بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

شاخص بورس گویای واقعیت های اقتصادی موجود باشد/ عدم کارایی برخی شرکتهای بورس

افت های پی در پی قیمت سهام در بازار سرمایه منجر به سلب اعتماد و عدم انگیزه جهت سرمایه گذاری در این بازار گشته است. این در حالی است که با توجه به وضعیت رکودی حاکم در فضای کل اقتصاد، به کمک بازار سرمایه می توانستیم شاهد رونق اقتصادی در فضای کشور نیز باشیم.
کد خبر : ۱۳۲۱۹۰
نویسنده :
اعتماد
در حالی شاخص کل بورس از 89355 واحد در تاریخ 16 دی ماه سال گذشته به 71822 واحد در 15 شهریور ماه سال جاری رسیده که این نماگر بورس طی 8 ماه گذشته، با 19.62 درصد بازدهی منفی مواجه بوده است.

شایان ذکر است که افت های پی در پی قیمت سهام در بازار سرمایه منجر به سلب اعتماد و عدم انگیزه جهت سرمایه گذاری در این بازار گشته است. این در حالی است که با توجه به وضعیت رکودی حاکم در فضای کل اقتصاد، به کمک بازار سرمایه می توانستیم شاهد رونق اقتصادی در فضای کشور نیز باشیم چراکه توسعه بنگاه های اقتصادی در گرو اجرای طرح های توسعه بنگاه ها و توسعه توسط بازار سرمایه می باشد.

در همین راستا، دهکردی، نماینده کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: نکته حائز اهمیت در بازار سرمایه این است که متأسفانه در مورد برخی سهام، شاهد حباب قیمتی هستیم اما در برخی گروه ها از جمله پتروشیمی، فولاد و حامل های انرژی قیمت سهام به واقعیت نزدیک تر بوده و مکانیزم عرضه و تقاضا در مورد آنها قابل قبول تر است.

شاخص بورس گویای واقعیت های اقتصادی موجود  باشد

دهکردی تصریح کرد: شاخص های بورس باید مطابق واقعیت های اقتصادی باشد لذا به دلیل عدم انطباق شاخص های بورس با واقعیت های موجود اقتصادی و وجود حباب در برخی سهام، ریزش و افت قیمت سهام امری طبیعی به نظر می رسد.

وی افزود: چنانچه شاخص بورس گویای واقعیت های اقتصادی موجود باشد سهامداران نیز بر مبنای  واقعیت ها تصمیم می گیرند و دچار ضرر نمی شوند.

 این در حالی است که در بررسی بازار سهام، مسایل کلی عنوان می شود و واقعیت های اصلی منعکس نمی گردد بطور کلی در این خصوص، وزارت اقتصاد و دارایی بایستی ضمن واقعی نشان دادن شاخص های بورس، نظارت کامل و جامعی بر روند بازار سرمایه نیز داشته باشد بطوریکه باید وضعیت بورس را منطبق با واقعیت ها و به دور از انعکاس کلیات، جزییات بازار را نیز به مردم اطلاع رسانی کند بطوریکه تصمیم گیری سهامداران بتواند براساس واقعیت ها باشد و بدین گونه با ضرر مواجه نشوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: بطور کلی چنانچه وزارت اقتصاد و دارایی اطلاع رسانی به موقعی در خصوص وضعیت بازار انجام ندهد و همچنین شفاف سازی و نظارت کافی در این باره را نکند، آسیب های فراوانی به سهامداران می رسد لذا این مشکل باید حل گردد.

 کاهش نرخ سود بانکی کاهش و رونق بازار سرمایه

همچنین با توجه به در دستورکار قرار گرفتن کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار، چنانچه نرخ سود بانکی کاهش یابد شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود بطوریکه این قضیه در جهت حمایت از بازار سرمایه می تواند مؤثر واقع گردد. این در حالی است که سود بانکی نیز باید منطبق با وضعیت تورمی و واقعیت های اقتصادی موجود باشد.

عدم کارایی شرکت ها

وی در خاتمه افزود: از طرف دیگر بازار سرمایه هم اکنون شاهد عرضه سهام شرکت های متعددی می باشد که این قضیه به وجود معضل در بازار سرمایه تبدیل شده است. چراکه تمامی کالاها به دلیل عدم توان رقابتی در داخل کشور و حتی با بازار جهانی نباید در بورس عرضه گردند این در حالی است که متأسفانه در حال حاضر برخی کالاها وارد بورس شده اند که قیمت تمام شده محصولات آنها در داخل کشور به مراتب بیشتر از خارج می باشد به عبارت دیگر برخی کالاهای موجود در بورس قدرت رقابت در داخل و خارج از کشور را ندارند در نتیجه این شرکت ها باید از بورس خارج گردند و تنها سهامی در بورس معامله گردند که رابطه عرضه و تقاضای مناسب را دارا و از توان رقابتی کافی برخوردار باشند.

لذا می توان اظهار کرد که افت قیمت سهام علاوه بر عدم تطابق شاخص های بورس با واقعیت های موجود اقتصادی، به دلیل عدم کارایی برخی شرکت های موجود در بورس که باید از بازار سرمایه خارج گردند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سورنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
از دی ماه سال قبل تا الان اکثریت نسبی قیمت سهام تا -50 درصد کاهش پیدا کرده اونوقت این میگه حباب.یه چیزی اینا یاد گرفتن حالابگی توضیح بده بلد نیستن.همین شماها حال روز مملکت رو به این وضع دچار کردین.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
شما ایا ارزش دفتری ناو سهم و یا ارزش سهم با توجه دارای های شرکت را می دانید بعد از حباب بگوید شاید منضور حباب منفی است . در ثاتی شرکتی که با کالا خارجی رقابت میکند در بورس نیست واقعا باید به حال مردم با این افراد تاسف خورد ، همیشیکی قصد منحرف کرد و یا پیچاندن مشکل را دارد ولی ریس جمهور گفت ار رکود رد شدیم با این چه کار میکنید .
مینو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
خدایا تاکی بااین حرفها می خواهند سهامداران جزء راگول بزنند . (ماهم گول بخوریم ) و بیخودی امیدوار باشیم . خدای اسمونها خدای کهکشون ها برس به داد دل ما سهامداران
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
خوبه این حباب هم بهمنی رئیس بانک مرکزی دولت قبل یاد این تحلیلگرا داد وگرنه هیچی نداشتن واسه گفتن .
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
بیشتر سهامدارن حقیقی همین الآن حدود 50% توی ضرر هستند، اونوقت جنابعالی تازه میفرمایید : بطور کلی چنانچه وزارت اقتصاد و دارایی اطلاع رسانی به موقعی در خصوص وضعیت بازار انجام ندهد و همچنین شفاف سازی و نظارت کافی در این باره را نکند، آسیب های فراوانی به سهامداران می رسد؟ اطلاعرسانی باید وقتی صورت میگرفت که دولت و تیم اقتصادیش تبلیغ بی همتایی بورس ایران از نظر سوددهی را میکردند، نه حالا که دیگه همه واقعیتهای اقتصادی را حتی بهتر از تیم اقتصادی دولت میدانند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
بنازیم به وحدت دولت ومجلس
اینها فقط بلدندازهمدیگر ایراد بگیرند چه دولتی چه مجلسی
وقتی رییس جمهور برای اعلام سبد کالا چندین بار ظاهرشد
ولی تاحالا یکبار هم ازبیکاری وافزایش تولید واقتصادمقاومتی حرفی ندارد بزند
بجایی عملکرد به وزراء دستورداد ازمردم عذرخواهی کنند درصورتیکه انگار وزراء
رییس جمهوری روحانی را قبول ندارند عذرخواهی نامه کتبی به معاون اول درمورد
مبارزه بافساداقتصادی کسی تره ای خرد نکرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
متاسفم از این بازار و تحلیلگران که مردم را سر کار گذاشته اند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
ایشون با این طرز فکرش نماینده کمیسیون برنامه و بودجه مجلسه !
چه بشه این مملکت با این برنامه هایی که آقایون برامون خواب دیدند.

چقدر هم راحت حرف از افت 20 درصدی میزنند. واقعا آدم را روانی میکنند.
من نمیفهمم 50 درصد ضرر من که تو 14 صنعت مختلف بودم از کجا اومده !!

خدایا ما را از این مصاحبه های عزیزان مسئول نجات بده.
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
بیشتر سهامدارن حقیقی همین الآن حدود 50% توی ضرر هستند، اونوقت جنابعالی تازه میفرمایید : بطور کلی چنانچه وزارت اقتصاد و دارایی اطلاع رسانی به موقعی در خصوص وضعیت بازار انجام ندهد و همچنین شفاف سازی و نظارت کافی در این باره را نکند، آسیب های فراوانی به سهامداران می رسد؟ اطلاعرسانی باید وقتی صورت میگرفت که دولت و تیم اقتصادیش تبلیغ بی همتایی بورس ایران از نظر سوددهی را میکردند، نه حالا که دیگه همه واقعیتهای اقتصادی را حتی بهتر از تیم اقتصادی دولت میدانند!
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
ازكوزه همان تراود كه در اوستم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
شفاف سازی وقتی ارزش داره که اتفاقی هنوز نیافتاده. نه وقتی که همه ضرر کردن برادر مجلسی... توقع مردم از دولت و مجلس چیز دیگری بود نمایندگان مردم.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
دیگه حرفی واسه گفتن ندارن یا باید بگن شفا ف سازی نشده یا اینکه حبابه یا اینکه 1+5 چی میشه بابا همه سرکاریم حقوقی هاشون حالشون خوبه ما بدبخت شدیم وزریر و مجلسو دولت همشون یکی هستن دیگه صدامونم به جایی نمی رسه .
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
دولت و سازمان بورس باید با قاطعیت از بورس حمایت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
سرمایه گذاری در بورس اشتباه محض است بهترین کار فعلا سود بانکی بدون دغدغه هست ، بانکها هم برای بخش نامه های بانک مرکزی تره خورد نمی کنند ، بانکها با صحبت و جونه زنی 25 درصد سالیانه و واریز سود بصورت ماهانه پرداخت می کنند ، کسی رو می شناسم که با 100 میلیون پول ، هر روز در بازار میوه وتره بار 2درصد و صرفا با دلالی سود می کند ، خوب وقتی از این سوراخها هست کسی پولش رو در بورس نمی اورد تا علاوه برضرر هر روز استرسش هم صد جندان شود
محمد
-
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
فرض کنید انتهای 90 با دلار 900 تومنی وارد بورس می شد و تا الان در بورس بود یعنی با دلار 3200 تومن و الان نقد می کرد با دلار حال حاضر و شاخص کنونی (ورای کذاب بودنش) نه تنها نمی توانست همان مقدار دلار را داشته باشد که کمتر از آن نیز داشت.
اکثر شاخص های معتبر با ارزهای معتبر جهانی در چند سال لااقل بازدهی مثبت دارند ولی این بورس ما همیشه از تورم و افت ارزش ریال در برابر ارزهای دیگر عقب هست، سرمایه گذار مگر مغزش تعطیل باشد که بخواهد در بورس تهران سرمایه گذاری کند!

ترید هم در این بورس بی معنی است، برای همین است که سرمایه گذاران وطنی همیشه از بورس تهران فراری هستند و به بورس ها منطقه پناه می برند.