بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
کد خبر : ۱۳۰۹۰۶

در این معاملات، قرارداد آتی فروش آلومینیوم برای تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن با افتی حدود 6/0درصدی به 2 هزار و 65 دلار در هر تن کاهش یافت و همزمان در بورس فلزات هنگ کنگ به قیمت 2 هزار و 69 دلار فروخته شد. این در حالی است که در روز ماقبل، نرخ این فلز نقره‌ای حدود 2 هزار و 76 دلار، یعنی بالاترین میزان از 20 فوریه سال گذشته میلادی بوده است.

بر‌اساس گزارش‌ها، طی سال 2013 میلادی، قیمت آلومینیوم با کاهش 15 درصدی از 2040 دلار به 1740 دلار افت کرده که این روند نزولی تا سال 2014 نیز ادامه یافت. قیمت این فلز در حال حاضر در کمترین میزان خود از 5 سال گذشته قرار دارد. این ریزش قیمتی به دلیل پیشی گرفتن شتابان عرضه آلومینیوم از تقاضای آن است. هرچند برخی تحلیلگران این ریزش قیمتی را زمینه‌ساز امیدواری برای رشد نرخ آن دانسته‌اند.

آلومینیوم که فلزی است سبک وزن و مقاوم در برابر خوردگی، به‌طور عمده در برنامه‌های کاربردی هوا فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فلز همچنین به‌عنوان ماده اولیه در صنایع بسته‌بندی و اتومبیل‌سازی کاربرد دارد. مراکز معدنی دارای بوکسیت ( سنگ معدنی آلومینیوم که ابتدا در پالایشگاه، به پودر آلومینا تبدیل و سپس از این پودر در واحدهای ذوب یا smelter، فلز تولید می‌شود)، تنها در هفت منطقه قرار گرفته است: غرب و مرکز آفریقا (بیشتر در گینه)، آمریکای جنوبی (برزیل، ونزوئلا، سورینام)، جزایر کارائیب (جامائیکا)، اقیانوسیه و جنوب آسیا (استرالیا، هند)، چین، دریای مدیترانه (یونان، ترکیه) و اورال (روسیه). میزان ذخایر و منابع بوکسیت در جهان فراوان بوده و برای تولید اقتصادی حداقل 300 سال فلز آلومینیوم کافی است. گزینه‌های قراردادهای آتی آلومینیوم، منجر به ارائه شفافیت قیمت در بازار آلومینیوم ایالات متحده می‌شود. بازار این فلز گرانبها در زمینه تولید و صادرات به ارزش سالانه حدود 35 میلیارد دلار فعالیت دارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، به نقل از بلومبرگ؛ در آخرین آمار اعلام شده توسط بانک اچ.اس.بی.سی، میزان شاخص مدیران خرید چین (موسوم به پی ام آی) برای ماه آگوست با حدود 4/1 واحد کاهش به نسبت رقم مزبور در ماه جولای، به 3/50 واحد رسید که پایین‌ترین سطح از ماه مه سال جاری میلادی محسوب می‌شود. پی‌ام‌آی، شاخصی مهم برای ارزیابی اقتصاد کلان است، به‌طوری که اگر این شاخص بالاتر از 50 درصد باشد، گسترش و رشد صنایع تولیدی را نمایان می‌سازد و اگر پایین‌تر از 50 درصد قرار گیرد، بیانگر انقباض صنایع تولیدی خواهد بود. ریزش این شاخص به دنبال رکود در رشد اعتبار و کاهش تولیدات صنعتی در چین رخ داده است.

هلن لاو، یک تحلیلگر مستقر در هنگ‌کنگ در این زمینه بر این باور است که نشانه‌های کاهش رشد اقتصادی در چین، تا حدودی بر تعدیل تقاضا برای فلزات تاثیر خواهد گذاشت، کما اینکه با انتشار شاخص ماه آگوست PMI چین؛ قیمت فلزات پایه در آخرین معاملات انجام شده با ریزش قیمت همراه بودند. همچنین بر اساس گزارش‌ها از سوی دیگر به نظر می‌رسد خریداران آلومینیوم در ژاپن، به‌عنوان بزرگ‌ترین وارد‌کننده آسیا، قرار است در مورد هزینه و قیمت سه ماهه به توافقی جدید برسند که این تصمیم نیز در تغییر قیمت این فلز در بازارهای جهانی موثر است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر