بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
خبرگزاری تسنیم: محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم اختتامیه بیستمین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها هم به رسانه‌های نوین و عصر پردازش رسانه‌ای اشاره کرد و هم به مسائل روز سیاسی چون مذاکرات ۱+۵.
کد خبر : ۱۳۸۴۴۶

به گزارش خبرنگار فرهنگیخبرگزاری تسنیم، محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم اختتامیه بیستمین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها سخنرانی کرد.

سرافراز در ابتدای صحبتهایش ضمن اشاره به خاطره ای که حجت الاسلام دعایی در این مراسم نقل کرد گفت: خاطره دعایی ممکن است نرخ سن ما را بالا ببرد در صورتی که من در سال 1342 و حوادث قیام پانزده خرداد سن و سالی نداشتم و در دوره کودکی بودیم و خاطراتی کم از تیراندازی هوایی و شلیک تیر به سمت خانه مان در خاطرم نیست.

وی ادامه داد: من اولین حضور رسانه ای ام را در بین رسانه‌های مکتوب از این جهت به فال نیک می‌گیرم که خودم کار رسانه ای ام را به دبیری خبر خارجی روزنامه رسالت شروع کردم. من در روزنامه رسالت دو سال طول کشید که به مدیر کلی روزنامه رسیدم. اما وقتی وارد رسانه ملی شدم و پس از انتصابم به عنوان مدیر بخش خارجی، 20 سال طولی کشید که به پست جدید ریاست سازمان صدا وسیما رسیدم.

رئیس سازمان صداو سیما با اشاره به خاطرات دوران انقلاب خود گفت: من و اخوی شهیدم جواد سرافراز جزو اولین کسانی بودیم که ساختمان رادیو را فتح کردیم و بعد از این که این ساختمان به دست انقلابیون افتاد روند پیروزی انقلاب هم سرعت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب مدتی در رادیو مشغول فعالیت بودم و مسئول نظارت بر برنامه های رادیویی شدم و بعد از آن در مقطعی در تلویزیون فعالیت داشتم که ما را بیرون انداختند. بعد از مدتی دوباره به تلویزیون به عنوان مدیر بخش خارجی صداو سیما برگشتم و 20 سال در آنجا مشغول بودم.

سرافزار در بخش دوم سخنرانی‌اش و باتاکید بر اهمیت رسانه در عصر حاضر گفت: گفته می شود در عصری به سر می بریم که عصر ارتباطات و انقلاب ارتباطات است. ولی به طور دقیق‌تر ما وارد عصری شدیم که عصر پردازش اطلاعات است. عصر پردازش اطلاعات عصری است که اگر درست مورد بهره برداری شود قدرت نرم و حاکیمت در دنیاب از طریق همین مجرا انجام می شود.

رئیس سازمان صداو سیما افزود: در شرایط فعلی دنیای امروز رسانه باید بفهمد در کجا هست، عقاید و عواطف و احساسات انسانها را درک کند، تحت تاثیر قرار دهد و بعد تسخیر کند. ما در عصری به سر میبریم که این فرآیند و اتفاقات شکل جدیدتری گرفته است. رسانه ملی و رسانه مکتوب باید جایگاه خود را در این عصر بفهمد و بداند که چه می خواهد بکند.

وی با ذکر نمونه هایی از خصوصیات رسانه های نوین صحبتهایش را این گونه تکمیل کرد: یکی از ویژگی های مهم رسانه‌ها در فضای مجازی و رسانه های نوین این است که کم هزینه‌تر از رسانه‌های مکتوب و تصویری است. در دنیای فعلی هر فردی به صورت بالقوه خبر تولید می کند خبرنگار، مدیر خبر و منتشر کننده خبر است. گاهی نظراتی که در زیر برخی خبرهای گذاشته می شود اهمیتی فراتر از خود خبر پیدا می کند.

سرافراز با اشاره به فضای رسانه ای در شبکه های اجتماعی خاطرنشان کرد: در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از رسانه‌های نوین دنیای کنونی است که مخاطبین اطلاعات آن را تکمیل می‌کنند و خود همین خبر جدیدی می شود.

رئیس سازمان صداو سیما ضمن اشاره به فرآیند چاپ تا تکثیر روزنامه و آمدنش به دکه های روزنامه فروشی گفت: فضای مجازی بر خلاف فرآیندی که در انتشار خبر در روزنامه وجود دارد، امکانی را فراهم کرده است که مخاطل در آن واحد خبری را که رخ داده است را درک کند.

سرافراز تاکید کرد: رادیو و تلویزیون باید شرایط و خصوصیات این عصر را درک کنند و بدون درک وضعیت رسانه های نوین نمی تواند تاثیر گذاری لازم را داشته باشد. لازم است که در این شرایط کارکرد روزنامه‌ها هم تعریف شود. شاید کارکرد روزنامه دیگر این است که آخرین خبر را بدهد. روزنامه باید بفهمد که اگر می خواهد سیاست خودش را ادامه دهد مطالعه و دقت لازم را در تولید خبر داشته باشد.

وی افزود: روزنامه باید رویکردهایش با دنیای امروز تطبیق پیدا کند. در جامعه آمریکا مخاطبان بیش از 11 ساعت از مجموع رسانه‌ها استفاده می‌کنند و در کشورهای دیگر هم میزان استفاده از رسانه‌های نوین رو به رشد است. رسانه‌های مکتوب باید از برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) استفاده کنند تا مخاطب خود را از دست ندهند.

رئیس سازمان صداو سیما با تاکید بر شناخت کامل محیط رسانه‌ای و فضای رسانه‌های نوین و مجازی گفت: رسانه‌های فضای مجازی خیلی از مسائل را به ما دیکته می‌کنند ما باید هر آنچه را که درست از بهره‌برداری کنیم البته این نوع نگاه هم غلط است که مردم غرق در فضای رسانه‌ای شوند که یک نوع اعتیاد رسانه‌ای بوجود آید. اعتیاد رسانه‌ای و شکسته شدن برخی از حریم‌های خصوصی از جمله آسیب‌هایی است که در رسانه‌های نوین شکل گرفته است.

سرافراز با اشاره به بحث روز و مذاکرات 1+5 با کنایه گفت: من مذاکرات 1+5 را مذاکرات یک با یک و نیم می‌نامم که یک طرف ایران است و در طرف دیگر آمریکا قرار دارد و نیم آن هم کشورهای دیگر اروپاییست. من به فرآیند مذاکرات امیدوارم که به توافق برسند تا مرحله جدیدی را شروع کنیم.

وی افزود: اما احتمال بیشتر این است که توافق به نتیجه ای نرسد به دو دلیل؛ زیرا که زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها همیشه بوده است و دیگر اینکه ملت ما نسبت به آمریکا بی‌اعتماد شده است. در یک سال و نیم اخیر هم آمریکا به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرده است و با وجود اینکه ایران به تعهداتش در معاهده ژنو عمل کرده و دوربین‌ها تمام مراکز هسته‌ای را کنترل می‌کنند و بازرسی‌ها تعداد دفعاتش زیادتر شده است هیچ‌گونه تغییری در تعهدات آمریکایی‌ها شکل نگرفته است و طرف مقابل هیچ کدام از آنها عمل نکرده است.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به تحریم‌هایی که بر علیه ملت ایران وارد شده است گفت: ‌آمریکایی‌ها تحریم‌ها را برنداشته‌اند. بانک مرکزی و داروها را تحریم‌ کرده‌اند و حتی لبه تحریم‌ها و سیاست‌های آمریکا و اروپایی‌ها شامل تحریم رسانه ملی هم شده است. آنها به همه ماهواره‌های دنیا اعلام کردند که شبکه‌های ایرانی را بردارند و غول رسانه‌ای اروپا به حامیان ماهواره‌ای لیستی از شبکه‌های ایرانی را داده بود که از روی ماهواره‌ها قطع شود. قطع شبکه‌های ماهواره‌ای تنها برای شبکه‌های خبری نبود. بلکه شبکه آی فیلم را هم قطع کردند.

سرافراز در پایان سخنانش گفت: غرب به شعار صدساله‌ای که نانش را می‌خورد مثل آزادی بیان را زیر پا گذاشته است و تا این حد حاضر شده است برای تحریم ایران هزینه کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر