بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
کد خبر : ۱۳۲۵۱۵

به گزارش آريا؛ روز گذشته رئيس مركز تحقيقات ايدز بيمارستان امام خميني(ره)با بيان اين که متاسفانه به علت عدم آگاهي جوانان، بيماري ايدز از طريق تماس جنسي به سرعت رو به افزايش است ، نسبت به اين روند رشد هشدار داد.دکتر مينو محرز توصيه به آموزش مداوم و شفاف به جوانان، آموزش مهارت هاي زندگي به دانش آموزان را از مهم ترين وظايف مسولان بهداشتي، مولفان كتب درسي، مسولان فرهنگي و اجتماعي و از همه مهم تر رسانه ملي عنوان کرد.

آمار زنان و مردان ايدزي در کشور 
از طرفي  دکتر عباس صداقت رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت  در ارديبهشت ماه امسال اعلام کرد: بر اساس آمار جمع آوري شده از دانشگاه هاي علوم پزشکي، تا تاريخ 1 دي ماه 1392 مجموعاً 27416 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در كشور شناسايي شده اند كه 89 درصد آنان را مردان 11درصد را زنان تشكيل مي‌دهند.

به گفته وي تاکنون 5428 نفر مبتلا به ايدز شناسايي شده و 5616 نفر از افراد مبتلا فوت كرده اند.  45.9 درصد از مبتلايان به HIV در زمان ابتلا در گروه سني 25 تا 34 سال قرار داشته اند که بالاترين نسبت در بين گروه‌هاي سني را به خود اختصاص مي‌دهند.

آمار 33 درصدي ايدز از طريق برقراري روابط جنسي
به گفته دکتر صداقت علل ابتلا به HIV در بين کل موارديکه از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسيده‌اند به ترتيب، تزريق با وسائل مشترك در مصرف كنندگان مواد (68.5 درصد)، رابطه جنسي (13.1 درصد)و انتقال از مادر به كودك (1.3 درصد)بوده است و راه انتقال در 17.1 درصد از اين گروه نامشخص مانده است.

رئيس اداره ايدز افزود:در مقايسه اين آمار با موارديکه ابتلا آنان در سال 1391 گزارش شده است، اعتياد تزريقي 52 درصد،  برقراري روابط جنسي 33 درصد، و انتقال از مادر مبتلا به کودک 3.4را تشکيل داده است.در 11.6 درصد از موارد شناسايي شده در اين سال راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآورده‌هاي خوني گزارش نشده است ضمنا 74.4 درصد موارد شناسايي شده در اين سال را مردان 25.6 درصد را زنان تشكيل مي‌دهند.

راه هاي انتقال اچ آي وي
دکتر مينو محرز، رئيس مركز تحقيقات ايدز بيمارستان امام خميني(ره)تماس جنسي با فرد آلوده، سرنگ مشترک به ويژه در معتادان، و انتقال از مادر آلوده به نوزاد را از جمله راه هاي انتقال اچ آي وي عنوان کرد و تاکيد کرد : البته اگر قبل از متولد شدن نوزاد متوجه بيماري در مادر باردار شويم خواهيم توانست با درمان جلوي ابتلاي جنين به ايدز را بگيريم.

وي با بيان اينکه متأسفانه آموزش به جوانان در خصوص اين بيماري کافي نبوده است، ادامه داد: در حال حاضر به دليل عدم آگاهي خانواده ها و جوانان، بيماري ايدز از طريق تماس جنسي به سرعت رو به افزايش است.

نکات قابل تامل در آمارهاي جديد ايدز اعلام شده؛

اعتياد تزريقي 45.7 درصد؛ روابط جنسي ناسالم 37.9 درصد

از طرفي وزارت بهداشت در پايان مردادماه طي گزارشي، آخرين موارد ثبت شده ويروس HIV/AIDS در نيمه دوم سال 92 را اعلام کرد.در گزارش اداره ايدز وزارت بهداشت آمده است: بر اساس جديد ترين آمارهاي جمع آوري شده از دانشگاه هاي علوم پزشکي و خدمات درماني، تا اول فروردين ماه سال جاري، 27 هزار و 888 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS شناسايي شده اند که 88.7 درصد موارد ابتلا را مردان و 11.3 درصد را زنان تشکيل مي دهند. همچنين 45.8 درصد از مبتلايان که سن زمان ابتلاي آنها مشخص بوده، در گروه سني 25 تا 34 سال قرار داشتند که بالاترين نسبت در بين گروه هاي سني را به خود اختصاص مي دهند.

در ادامه اين گزارش به علل ابتلا به HIV/AIDS اشاره شده است.به طوري که در بين کل موارد ابتلا که از سال 65 تا کنون در کشور به ثبت رسيده اند، به ترتيب اعتياد تزريقي 67.6، رابطه جنسي ناسالم 13.4 و انتقال ويروس از مادر به کودک 1.2 درصد بوده است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر:

شيب پايين سن ابتلا به ايدز در کشور 
اما موسوي چلک مدير کل توسعه مشارکت هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر در اظهار نظري اعلام کرد که در حوزه آسيب هاي اجتماعي شيب سن به سمت پايين بوده و آسيب ها در اين زمينه زنانه تر شده است.براساس آخرين آمار 27 هزار و 41 نفر در کشور مبتلا به ايدز هستند که 90 درصد آن را مردان و 10 درصد ديگر را زنان تشکيل مي دهند. افراد مبتلا به ايدز بين 25 تا 34 سال سن دارد. تا سال 90، 69 درصد اين بيماري از طريق تزريق و 10 درصد از طريق روابط جنسي انتقال مي يافت که در پايان سال 91 اين آمار به 52 درصد از راه تزريق و 36 درصد از راه روابط جنسي تغيير يافت.
به گفته وي درخصوص جرائم جنسي آماري نداريم اما آمار ايدز نشان مي دهد در اين بخش بايد نگراني داشته باشيم. 

شيوع ايدز در بين کودکان کار معتاد 45 برابر کل جامعه
اما وزير بهداشت نيز در اين زمينه اظهار نظري تکان دهنده داشت و  با اشاره به اينکه، شيوع ايدز در بين کودکان کار معتاد 45 برابر کل جامعه است گفته که متأسفانه آمار تعداد کل کودکان کار را در اختيار نداريم اما بر اساس برآوردي که در يک تحقيق داشته ايم، ميزان شيوع ابتلا به ويروس ايدز در بين کودکان کار معتاد 45 برابر کل جامعه است که آمار بسيار بالا و نگران کننده اي است.
وي در ادامه گفته که مسئله کودکان کار را ما دو دهه پيش در کشور  نداشتيم اين مسئله زاييده تصميمات نادرست سالهاي اخير است و همه متوليان و دستگاههاي دولتي براي  رفع اين مسئله در کشور وظيفه دارند و اميدواريم کمک کنند.
هشدار:
ايدز جنسي در بين جوانان زنگ خطري براي سلامت جامعه

به هر حال همانگونه که اشاره شد آموزش به جوانان در خصوص اين بيماري کافي نبوده و به علت عدم آگاهي خانواده ها و جوانان، بيماري ايدز از طريق تماس جنسي به سرعت رو به افزايش است و اين نشان از نداشتن آگاهي و دانش جوانان نسبت به راه هاي انتقال بيماري است . 
به گفته مينو محرز افزايش اين بيماري در بين جوانان زنگ خطري براي سلامت جامعه محسوب مي شود و آگاهي ها بخش ها نيز مقطعي و بي اثر بوده است؛ چرا که هنوز نوجوانان و جوانان نمي دانند رفتارهاي پرخطر چگونه رفتارهايي است؟ البته در کشور هاي ديگر اطلاع رساني به طور مرتب و مداوم صورت مي گيرد که اگر آن ها نيز اين آموزش ها را نداشته باشند به راحتي درگير بيماري ايدز خواهند شد. پس بايد آموزش و اطلاع رساني به خانواده ها به ويژه جوانان را جدي بگيريم تا شاهد افزايش بيماري از طريق تماس جنسي محافظت نشده نباشيم.

به گفته وي در حال حاضر توانسته ايم با تدابير انديشيده شده جلوي گسترش بيماري را در ميان مصرف کنندگان مواد مخدر بگيريم اما مهارت هاي زندگي بايد در مدارس از ابتدا به دانش آموزان آموزش داده شود تا آن ها بتوانند خودشان را در مقابل آسيب هاي اجتماعي محافظت کنند؛ و با توجه به اينکه رسانه ملي در دسترس همگان قرار دارد و بيش از 80 درصد مردم بيماري اچ آي وي را از طريق اين رسانه شنيده اند، پس بهتر است رسانه ملي بويژه شبکه راديويي سلامت در اين زمينه اطلاع رساني شفاف و مداومي را انجام دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر