بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۰
خبرگزاری تسنیم: بسیاری از روستاهای شهرستان کوهرنگ تاکنون گازرسانی نشدند و مردم برای تأمین سوخت از نفت سفید و یا چوب درختان بلوط استفاده می‌کنند تا انتظار یا رویای بهره‌مندی از گاز ۶ سال دیگر به سر آید.
کد خبر : ۱۳۸۷۵۰

به گزارشخبرگزاری تسنیمازشهرکرد، شهرستان کوهرنگ خطه‌ای است که سخاوتمندانه منابعش به هر سو جاری‌ است ولی با این وجود مردمانش در محرومیت به‌سر می‌برند، وجود منابع آبی، جنگل‌های بلوط و عرصه‌های طبیعی سرمایه‌های هر منطقه به حساب می‌آیند و به‌واسطه همین منابع بوده که امروزه بسیاری از جوامع در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌اند ولی انگار محرومیت و فقر خیال رخت بر بستن از این خطه را ندارد.

بسیاری از روستاهای شهرستان کوهرنگ از نعمت گاز بی‌بهره‌اند و مردم این منطقه برای تأمین سوخت مورد نیاز خود به جنگل‌های بلوط روی می‌آورند؛ جنگل‌هایی که به ظاهر حفاظت شده خطاب گرفته‌اند ولی از زخم تبرها در امان نبوده‌اند.

نبود نعمت گاز در بازفت سبب شده تا بخاری‌های هیزمی هنوز در کنج خانه‌های کاهگلی جاخوش کنند، بخاری‌هایی که سوختشان چیزی جز چوب بلوط نیست.

گازرسانی به این شهرستان همواره موضوع بحث جلسات زیادی بوده که یکی از زنان ساکن دهستان بازفت در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: مردم بازفت به‌دلیل مشکلاتی مانند عدم گازرسانی و درآمد پائین برای تأمین سوخت مورد نیاز خود مجبور به قطع درختان بلوط می‌شوند.

وی افزود: سال گذشته بسیاری از مردم با کمبود نفت روبه‌رو شدند و به سوزاندن چوب درختانی که در انبار ذخیره کرده بودند روی آوردند.

این خانم به استفاده از کپسول گاز برای تأمین سوخت اشاره می‌کند و گفت: برخلاف خانه‌های نوساز، خانه‌های قدیمی به خاطر گران بودن گاز سرمای زمستان را با نفت و هیزم سپری می‌کنند و نیمی از خانه‌ها حمام ندارند و بقیه هم از آبگرمکن نفتی و گازسوز استفاده می‌کنند، اگر قیمت گاز پائین آورده شود مردم به سمت قطع درختان نمی‌روند.

تسنیم دلیل تأخیر در گازرسانی به دهستان‌های کوهرنگ را از فرماندار این شهرستان جویا شده که در زیر به آن اشاره می‌شود:

مرتضی زمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: شهرستان کوهرنگ یک چهارم وسعت چهارمحال و بختیاری را به خود اختصاص داده و به دلیل پراکندگی شهرها و روستاها و عدم تأمین اعتبار لازم برای گازرسانی، در حال حاضر 5 دهستان آن از نعمت گاز بی‌بهره‌اند.

وی افزود: تنها 2 دهستان چلگرد و دشت زری گازرسانی شده و 5 دهستان دو آب صمصامی، بازفت بالا و پائین، موگویی و بیرگان تاکنون گازرسانی نشده است.

فرماندار کوهرنگ گفت: نفت سفید سهمیه بندی نیست و مردم بر حسب نیازشان می‌توانند نسبت به خرید نفت اقدام کنند ولی مشکلی که وجود دارد توان مالی برای خریداری تانک و ذخیره نفت است.

زمان‌پور در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به قطع درختان بلوط جنگل‌های بازفت برای تأمین سوخت و فروش ذغال حاصل از آن چه اقداماتی برای جلوگیری از قطع درختان و گازرسانی به دهستان‌های فاقد گاز انجام شده، خاطرنشان کرد: جنگل‌های بلوط بازفت 50 هزار هکتار وسعت دارد و علی‌رغم تعداد اندک نیروهای جنگل‌بان نسبت به جنگل‌های لردگان و میانکوه حفاظت بیشتری بر آنها انجام می‌شود و فرهنگ ذغال‌فروشی نیز در این منطقه وجود ندارند.

وی با اشاره به اینکه استاندار تأکید ویژه‌ای بر انجام مطالعات اولیه گازرسانی دو دهستان موگویی و دوآب صمصامی دارند، افزود: دهستان دوآب صمصامی از شرایط جغرافیایی مناسبت‌تری برای گازرسانی برخوردار بوده و مطالعات اولیه گازرسانی آن به اتمام رسیده است.

فرماندار کوهرنگ خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه گازرسانی دهستان بازفت نیز در دستور کار قرار دارد و دو مسیر برای انتقال خطوط گاز یکی از مسیر دیناران و دیگری از مسیر دوآب صمصامی پیشنهاد شده که انتخاب مکان مناسب بستگی به عدم افت فشار گاز در این منطقه دارد.

زمان‌پور با اشاره به اعتراضات مردمی و مهاجرت مردم از روستای شیخ ‌علیخان به فارسان و چلگرد به‌دلیل عدم گازرسانی به این روستا افزود: انتظار می‌رود شرکت گاز استان، گازرسانی به این دو دهستان که از مصوبات سفر پیشین استاندار به این شهرستان است را در اولویت کاری خود قرار دهد.

ناصر افشین با اشاره به زمان اجرایی شدن عملیات گازرسانی به دو دهستان دو آب صمصامی و بازفت گفت: گازرسانی به این دو دهستان به احتمال زیاد در برنامه ششم توسعه بین سال‌های 95 تا 99 انجام می‌شود.

وی دلیل زمان‌بر بودن این پروسه را هزینه بالای گازرسانی به این منطقه دانست و افزود: گازرسانی به این دو دهستان نیازمند اعتبارات ویژه است و در وزارت نفت هزینه گازرسانی به روستاها براساس مبلغ هزینه کرد بابت هر انشعاب محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در صورتی‌که هزینه طبق مشخصات باشد روستا در دستور کار قرار می‌گیرد و در صورت عدم تناسب هزینه کرد روستا در اعتبارات ویژه قرار می‌گیرد.

افشین خاطرنشان کرد: فاصله زیاد روستاها تا خطوط اصلی گاز، پراکندگی روستاها، کوهستانی و برف‌گیر بودن و وجود راه‌های ارتباطی سخت‌گذر از دلایل عدم گازرسانی به دهستان‌های کوهرنگ بوده است.

وی افزود: هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیرات، نبود طرح‌های هادی روستایی و قرار گرفتن روستاها در مناطق جنگلی از دلایل هزینه‌بر بودن گازرسانی به این نقاط است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر