بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
نایب رییس جامعه دامپزشکان ایران هشدار داد:

خطر وجود آنتی بیوتیک ها در لبنیات فله ای مشابه روغن پالم

در ایران 70 درصد روغن های تولید شده دارای ماده پالم می باشد که این روغن علاوه بر استفاده در تولید لبنیات پرچرب به عنوان یک مکمل افزودنی، به میزان قابل توجهی در روغن های خوراکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
کد خبر : ۱۳۰۹۰۵
نویسنده :
محمدآموخته
در ایران 70 درصد روغن های تولید شده دارای ماده پالم می باشد که این روغن علاوه بر استفاده در تولید لبنیات پرچرب به عنوان یک مکمل افزودنی، به میزان قابل توجهی در روغن های خوراکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش بورس نیوز، روغن پالم از درخت نخل تهیه می شود که این درخت در مناطق گرمسیری پرورش می یابد و اغلب از کشورهایی از جمله مالزی وارد کشور می گردد.

براساس این گزارش، با توجه به صحبت های اخیر وزیر بهداشت مبنی بر استفاده از روغن پالم در لبنیات پرچرب و عوارض ناشی از مصرف این ماده در بدن انسان، تولید و فروش کارخانجات لبنیات ایران تحت تأثیر قرار گرفته که هم اکنون نیز بحث دیگری در خصوص عوارض ناشی از آنتی بیوتیک ها شیر دام ها اعلام و مورد بررسی قرار گرفته است.

در همین راستا، نایب رییس جامعه دامپزشکان ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در خصوص آثار ناشی از آنتی بیوتیک ها بر شیر دام ها اظهار داشت: در مواقعی که از داروهای آنتی بیوتیک در درمان دام مورد استفاده قرار می گیرد بایستی با توجه به مدت زمان عوارض دارو از استفاده شیر دام در چرخه تولید لبنیات جلوگیری به عمل آید.

پیام محبی خاطر نشان کرد: مدت زمان عدم استفاده از شیر دام هایی که از دارو آنتی بیوتیک برای درمان آنها استفاده شده، به طور دقیق در کارخانه های صنعتی تولید لبنیات مورد بررسی قرار می گیرد؛ اما با توجه به اینکه دامدار سنتی به این موضوع واقف نیست برهمین اساس مدت زمان مشخص شده در عدم استفاده از شیر دام را رعایت نمی کند که این امر باعث به وجود آمدن مشکلات بیولوژیک از جمله بروز سل مقاوم در بدن انسان می گردد که در نهایت منجر به مرگ شخص می شود.

وی با انتقاد از صحبت های اخیر وزیر بهداشت در خصوص عدم استفاده مردم از مصرف لبنیات تولیدی به روش سنتی و فله ای گفت: مردم شیرهای فله ای دامداران سنتی را جایگزین محصولات لبنی صنعتی کرده اند که عوارض خطرناکی را برای سلامت جامعه در پی خواهد داشت.

نایب رییس جامعه دامپزشکان ایران در ادامه گفت: در ایران 70 درصد روغن های تولید شده از ماده پالم می باشد که این روغن علاوه بر استفاده در لبنیات پرچرب به عنوان یک مکمل به میزان قابل توجهی در روغن های خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که روغن پالم تنها با محصولات لبنی با چربی بالای 3 درصد ترکیب می گردد و اگر عوارضی را در پی داشته باشد در روغن خوراکی به مراتب بیشتر مشهود است.

وی به دلایل استفاده از روغن پالم در صنعت مواد خوراکی اشاره کرد و گفت: تعزیرات قیمتی باعث گردیده که کارخانه های تولیدی روغن خوراکی، کمیت را جایگزین کیفیت تولید محصول کنند.

محبی در پایان در خصوص عوارض ناشی از مصرف روغن پالم گفت: روغن پالم عوارض مشابه ای مانند مصرف روغن های خوراکی جامد در بدن انسان دارد که در مرور زمان باعث ایجاد گرفتگی عروق قلبی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
یکی نیست به این ها بگوید اگر اینقدر شما دقیق هستید ودر کارخانجات بیشتر از سنتی ها مراقب رعایت مسائل بهداشتی می شود چرا روغن پالم که استفاده می شد چیزی نگفتید
هاشم احدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
سلام خامه بامارک salaقهوه ای کمرنگ بابوی غیرطبیعی بمردم فروخته میشودوزارت بهداشت هم هیچ نظارتی نداردامنیت غذایی صفراقایان تنوع محصول مهم است یاکیفیت ؟گندزدیدبمردم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
خدا لعنت کند کسانی که با سلامتی مردم بازی میکنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
همین یک مورد را کم داشتیم.
یکی بگه ما چی بخوریم.