بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
فعلاً بازار سرمایه نقطه مغفول اقتصاد کشور می باشد که در تیم اقتصادی دولت یازدهم برای آن تنها یک تعریف وجود دارد و آن تامین مالی بنگاه های بزرگ در بلند مدت است که هنوز اهالی بازار سرمایه تعریف دقیقی از این گفته مسولین در ذهن خود ندارند.
کد خبر : ۱۳۱۸۱۷
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.06.10 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 121 واحد کاهش به رقم 53253 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 2114 واحد افت عدد 142552 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 438 واحد افت به رقم 72339 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبصادر" با 10 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 317 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افت به رقم 805 واحد رسید.

در این شرایط امروز "سمگا" با 0.28 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "جم" با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1663 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1597 میلیارد ریال رسید.

شاخص بورس در معاملات روز جاری یکی از سنگین ترین افت های خود طی 10 روز گذشته را تجربه کرد بطوریکه این نماگر با کاهشی بیش از 438 واحدی در رقم 72 هزار و 339 واحد قرار گرفت تا همچنان روند ناکامی های بازار سرمایه ادامه دار باشد.

بنابر گزارش بورس نیوز، امروز سهام شرکت های هلدینگ خلیج فارس، مخابرات ایران، ملی صنایع مس و تاپیکو بیشترین تأثیر را بر تشدید روند نزولی دماسنج اقتصاد داشتند.

شب گذشته وزیر اقتصاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری باز هم بر تقویت بانک ها و پرداخت مطالبات آنها در کنار ارایه مجوز افزایش سرمایه به آنها تأکید کرد تا همچنان نقش بازار پولی در تأمین مالی و جایگاه اقتصادی در کشور پر رنگ تر از بازار سرمایه گردد.

براین اساس اینگونه که بنظر می رسد بورس از دیدگاه مسئولین اقتصادی به عنوان بازاری دسته سومی پس از بانک و مالیات برای باز گرداندن رونق اقتصادی و تأمین مالی محسوب می شود.چراکه همچنان وزیر اقتصاد بر تأمین مالی بنگاه های بزرگ در بلندمدت از طریق بازار سرمایه تاکید داشته و این موضوع برای اهالی بازار سرمایه معانی مختلفی را در بر دارد.

از سویی دیگر مدیر عامل شرکت فرابورس نیز در برنامه ای دیگر در رسانه ملی به تشریح مزایای صندوق زمین و ساختمان در بورس پرداخت و عنوان کرد که با این روش می توان رونق را به بازار مسکن بازگرداند.

حال چرا باید سرمایه مورد نیاز برای خارج نمودن رکود از بازار مسکن و بازگرداندن رونق به آن که به عنوان رقیب بورس محسوب می شود از طریق بازار سرمایه یا بهتر بگوییم وارد کردن نقدینگی این بازار صورت پذیرد جای سوال دارد!

نکته جالب توجه آن است که مسئولین قصد خارج نمودن بازار مسکن از رکود را با نقدینگی موجود در بازاری دارند که هم اکنون خود آن نیازمند شدید به نقدینگی است که این موضوع خود ضرب المثل "کوری عصا کش کور دیگر شد" را در ذهن تداعی می کند.

به هرحال فعلاً بازار سرمایه نقطه مغفول اقتصاد کشور می باشد که در تیم اقتصادی دولت یازدهم برای آن تنها یک تعریف وجود دارد و آن تامین مالی بنگاه های بزرگ در بلند مدت است که هنوز اهالی بازار سرمایه تعریف دقیقی از این گفته مسولین در ذهن خود ندارند.

اما واقعیت شاید چیز دیگری باشد،به هر حال آنچه که در شرایط فعلی دیده می شود کنترل نقدینگی در بورس و هدایت بخشی از آن به دیگر بازارها می باشد بطوریکه در وحله اول سپرده بانکی میزبان نقدینگی این بازار بود و امروز شاهد میزبانی بازار مسکن می باشیم یعنی قشلاق سرمایه ها از بانک به مسکن ، اما بنظر می رسد دست آخر تنها راه نجات اقتصاد از رکودزدگی همین بازار سرمایه باشد البته شاید آن زمان برای خارج نمودن رکود از بورس مجبور باشیم هزینه سنگین تری نسبت رکودزدایی از دیگر بازارها بپردازیم زیرا پولی که وارد بازار پولی و مسکن می شود به راحتی از آنها خارج نخواهد شد.

شاید بد نباشد که یادآوری کنیم برای ایجاد رونق به بازار هایی همچون مسکن، طلا، ارز و سپرده بانکی تنها نقدینگی مورد نیاز است اما برای ایجاد رونق در بورس قبل از نقدینگی یک فاکتور بسیار مهمی بنام اعتماد سازی نیاز است که در نبود آن هرگز نقدینگی به این بازار باز نخواهد گشت.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
همه ئمی گفتن این دولت به بورس اهمیت می ده اما چی شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
بورس نیوز در مورد ثبت افزایش سرمایه همراه اول یه خبری بذار امور سهام جواب سربالا میده البته مثل طلبکارها خواهشا پیگیری نمایید 50میلیون پول زبون بسته مونده تو این سهم هیچ جور هم به ثبت نمی رسه پول رو برای رهن خونه لازم دارم.ممنون
حسن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
دوستان من اگردرذهن خودبازنگری کنیدمیبینیدکه درسال اخرتمام دولت ها بورس تکان خورده وافزایش میابدتاکارنامه اقتصادی ان دولت شکوفا شو!.پس حداقل تا2سال دیگر شرایط همین است.التماس دعا
زرين فر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
با اين وضع ديگه ماندن در بازار بورس اشتباه محض است مسكن شديدا رونق خواهدداشت توصيه مي كنم هرچه سريعتر خارج شده و وارد كار مسكن شويد
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
امروز ثرود در قیمت 310 تومان عرضه اولیه شد
7 میلیون کارگزارها و کدهای متفرقه انها
3میلیون حقوقی ها
10 میلیون حقیقیها و حقوقی ها و کارگزارن انلاین که بیش از 90 بازار هستند!!
عجب عدالتی!!
حميد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
دولت محترم و كارشناسان و وزير اقتصاد محترم پول هاي مردم و بيشتر نقدينگي همه سپرده شده تو بانك ها يا مردم تو خونه دلار و طلا جمع كردن، بهتره به جاي ذوب كردن سرمايه هاي جووناي بيچاره كه با هزار اميد به اين بازار اومدن براي كنترل و كاهش اورم بياييد براي بازار سرمايه اعتماد سازي كنيد تا با رونق بازار سرمايه بشه ديگر بازار ها رو فعال كرد
اينجوري سرمايه ها بع بازار سرمايه مياد و بازارهاي ديگه رو هم ميتونيد از همين بازار تامين نقدينگي كنيد
لطفا تدبيري بياتديشيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۸
آفرین
همه منابع باید از دروازه بورس جریان یابد تا اقتصاد شفاف گردد
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۹
ازبس كه بيچاره بسازوبفروش ها ودلالان مسكن فقير ومستضعف هستند از بس كه ماليات بيشتري ميدن مسولين مي خوان هر طور شده از اين قشر فقير حمايت كنند
کریم حمیدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
بورس نیوز عزیز به نظر اینجانب وقتی می خواهند زمین ومسکن را رونق ببخشند یعنی راهی که امریکا در صنعت خود پیش گرفت از یک طرف نقدینگی به طرفش ساختمان روانه شد واز طرف دیگر همانطوری که رییس سازمان بورس کفت اوراق رهن مسکن ابزاری دیگر برای رونق بیشتر زمین ومسکن چندی طول نخواهد گشید که رکود غظیم با سفته بازی در آن نهتنها بورس بلکه تماماقتصاد برزمین کوبیده میشود چون کسانی که وام میگیرند توان پرداخت نخواهند داشت ود ر دست کسانیکه این گونه اوراق را خریده اند هزار تومان که هیچ حتی یک ریال نیز ارزش نخواهد داشت اگر دربورس سهام می خری اگر خود سهم هم پایین رقت حداقل می دانی سر سال به تو سود خواهد داد ولی مسکنی که به قیمت اسمی خودش فروخته نشود چه سود از کجا خواهد امد
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
لطفا تلاش نکنید مسکن به خواب چهار ساله رفته نه قشلاق جواب میده نه ییلاق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
خوب بعد از رشد شارپ مسکن در دولت محترم نهم و دهم الان نباید انتظار رشد از مسکن داشت الان مردم نمی تونند یک قبر بخرن چه برسه مسکن
ارمان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
اره بورس خیلی خوبه سر سال سود میده بعدم دویست ماه بعد پولو میریزه به حساب دو برابر سودی که به حساب میریزه هم از قیمت سهامش کم میشه سهامش هم افت میکنه میشینی سر چاله سرد و مثل الان بدبخت میشیم.