بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
اهالی تالار امروز با نگاه به مذاکرات وین به استقبال شاخص بورس و معاملات بازار سهام رفتند، نگاهی که اگرچه در ابتدای معاملات خوش بینانه بود اما به یکباره در دقایق پایانی رنگ عوض کرد و با حجم بالای فروش و تشدید نگرانی ها همراه شد.
کد خبر : ۱۳۹۰۷۵
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 93.09.01 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 145 واحد افت به رقم 55446 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 446 واحد کاهش عدد 146515 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 205 واحد افت به رقم 75042 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شبهرن" با 10 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کگل" با 43 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد افت به رقم 840 واحد رسید.

در این شرایط امروز "قاسم" با 0.28 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "مارون" با 2 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2556 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2679 میلیارد ریال رسید.

اهالی تالار امروز با نگاه به مذاکرات وین به استقبال شاخص بورس و معاملات بازار سهام رفتند، نگاهی که اگرچه در ابتدای معاملات خوش بینانه بود اما به یکباره در دقایق پایانی رنگ عوض کرد و با حجم بالای فروش و تشدید نگرانی ها همراه شد.

براساس گزارش بورس نیوز، به نظر می رسد قوت گرفتن بحث تمدید مذاکرات برای هفته های آتی و احتمال عدم دستیابی به یک توافق کلی تا سوم آذر اصلی ترین عاملی بود که موجب کاهش اقبال سرمایه گذاران به بورس و افزایش فشار فروش بر سهام اغلب شرکت ها بود. چراکه در شرایط فعلی انتظار فعالان بازار سرمایه از مذاکرات وین تا سوم آذر ماه، رسیدن به یک توافق کلی و تمدید مذاکرات به جهت دستیابی به توافق جامع می باشد اما فعلاً آنچه که از مذاکرات به صورت غیر رسمی به گوش می رسد توافق برای یافتن چارچوبی کلی به جهت دستیابی به یک توافق جامع طی ماه های آینده است، نتیجه ای که ماحصل آن برای اهالی بازار سرمایه تمدید مدت زمان انتظار در بورس و ادامه روند هفته های اخیر برای شاخص کل می باشد، البته اگرچه این نتیجه برای اهالی بازار سرمایه چندان هم ناخوشایند نخواهد بود اما بهتر است که در این دور از مذاکرات اخباری منتشر شود که تفاوتی هرچند اندک با مذاکرات دوره های گذشته داشته باشد.

از سویی دیگر برخی اخبار ضد و نقیض نیز حکایت از طرح جدید گروه 1+5 به ایران مبنی بر توافق بر سر کلیات و تمدید مذاکرات برای مدت سه ماه به جهت رسیدن به هدف جامع و نهایی دارد بطوریکه گفته می شود قرار است محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان این طرح را با تهران به صورت تلفنی هماهنگ و نتیجه نهایی را بر سر میز مذاکرات ببرد.

از همین رو به نظر می رسد در صورتیکه چنین موضوعی با لغو بخشی از تحریم های ایران همراه باشد می تواند با استقبال قابل توجه اهالی تالار مواجه گردد.

اما در معاملات امروز به همان میزان که فروشنده وجود داشت، خریدار هم بود و افت قیمت سهام شرکت ها منجر به تشکیل صف فروش خاصی در سهام شرکت های زیر ذره بینی اهالی تالار نشد و شاید بتوان گفت که مهترین اتفاق امروز واگذاری صف خرید سهام تازه وارد "سیدکو" توسط حقیقی ها بود.

لذا با توجه به این نکته که طی امروز و دو روز آینده جو عمومی بازار سرمایه تحت تأثیر مذاکرات می باشد و روند قیمتی اغلب سهام شرکت های فعال بورسی متأثر از این موضوع خواهد بود. تصمیم داریم تا پایان مذاکرات هسته ای از بررسی و دقیق شدن در نمادهای بورسی خودداری کرده و بیشتر به جو روانی بازار سرمایه بپردازیم.

در پایان با توجه به این نکته که همچنان سه روز تا پایان مدت زمان مذاکرات زمان باقی است باید منتظر نتیجه نهایی و انتشار اخبار رسمی مذاکرات ماند. فعلاً هرآنچه که به گوش می رسد فقط در حد شایعات و شنیده ها بوده و هیچگونه سندیتی ندارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
UNITED KINGDOM
شنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
همش حرفهای تکراری،تحلیل های تکراری و بیچاره سهامدارای حقیقی که پس اندازهاشونو وارد این دور باطل کردند.به خدا خسته شدم دیگه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
امروز اصلا سیدکو صف خریدی داشت که توسط حقیقی ها عرضها بشه؟!!!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴
سقف خرید قاسم برای افراد حقیقی 10000 سهمه ولی امروز 2 نفر حقیقی تو اولین ساعت معامله بالای 100000 سهم خریدن و تو ساعات اولیه کسی قادر به خرید نبود این اتفاق چند روز بیش هم به وجود امد کسی هم باسخگو نیست
هموطن
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
دقیقا برای من هم سواله!
کسی باید بالاخره پاسخگو باشد.
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶
یادم میاد 20 روز پیش میگفتی بهتره الان الماس را بخیریم تا 3 آذر آب نبات چوبی را ولی شما که نشست تحلیلی برگذار میکنی باید بدونی روندهای گذشته اخبار را میسازند پس اگر بازار از دو ماه قبل از مذاکرات نهایی حرکت و رشد میکنه مذاکرات منفی خواهد یا حداقل نتیجه دلخواه نخواهد بود.
و هر وقت توافق کامل انجام شد به محض عملیاتی شدن توافق باید با بورس یه خداحافظی بلند مدتی دیگه کرد.
علی
UNITED ARAB EMIRATES
يکشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
چرا در مورد مشکل عدم عدالت سامانه معملات در صف که خود را در قاسم نشان داده است چیزی ننوشتید؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۴
بورس نیوز عزیز لطفا یک نظر سنجی در مورد هزینه کارمزدی که کارگذاری میگیره مطرح کنید توی این اوضاع بورس این فقط کارگذاری ها هستن کههمش سود میکنن جان مادرت اینو نشون بده درصد کار گذاری خیلی زیاده