بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲
گرگان - ایرنا - مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به نقش و اهمیت مناطق آزاد در توسعه اقتصادی و صادراتی کشور برلزوم استفاده بهینه از این ظرفیت مغفول مانده تاکید کرد.
کد خبر : ۱۳۶۶۸۶
به گزارش خبرنگار ایرنا 'اکبر ترکان' سه شنبه شب در گرامیداشت روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان گلستان در گرگان، اظهار داشت: مناطق آزاد سر پل ارتباطات اقتصادی و صادرات به خارج هستند که باید از ظرفیت های آن بیشتر استفاده شود.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه جدیدترین ماموریت مناطق آزاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف شده است، افزود: دبیرخانه این مناطق نیز راهبرد گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار داده است.

ترکان، فلسفه اقتصاد مقاومتی را آسیب نخوردن در برابر تکانه های بیرونی دانست و اضافه کرد: حوادث طبیعی و غیر مترقبه در کشورهای همسایه و نیز داخل کشور، نوسانات اقتصاد جهانی و اراده سیاسی قدرت های بزرگ سه تکانه بیرونی هستند که اقتصاد مقاومتی باید در مقابل آنان کمترین آسیب را ببیند.

وی، گسترش رابطه با کشورهای همسایه همچون عراق، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان و ترکمنستان که تاثیرپذیری کمتری در مقابل اراده سیاسی قدرت های بزرگ دارند را از راهبردهای مناطق آزاد دانست و تصریح کرد: پیوندهای فرهنگی، قومی و مذهبی ایران با این کشورها سبب شده تا آسیب پذیری آنان در مقابل اراده سیاسی قدرت های بزرگ کمتر از کشورهای غربی باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد هم چنین خاطرنشان کرد: مناطق آزاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بدنبال نمونه سازی مدل ها و ایده های اقتصادی کلان هستند تا در صورت موفقیت این ایده ها آنرا به دیگر مناطق کشور تسری بخشید.

ترکان، کمی جمعیت در مناطق آزاد سواحل جنوبی کشور شامل اروند، چابهار، قشم و کیش را از جمله مشکلات این مناطق دانست و گفت: حداقل جمعیت دراین مناطق باید 500 هزار نفر باشد درحالی که بسیاری از این مناطق این میزان جمیعت را ندارند بنابراین نیاز کشور به ایجاد حداقل 5 نقطه 500 هزار نفری در سواحل جنوب محسوس است.

وی با ابراز گلایه مندی از استقرار بیشتر صنایع در فلات مرکزی ایران، اضافه کرد: توسعه صنعتی در این قسمت ها که تمدن دیرینه کشور نیز در آن واقع است سبب بروز بحران کم آبی در استان های اصفهان، فارس و کرمان شده است.

ترکان بابیان اینکه 20 شهر پرجمعیت کشور در مناطق ساحلی قرار ندارند، تصریح کرد: اگر برخی صنایع بزرگ در سواحل جنوبی احداث می شد، تحولی شگرف در توسعه اقتصادی کشور بوجود می آورد.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه دو منطقه آزاد جدید در جاسک و بوشهر به زودی راه اندازی خواهد شد، گفت: برای توسعه روابط با کشور ترکمنستان نیز یک منطقه آزاد تجاری پیش بینی شده که با توجه به ظرفیت های گمرگ اینچه برون در استان گلستان این نقطه شانس بیشتری دارد.

ترکان افزود: با افتتاح راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان و قزاقستان تحول بزرگ اقتصادی در منطقه اینچه برون رخ خواهد داد.

وی هم چنین با اشاره به سردی روابط روسیه و غرب و در مقابل توسعه روابط ایران و روسیه از بازرگانان گلستانی خواست از این فرصت در صادرات به روسیه استفاده کنند.

همچنین در این مراسم استاندار گلستان رونق تولید و صادرات را دغدغه اصلی مدیران این استان عنوان کرد و بر لزوم تلاش همگانی صاحب نظران و فعالان این دو بخش در رفع دغدغه های مربوطه تاکید کرد.

'حسن صادقلو' گفت: با وجود تصور عده ای و نام بردن از گلستان به عنوان سرسبز و آباد این استان از استان های محروم کشور است و متاسفانه محرومیت در پشت بار ارزشی نام آن پنهان شده است.

وی با بیان اینکه گلستان ظرفیت های بالایی در تولید و صادرات دارد، افزود: متاسفانه در بیان دردها و مشکلات استان شاگرد اول هستیم اما برای درمان دردها هنوز چاره اندیشی نشده است.

صادقلو با اشاره به تدوین پیش نویس سند جامع توسعه استان گلستان، اضافه کرد: برای نهایی شدن این سند که در 43 صفحه تدوین شده به نقطه نظرات کارشناسان و صاحبنظران نیاز داریم و استانداری از ارائه نقطه نظرات استقبال می کند.

وی، راه اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه و بهره برداری از خط راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان که در آینده ی نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد را از جمله زیرساخت های توسعه و رونق صادرات این استان برشمرد و گفت: راه اندازی کریدور دریایی گلستان نیز از دیگر برنامه های استان در این خصوص است.

استاندار گلستان هم چنین با تاکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژی در تولیدات کشاورزی و صنعتی و نیز افزایش سهم اعتبارات و منابع بانکی به امر تولید و صادرات، افزود: در زمان حاضر سهم منابع بانکی استان 3 هزار میلیارد ریال و ناکافی است ضمن اینکه میزان مصارف این بخش طی سال های گذشته 192 درصد بیشتر از منابع آن بوده است.

صادقلو هم چنین گفت: دولت طی یکسال گذشته تلاش های زیادی برای رفع موانع صادرات و رونق آن برداشت که تلاش برای رفع تحریم ها و توسعه روابط با کشورهای همسایه و جهان بخشی از این تلاش ها بوده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان نیز دراین مراسم برلزوم حمایت بیشتر دولت از فعالان تولیدی، اقتصادی، صادرکنندگان و سرمایه گذاران تاکید کرد و گفت: این قشرها بیشترین سهم را در توسعه تجارت خارجی برعهده دارند.

'حمید دامغانی' افزود: فعالان اقتصادی نه تنها به صادرات بلکه باید به واردات و سو آپ به عنوان دو مقوله مهم دیگر در فعالیت های اقتصادی توجه داشته باشند.

وی، رفع قوانین زائد گمرکی، حمایت مالی از تولید کنندگان و فعالان اقتصادی برای افزایش سرمایه در گردش آنان، تعریض محور ارتباطی گرگان - گنبدکاووس به مرز و گمرک اینچه برون و تکمیل زیرساخت های این گمرک و حمایت ویژه از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری دراین استان را از انتظارات صادرکنندگان و فعالان تولیدی و اقتصادی از مسوولان برشمرد و بر رفع آن تاکید کرد.

همچنین در این مراسم تعدادی از صادرکنندگان و مدیران عامل شرکت های تولیدی استان گلستان به بیان نقطه نظرات و مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.

دراین مراسم از 18 صادرکننده نمونه استان گلستان درسال 92 با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر