دعوا و کلک زدن و...
خب تو این شرایط اگر برنامه فرهنگی درست و درمونی ندارین پس چرا منفعلانه نشستید و دیگران رو نقد میکنید؟
بحرانهای نوجوانی - کامپیوتر و اینترنت - ماهواره - موبایل - شبکه های مجازی و ...........
همه اینا اومدن تاثیر خودشون رو هم گذاشتن شماها هنوز خوابید.
اونوقت آقایی پا میشه میگه در ازای تحویل ماهواره پول دریافت کنیدو .... اینه راهش؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
متحجررررررررررررررررررررررررررررررررررر
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
یعنی این چه تحلیلیه اخه هنر و میشناسی که فرت و فرت مطلب میزنی
بابا مردم خودشون عقل دارن خوب و بدو تشخیص میدن فساد از همه جورش داره از سر مملکت بالا میره گیر دادین به تاتر اینهمه پول دزدی چی شد اینهمه جلو جوانها رو گرفتین فساد کم شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
از خدا و حق ناص نمی ترسی که تهمت زنا وخیانت میزنی تو خود باچشمانت دیده ای این امر به معروف است یابردن ابروی مردم به هرچه وهر که اعتقاد دارید خدا وقیامت وجود دارد وحتی اگر یک جمله یا کلمه ای که نوشتی واقعیت نداشته باشد ایا میتوانی جوابگو باشی سعی کن برای خودت نه دیگران این کار را توجیه کنی بلکه فکر کن وبا خودت روراست باش شاید خدا از حق خودش بگذرد ولی بنده اش.........
شهران
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
اقا مگه گناه همین لباس شاد پوشیدن وشاد بودن مردمه. فکر کنم بعضیها با شادبودن مشکل دارند.اینهمه حق کشی،دروغ، تهمت، زورگویی،ادم کشی،فقر،روابط و رشوه، امر به معروف یعنی جلو ظالم ایستادن نه تهمت زدن اقا. بس کنید لطفا
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۳
برخی زنان شورش و در اوردن کاش ازادی بود تا فرق کثیف و پاک معلوم شه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
امر به معروف ( دعوت به درستی) زمانی کاربرد داره که اشخاص دعوت کننده
1- خودشون افراد سالم و شناخته شده ای باشن .
2- فقط برای پیشبرد اهداف خاصی نباشه .
3- نتیجه مطلوبی از اون برای جامعه ملموس باشه .
از قدیم شنیدیم که میگن با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشه وقتی متاسفانه برخی از مسئولین بعنوان افراد برجسته مملکت در روز روشن تخلفاتی دارن و متاسفانه نه تنها با اونها برخورد موثری نمیشه بلکه اصل مسئله را بی اعتبار جلوه می دهند ، شما مردم عادی رو دعوت به انجام کار درست می کنید ؟؟؟؟
تربیت فرزند هر خانواده ای به عهده بزرگان اون خانواده هست و بچه های خانواده به پدر خانواده نگاه می کنند پس اگه مسئولی خلافی مرتکب شد و بدون اغماض در دادگاههای عومی ( نه بصورت غیر علنی ) محاکمه شد و مردم نتیجه اش رو دیدند می توان امیدوار بود که اون جامعه بدون امررر به سمت معروف حرکت کند .
ماهک
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
اول اینکه چه ربطی بین عکسها و مطلب هست؟‌ دوما این یک نمایشنامه است که می تونه آموزنده هم باشه. سوما اصلا به شما چه ربطی داره که کی چطوری تفریح میکنه یا لباس می پوشه؟ از طرفی اگه راست می گی برو بگر اونایی رو پیدا کن که در ظاهر همه رو امر و نهی میکنند ولی چرغ خاموش هر تفریح و لهو و لعبی که حتی به گوش ما هم نرسیده جزو روزمرگی زندگیهاشونه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
واقعا باید خجالت بکشند از این که به فرهنگ عمومی کشور بی توجهی میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
با سلام نویسنده محترم از اجرای جنین نمایشنامه ای متاسفم عملکرد وزات ارشاد در دادن این چنین مجوزی سو ال بر انگیز است درضمن نوشتار شما عام است این گونه نوشتن شما را در سطح نویسنده این نمایشنامه و امثالهم قرار میدهد.
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸
خب اگر این پوشش و نمایش ایراد داره چرا نمایشو تعطیل نکردند؟!! گشت ارشاد فقط زورش به جوونهای عادی این مملکت میرسه، اگه بد حجابی بده چرا واسه بازیگران بد نیست ؟!! فقط واسه ما مردم بده؟! شما برید یه سر به اینستاگرام بازیگران زن این مملکت