بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶
کد خبر : ۱۳۳۹۳۳

قرار است در سفر رئیس‌جمهور محترم به نیویورک چه اتفاقی بیفتد؟ آیا می‌توان امیدوار بود توافقی حاصل شود؟ آیا ایران و آمریکا منافع مشترکی دارند که بتوانند بر سر موضوعات مختلف از جمله چالش هسته‌ای یا موضوع تروریسم و امنیت عراق همکاری کنند؟ عبارت‌هایی مانند «هیچ اصل ثابتی در سیاست خارجی وجود ندارد» و «هیچ دوست و دشمنی‌ای همیشگی نیست و می‌توان به تنش با آمریکا پایان داد» چقدر معتبر است و می‌تواند دستمایه رویکرد به آمریکا واقع شود؟

...آنها که به توهم توافق- مثلا حل چالش هسته‌ای در نیویورک- دامن می‌زنند و می‌گویند توافق در این سفر حاصل شدنی است، توضیح نمی‌دهند که چرا طی 7 دور مذاکره در طول یک سال اخیر چنین توافقی حاصل نشده است؟

... یک احتمال قریب به محال وجود دارد و آن این که طرف ایرانی- خدای ناکرده- بخواهد خط قرمزها را زیر پا بگذارد که در این صورت معنای آن، «تسلیم» خواهد بود و نه تعامل و توافق. خروجی هر تسلیمی هم در سیاست خارجی روشن است؛ گستاخی و طلبکاری و تهاجم بیشتر طرف مقابل.


سال گذشته که رفتارهای نابه‌جایی مانند دیدار با وزیر خارجه آمریکا و تماس تلفنی با اوباما رخ داد و حتی پس از آن دکتر روحانی گفت آقای اوباما را مودب یافته است، چه اتفاقی افتاد؟ بیش از 5 بار تحریم‌های جدید اعمال شد، قریب 10 بار ازروی میز بودن گزینه نظامی سخن به میان آمد و فریبکاری را ژن ایرانی‌ها اعلام کردند.

... اکنون غیر از موضوع استراتژیک حفظ غنی‌سازی، موضوع مهمی که مذاکرات را از سوی این طیف توجیه می‌کرد، تعمداً مسکوت مانده و آن اینکه بالاخره سرنوشت ادعای لغو تحریم‌ها ظرف 3 تا 6 ماه چه می‌شود و آیا وعده سر خرمن لغو تحریم‌ها در 10 یا 20 سال بعد و پس از احتمال جلب اعتماد آمریکا نسبت به برنامه هسته‌ای ایران، در عالم واقع حتی به اندازه یک خروس قندی می‌ارزد؟ در این میان اگر معلوم شد تکلیف هیچ چیزی که برای ایران در حوزه هسته‌ای یا اقتصادی دارای ارزش باشد معلوم نشده و آمریکا نیز به اعتبار عملکرد یکساله خود چنین قصدی ندارد، آنگاه آیا مضحک نخواهد بود که مثلا ضرورت یا احتمال مکالمه و دیدار رئیس‌جمهور محترم کشورمان با اوباما را بررسی کنیم؟! آیا واگذاری امتیازی چنین بزرگ به رژیمی که ویژگی آن «گستاخی و پنجه‌اندازی» در عین «سرشکستگی» است، حداقلی از ملازمت عزت و حکمت و مصلحت را با خود دارد؟! من جرّب المجرّب حلت به الندامهًْ. نگرانی این است که آمریکایی‌ها تصور کنند دولت ایران در یک سالگی تشکیل خود و امضای توافق ژنو، حاضر است به هر قیمت به توافق برسد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶
یعنی می خواهید بگید که فریبکاری ژن ایرانی ها نیست؟؟؟واقعا که
احمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
کیهان کیه کیهان مگه مردمه آنها از این شرایط سوء استفاده میکنند مردم باید نگران باشند که نیستند و خوشحالند که مشکل این مملک داره حل میشه و همه در آرامش بسر میبرند چنانچه دیروز کیهان تیتر زد 79 درصد مردم موافق توافق هسته ای هستند اگر این آدهها نگرانند از این مملکت برن بیرون ضمنا این مملکت ارث باباشون نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
کیهان کاملاً درست گفته ، توافقی که به قیمت تسلیم حاصل بشه از شکست بدتره ، این دولت هم نشون داده جز متوسل شدن به امامزاده غرب هیچ برنامه ای برای اقتصاد نداره !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
آیا کیهان در مورد پذیرش قظعنامه سازمان ملل در باره پایان جنگ توسط امام ره نگران شد؟ اگر امام ره در زمان حیات قطعنامه را نمی پزیرفتند ....حالا تکلیف این ملت با کیهان و دلواپسان چه بود؟
آیا هنوز داشتیم داد میزدیم جنگ جنگ تا پیروزی؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰
حسین آقا بیا یه کم منطقی باش هر جنگی پایانش صلح است و شرایط زمان را نیز در نظر بگیر برادر من این دولت هم مال همین مملکته از کشورهای دیگه نیاوردیم ، برادر من شما که همش نگرانی و بی اعتماد به بقیه .
نیمه پر که هیچ ، اقلا" نیمه خالیش رو ببین .
حسین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
کیهان اگر غیر از این بگه باید تعجب کرد.. کلا هر حرکتی که به پیشرفت و راحتی مردم بینجامد مخالفی به نام کیهان داره
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
نان در تحریم است 6 میلیون بیکار داریم و بزرگترین تهدید برای جامعه همین است چهارتا سانتریفیوژ نچرخه چی میشه در عوض سرمایه ها به کشور سرازیر میشه و خطر اصلی ریشه کن خواهد شد کیهان با تیراژ زیر 10 هزار نشان میده در جامعه طرفداری نداره .
فرجام 538
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
علی عزیزم سلام . نمی دانم چند سال داری ؟ این را از این جهت می پرسم که : خیلی مهم است که هر کدام از ماها چند سال آمریکا را تجربه کرده باشیم . بسیاری از جوانان ما آمریکا را بعد از سالهای جنگ تجربه کرده اند . بالاخره میزان علم و تجربه ی هرکس از یک پدیده ، روی قضاوت او اثر می گذارد . اما من آمریکا را از سال 1350 به این طرف تجربه کرده ام . یعنی از سنی که می فهمیدم آمریکا یا شوروی یعنی چه ! .....اما این جمله را از من به یاد داشته باش که موضوع هسته ای یا حقوق بشر برای آمریکا بهانه است . آنها می خواهند جمهوری اسلامی نباشد . مطمئن باش که اگر تمام صنعت هسته ای خود را دمونتاژ کرده و به آمریکا بفرستیم ، ذره ای از مشکل ما با آمریکا حل نخواهد شد . تازه آن موقع آمریکا به تاثیر فشارهای خود برکشور ما مطمئن خواهد شد و فشارها را بیشتر خواهد کرد . دو سه سال قبل قذافی بدبخت را بیاد داری ؟ آمریکا به او تشری زد و او هم تمام صنعت هسته ای و موشکی خود را بار کشتی کرد و به آمریکا فرستاد . چند ماه بعد به او حمله کردند و در خجالت آورترین وضعیت او را کشتند . از آن روز تاکنون ، لیبی یک شب آرام نداشته ...... برای ایرانی راهی جز ادامه ی مقاومت و تکیه به خود و غلبه برتحریمها نمانده است . نگران نباشید ...... بقول هنری کسینجر : " آنقدر که دوستان آمریکا باید از این کشور بترسند ، دشمنان آمریکا لازم نیست . " نکته ی آخر اینکه : به پیامهایی که در انتقاد از کیهان در سایتها نوشته می شود نگاه کن .... هیچ حرف بدرد خوری در آنها نیست . همه احساسات است و بد وبیراه . از این هموطنان عزیز باید پرسید : " از آخرین باری که روزنامه ی کیهان را خوانده ای چند روز می گذرد ؟ " امان از احساسات !
هم وطن9999
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۸
فرجام عزیز طبق فرمایش خودتان متولد 1350 هستی یعنی 7سال قبل از انقلاب بدنیا تشریف آوردیدو خیلی زود سیاسی شدید.
برادر عزیز
اولا)تعامل این نیست که دستت را بالا ببری وتسلیم شوروی وآمریکا و غیره بشوی
ثانبا)ظاهرا با وجود اینکه شما خودتان را خیلی عالم نشان دادی اطلاعات خوبی در موضوعی لیبی ندارید سرهنگ مورد اشاره شما فدای بهاری عربی شد همان بلایی که سر علی عبدلله در یمن آمد همان بلا یی سر حاکم تونس آورد و.........
ثالثا) فقط نظرات شما و کیهان بدرد بخور هست!!!!!!!!! ونظر دیگران که خیلی هم کم نیستند بدرد بخور نیست . یک مقدار منطقی باشید و به نظر دیگران هم اهمیت دهید دیگران هم در این مملکت مثل شما و حسین آقای کیهانتان زندگی میکنند.
در آخر کامنت شما بیشتر نمایش احساسات را دارد تا دیگران وامان از دست شماهاو به امید اصلاح شماها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
ما اگر این اتم ونخواهیم باید کیو ببینیم مگه دموکراسی نیست اقا یک رفراندوم بذارن نظر ملت و بپرسن دعوا نداره این اقای شریعتمداریفکر میکنه نماینده مردمه شما اگر میخواهید بدونید چقدر محبوبید ونظرتون اهمیت داره یکبار کاندید مجلس یا ریاست جمهور بشید ببینید چقدر طرفدار دارید
نماينده خدا
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
منو بايد ببين...
خوب نگاه كن تا ببيني
ديدي ؟؟؟؟؟؟
فرجام 538
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
هموطن9999 سلام . من کی گفتم متولد 1350 هستم ؟ یکبار دیگر به متن مربوطه مراجعه کن عزیزم . من متولد 1339 هستم .