بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱
اعلام رسمی خروج از رکود از سوی بانک مرکزی؛

اقتصاد ایران 6/4 درصد رشد کرد

گروه اقتصادي- محمد هرمزی - سرانجام بانک مرکزی نرخ رشد سه ماه امسال را اعلام کرد که طبق گزارش این نهاد سیاستگذار پولی و اعتباری، رشد اقتصادی کشوردرفصل نخست امسال 6/4 درصد رشد کرده است که نشان دهنده خروج اقتصاد کشور از رکود است .
کد خبر : ۱۳۴۲۸۵

این درحالی است که پیشتر رئیس جمهور به خروج اقتصاد ایران از رکود اذعان کرده بود.

بنابراین گزارش، طی یک دوره کاهش نرخ رشد اقتصادی، بویژه درسال 91 و سقوط آن به بیش از منفی پنج برای نخستین بار نرخ رشد اقتصادی کشوردرسه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 6/4 درصد رشد داشته است؛ این درحالی است که نرخ رشد اقتصادی سه ماه نخست سال 92 به منفی 1/4 درصد کاهش یافته بود.

دراین باره بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حسابهای اقتصادی این بانک ،تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمتهای ثابت سال 1383 در فصل اول سال 1393 به 480491 میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه فصل اول سال 1392 به میزان 6/4 درصد رشد نشان می دهد .

دراین راستا محاسبات مستند بانک مرکزی حکایت از این دارد که رشد اقتصادی ایران با احتساب نفت در سه ماهه اول امسال به 4/6درصد و بدون نفت به 4/4 درصد رسیده است.

ثبت چنین رقمی برای رشد اقتصادی ایران در فصل بهار از پیش‌بینی‌ مسؤولان بانک مرکزی و دولت بسیار فراتر است.

طیب نیا وزیر اقتصاد اولین مسؤول دولتی بود که از رشد مثبت اقتصادی ایران خبر داد و گفت: اولین برآوردهای مقدماتی حکایت از مثبت شدن رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال 93 دارد که هر چند این نرخ رشد کوچک است، اما نشانه‌های خوبی از سیر خروج از رکود را نشان می‌دهد.

در واقع شاید خوش‌بین‌ترین فرد در دولت یازدهم رشد مثبت 6/4 درصدی اقتصاد ایران در سه ماهه اول سال جاری را تصور نمی‌کرد. در این دوره بخش صنایع و معادن با ثبت عدد 1/8 درصد بیشترین و بخش کشاورزی با 3/3 درصد کمترین رشد را داشته‌اند.

براساس محاسبات اولیه، ارزش افزوده گروه نفت در سه ماه نخست سال 1393 به قیمتهای ثابت سال 1383 به میزان 52 هزار و 477 میلیارد ریال برآورد شده که گویای 1/6 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

در بخش ساختمان ارزش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان مناطق شهری به قیمتهای جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 5/13 درصد افزایش یافته است. با اعمال شاخصهای قیمت متناظر و تعدیل رقم مذکور، نرخ رشد ارزش افزوده ساختمانهای خصوصی به قیمتهای ثابت سال 1383 حدود 7/5 درصد برآورد شده است.

در نهایت با احتساب رقم فوق و نیز رشد ارزش افزوده ساختمانهای دولتی، نرخ رشد بخش ساختمان به قیمت‌های ثابت سال 1383 در حد 1/2 درصد برآورد می‌شود.

گروه خدمات با سهمی معادل 2/2 درصد بیشتری سهم از نرخ رشد 6/4 درصدی تولید ناخالص داخلی در دوره سه ماه نخست سال 93 به خود اختصاص داده است. نرخ رشد این گروه در سه ماهه اول سال 93 به 7/3 درصد رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل 8/4درصد افزایش یافته است.

نرخ رشد شاخص ضمنی گروه‌ کشاورزی 3/33 درصد، نفت 8/8 درصد، صنایع و معادن 6/8 درصد و خدمات 1/22 درصد بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر