بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر : ۱۳۱۹۲۴
خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: آمارها حاکی از آن است که 60 درصد از عابران پیاده در تصادف با سواری فوت کرده اند و تهران در صدر تعداد تلفات سوانح جاده ای قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، هرچند که آمار کلی سوانح جاده‌ای و تلفات در سال‌های اخیر کاهش داشته است اما همچنان تعداد بالای سوانح جاده ای و تلفات و مجروحان این تصادفات، هزینه زیادی را به کشور تحمیل می‌کند که نیازمند اجرای راهکارهای مناسب تری برای کنترل وضع موجود است.

براین اساس، تعداد مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی در سال 1390، 20 هزار و 12 نفر بوده است که در سال 91 به 19 هزار و 81 و در سال 92 به 17 هزار و 721 نفر رسیده است که نشاندهنده کاهش 5 تا 7 درصدی تلفات در سال های اخیر است.

گزارش ها حاکی از آن است که مطابق آمار تصادفات درون شهری در سال 90، 5 هزار و 845، در سال 91، 5 هزار و 423 و در سال 92، 4 هزار و 967 مورد بوده است همچنین آمارها نشان می دهد که در سال 90، 12 هزار و 246 نفر، در سال 91، 11 هزار و 787 نفر و در سال 92، 11 هزار و 420 نفر در سوانح جاده ای برون شهری فوت کرده اند.

همچنین مرگ و میر در جاده های خاکی و روستایی در سال 90، یک هزار و 785 ، درسال 91، یک هزار و 774 و در سال 92، یک هزار و 274 نفر بوده است که نشانگر کاهش تصادفات در این بخش است. هرچند تعداد مرگ‌ و مير در هر سه محل تصادف کاهش داشته است اما اين كاهش در تصادفات درون‌شهري بيشتر بوده و از 5 هزار و 845 مورد در سال 1390 به 4 هزار و 968 مورد در سال 1392 رسيده است كه کاهش 15 درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که درصد کاهش سوانح در سال های اخیر براي تصادفات برون‌شهري حدود 7 درصد بوده است که نشانگر تاثیر اقدامات کنترلی و نظارتی در مناطق درون شهری به نسبت برون شهری است.

مرگ 60 درصد از عابران پیاده در تصادف با سواری

براساس این گزارش، آمار تلفات در عابران پیاده هم بسیار بالا است بطوریکه حدود 60 درصد عابران پياده در تصادف با سواري فوت شده‌اند، و حدود 30 درصد هم در تصادف با ساير وسايل نقليه مانند اتوبوس، ميني‌بوس، كاميون جان خود را از دست داده اند.

آمارها حاکی از این است که حدود 10 درصد عابران پیاده در تصادف با موتور و دوچرخه فوت شده‌اند که البته در این آمار مرگ 14 نفر از عباران پیاده براثر تصادف با دوچرخه هم به ثبت رسیده است.

بررسی آمار تصادف عابران پياده‌ نشان می دهد که در تصادفات درون‌شهري حدود 68 درصد افراد زير 15 سال كه بر اثر تصادف فوت كرده‌اند، عابر پياده بوده‌اند که اين نسبت براي افراد بالاي 65 سال به 82.2 درصد مي‌رسد.

همچنين 74 درصد از بیسوادان که به دليل تصادف درون‌شهري فوت كردند، عابر پياده بودند که این نسبت براي دانشجويان 23 درصد است. در تصادفات برون‌شهري هم افراد بي‌سواد نسبت به ساير افراد سهم بيشتري را در متوفيات عابران پياده داشته‌اند بطوریکه سهم کشته های عابران پیاده بیسوار 5 برابر بيشتر از دانشجويان است.

تهران در صدر تعداد متوفیان سوانح جاده‌ای

تعداد متوفيات ناشي از تصادفات در استان ها نشان می‌دهد که بیشترین تلفات ناشی از فوت در استان تهران اتفاق می‌افتد اما مقایسه آمار فوتی های سال 1390 به نسبت جمعیت استان‌ها نشان می‌دهد که به ازاي هر يك ميليون نفر ساكن استان تهران و البرز، در سال 1390، 132.7 نفر در اثر تصادف كشته شده‌اند، در حالي كه اين نسبت در استان لرستان 351.2 نفر معادل 2.7 برابر بيش از تهران و در استان سمنان 603.6 نفر معادل 4.5 برابر تلفات تهران است.

افزایش مرگ و میر در افراد بالای 35 سال

همچنین آمارها نشان می دهد که در سه سال اخير، به طور محسوسي سن متوفيان گروه‌هاي جوان‌تر كاهش یافته و به سهم گروه‌هاي سني بالاتر افزوده شده است. براین اساس سهم كليه گروه‌هاي سني بالاي 35 سال از متوفيان تصادفات رانندگي افزايش يافته و سهم گروه‌هاي سني پايين‌تر از 35 سال در سه سال اخير كاهش يافته است. به همين دليل از سهم افراد فوت شده مجرد در تصادفات برون‌شهري كاسته شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر