بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
همزمان با آغاز سال تحصیل جدید و در بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری طی شهریور

شاگردهای تنبل و زرنگ صندوق های سرمایه گذاری را بشناسید / 86 درصد صندوقها تجدید شدند!

کارشناسان و فعالان اقتصادی، به افرادی که اطلاعات کافی در زمینه بازار سرمایه ندارند سرمایه گذاری در بورس از طریق صندوق های سرمایه گذاری مشترک توصیه می شود.
کد خبر : ۱۳۳۹۴۳
نویسنده :
جمشیدی
صندوق های سرمایه گذاری مشترک از جمله نهادهای مالی رسمی و معتبری هستند که رسالت اصلی آنها سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی و انواع اوراق می باشد و همواره نیز کارشناسان و فعالان اقتصادی، به افرادی که اطلاعات کافی در زمینه بازار سرمایه ندارند سرمایه گذاری در بورس از طریق صندوق های سرمایه گذاری مشترک توصیه می شود.

در این گزارش به بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک طی شهریور ماه امسال پرداخته شده است.

براساس گزارش بورس نیوز، طی شهریور ماه امسال 77 صندوق سرمایه گذاری مشترک در بورس فعالیت داشته اند که در میان آنها تنها 9 صندوق موفق به کسب بازدهی مثبت شده اند که البته میزان بازدهی آنها حدود یک درصد و در برخی موارد کمتر از آن بوده است به عبارت دیگر 86 درصد صندوقها تجدید شده اند !

علاوه بر این، بورس نیز طی معاملات یک ماه اخیر خود توانست بازدهی مثبت 0.66 درصدی را به دست آورد.

براساس اطلاعات موجود، صندوق سرمایه گذاری یکم سامان، همیان سپهر و یکم سهام گستران شرق از جمله صندوق هایی هستند که بازدهی مثبت بیش از یک درصدی را طی مدت مذکور کسب کردند.

86 درصد از صندوق های سرمایه گذاری بازدهی منفی محقق کردند

صندوق های نوین نیک، پیشگام، رشد سامان، صندوق ذوب آهن، نیکان پارس، اندیشمندان پارس نگر خبره نیز طی شهریور ماه امسال بازدهی مثبت، اما اندک و کمتر از یک درصد به دست آوردند.

براساس این گزارش، بازدهی صندوق سرمایه گذاری افتخار حافظ و میعاد ایرانیان نیز به دلیل عمر کمتر از یک ماهه آنها صفر محاسبه گردیده است.

مابقی صندوق ها یعنی 66 صندوق سرمایه گذاری مشترک موفق به دستیابی به بازدهی مثبت نشدند و بازدهی منفی محقق کردند که از میان آنها صندوق های مهر شریعه، دیدگاهان و نیز صنعت و معدن رتبه های نخست را از این نظر به خود اختصاص داده اند.

86 درصد از صندوق های سرمایه گذاری بازدهی منفی محقق کردند

همانطور که بدان اشاره شد، اکثر صندوق های سرمایه گذاری مشترک اعم از صندوق های مطرح بورسی و صندوق هایی که به تازگی شروع به فعالیت کرده اند، بازدهی منفی را به سرمایه گذاران خود اعطا کرده اند و همزمان با آغاز مهر ماه فعلا در ته کلاس هستند .

چراکه بورس و شاخص کل نیز متأثر از روند نزولی حاکم بر روند معاملات سهام شرکت های بورسی نتوانست در مسیر صعودی حرکت کند و فعالان بازار سرمایه طی معاملات شهریور ماه نیز همچنان شاهد کاهش ارزش سرمایه خود بودند و در این بین سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز از گزند این روند منفی مصون نماندند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
UNITED STATES
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
هم زمان با سهام داری در بورس در چند صندوق سرمایه گذاری نیز وارد شدم . هیچ تجربه جالبی نبود زیرا ضرر آن بسیار بالا بود من خیلی راحتر از این آقایان به اصطلاح کارشناس سبد سهام خودم را مدیریت می کردم. فرق این صندوق های سرمایه گذازی با سهامداری مستقیم باید در این باشد که جلوی ضرر را بگیرند یعنی کارشناسان حرفه ای آن باید بدانند چه وقت از سهام خارج شوند و چه وقت وارد ولی در عمل چنین نیست. این صندوق ها نیز با بازار نزول و صعود می کنند با این تفاوت که در زمان افت بازار ضرر سهام دار حقیقی جزء بالا ولی در زمان بهبود بازار سود سهام دار جزء بسیار اندک خواهد بود. بورس نیوز محض رضای خدا هم که شده در این ایام حج و اعیاد قربان و غدیر از سانسور این نوع کامنت ها که سود آن عاید مردم کم آشنآبا بورس می شود دست بردار. گاهی اوقات این افراد کم اطلاع از بازی های بورسی، هست و نیست خود را به باد می دهند و انسان از پریشانی احوال آنان بسیار متاثر می شود. ابهام ها و عدم شفافیت های موجود در بازار سرمایه در این صندوق های نیز وجود دارد و اغلب پورتفوی اعلامی آنها با پورتفوی واقعی آنها کاملا متفاوت است. فهرست صندوق های سرمایه گذاری در بورس بلند بالاتر از ظرفیت بورس با حدود 400شرکت فهرست شده می باشد (حدود 100صندوق با متوسط سرمایه 300میلیارد تومان که جمع ان می شود حدود سی هزار میلیارد تومان ) و اگر این صندوق ها عملکرد درستی می داشتند بورس نمی بایستی با این افت و خیز های شدید روبرو شود به نحوی که ظرف چند ماه نزدیک به سی هزار واحد افت کند. بورس در همه جای دنیا عملکردی پیچیده دارد منتها در اقتصاد های تولیدی تلاش بر این است که ارگان های نظارتی و مستقل از سازمان بورس عملکردی قابل قبول داشته باشند و این ارگان ها با گزارش ها ادواری خود تلاش دارند به افکار عمومی از وجود سلامت نسبی در معاملات بورس اطمینان دهند ولی در بورس ایران از این ارگان های نظارتی مستقل و گزارش های ادواری آنان خبری نیست فقط خود سازمان بورس است که بنا به اشکالات متعدد مدیریتی نمی تواند نظارتی موثر و اطمینان بخش بر معاملات و عملکرد شرکت های بورسی داشته باشد و گزارش هایی که توسط سازمان در شبکه کدال منتشر می شود اغلب موثق و قابل اتکا نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
متاسفانه صندوقها و سبد گردانها دیگر قابل اعتماد نیستند و در این رکود بازار از سرمایه مردم بنفع خودشان استفاده میکنند وقتی پول لازم دارند سهام سبد را میفروشند و کارشان راه می افتد ،وقتی سههمی دارد خراب میشود به سبد میفروشند ،وقتی سهمی دارد بالا میرود از سبد برای خودشان میخرند.و در حالیکه از اردیبهشت تا کنون مثبت شده ولی اکثر سبدها و صندوقها هنوز منفی هستند و از تخصصشان و سرمایه سهامدارانشان بنفع خودشان استفاده میکنند
سعيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
اين صندوقها واقعا" با اين كارشناساشون .... مثلا"صندوق مشترك توسعه ملي ....خودم بهتر از اونا سبدم رو مديريت ميكنم....جمع كند بابا تو رو خدا با اين تشكيلات كشكي تون مردم رو بد بخت كرديد...