بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
تالار نشینان همچنان متضرر!

سرگیجه بورس از رایحه نفت

حال و هوای این روزهای بورس در آخرین روزهای فصل پاییز چندان خوش نیست و سیر نزولی قیمت سهام شرکت ها که از ابتدای آذر ماه شروع شده، تحت تأثیر تشدید روند نزولی بهای نفت ادامه یافته تا سهامداران و سرمایه گذاران برای جبران زیان یکسال گذشته خود هر روز ناامیدتر از روز قبل شوند.
کد خبر : ۱۴۰۶۰۹
نویسنده :
کیوان فر
حال و هوای این روزهای بورس در آخرین روزهای فصل پاییز چندان خوش نیست و سیر نزولی قیمت سهام شرکت ها که از ابتدای آذر ماه شروع شده، تحت تأثیر تشدید روند نزولی بهای نفت ادامه یافته تا سهامداران و سرمایه گذاران برای جبران زیان یکسال گذشته خود هر روز ناامیدتر از روز قبل شوند.

براساس گزارش بورس نیوز، در شرایط کنونی اما بررسی این موضوع اهمیت دارد که آثار واقعی کاهش بهای جهانی نفت بر روند بورس چیست و چرا به دلیل حاکمیت این روند منفی در قیمت نفت، شاخص در پایین ترین سطوح خود در سال 93 قرار گرفته است؟

لزوم بررسی آثار این امر بر بورس از این جنبه مهم به نظر می رسد که در حال حاضر نگاه فعالان بازار سرمایه به شدت با مسایل سیاسی و کلان اقتصادی گره خورده و افت قیمت ها به ویژه در خصوص بهای نفت تاکنون دور از انتظار بوده است؛ افزون بر اینکه پیش بینی ها از آینده این کالای استراتژیک چندان خوش بینانه نیست و این روند برای کشوری با وابستگی قابل توجه اقتصاد آن به درآمدهای نفت وضعیت را بیش از سایر کشورها سخت تر می کند.

از این رو چالش اخیر بورس به دلیل نقش عظیم قیمت نفت در اقتصاد ایران موجب گردیده شرکت های بورسی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به این کالا وابسته هستند با آینده ای مبهم مواجه شوند. بطوریکه به وضوح می توان وزن بالای آثار این متغیر را بر اقتصاد و به ویژه بورس مشاهده کرد.

چراکه از نگاه اقتصاد کلان، کاهش بهای نفت در کشور موجب کاهش ملموس ضریب فزاینده پول می شود و در نتیجه با افت گردش نقدینگی در اقتصاد نفت محور، میزان گردش پول در بنگاه ها و واحدهای تولیدی نیز کاهش یافته و منجر به نزول سودآوری صنایع مختلف می شود.

این آثار در حالی قابل برآورد است که در شرایط کنونی صنایع غیر مرتبط نیز تحت تأثیر فضای روانی حاکم بر کلیت بازار سرمایه در مسیر نزولی قیمت سهام خود در حال حرکت هستند. حال آنکه بسیاری از این شرکت ها هیچگونه وابستگی به قیمت نفت ندارند و تنها فضای هیجانی دلیل کاهش قیمت سهام آنها شده است.

شاید علت نگاه محافظه کارانه شرکت ها و نیز خریداران سهام را بتوان در غیر واقعی دانستن بودجه 94 کل کشور جستجو کرد. چراکه اعتقادها بر این باور است که با توجه به روند حاکم بر بهای نفت، تحقق درآمدهای دولت در سال جاری و نیز در سال آتی با مشکل مواجه خواهد بود و افزون بر آن، پیش بینی کاهش بیشتر قیمت ها به نگرانی سرمایه گذاران دامن زده است.

چراکه برآورد قیمت های حدود 50 دلار برای بهای نفت نیز همانطور که بازارهای جهانی تاکنون شاهد ریزش قیمت طلا از نزدیکی مرز 1900 تا 1100 دلار و مس از حدود 8500 دلار به زیر 6500 دلار بوده است، چندان دور از تحقق نیست! چراکه نفت نیز یک کالا است و تحت تأثیر عوامل و متغیرهای سیاسی و اقتصادی مختلف می تواند با نوسانات مثبت و منفی شدیدی مواجه گردد.

اما در این اوضاع، موردی که براساس آن لایحه بودجه 94 به اعتقاد فعالان بازار سرمایه غیر واقعی و تحقق آن قدری دور از ذهن به نظر می رسد، افزایش درآمد دولت از محل دریافت مالیات های بیشتر آن هم در شرایطی است که سرعت گردش پول در اقتصاد کشور کاهش یافته و به دنبال برای رشد سودآوری شرکت ها سیر نزولی پیش بینی می شود.

از این روز می توان این سوال را مطرح کرد که در چنین وضعیتی چگونه منطقی است که دولت پیشنهاد افزایش مالیات واحدهای تولیدی را در لایحه بودجه سال 94 ارایه کند؟!

برای پاسخ دادن به این سوال بایستی به این نکته توجه داشت که یکی از مهمترین اثرات افزایش مالیات بر بورس را می توان ناشی از آن دانست که حدود 70 درصد ارزش بازار سرمایه را سهام شرکت های شیمیایی و فرآورده های نفتی و نیز معادن و فلزات تشکیل می دهد و این دو گروه نیز از یک سو به دلیل کاهش قیمت های جهانی و از سوی دیگر تحت تأثیر افزایش هزینه ها توسط دولت با فشار مضاعفی مواجه هستند که می تواند منجر به کاهش سود آنها شود که در نتیجه این امر کل بورس تحت تأثیر قرار گرفته است؛ اما نکته مهم این است که در بخش درآمدی نمی توان برای صنایع مذکور اقدامی عملی صورت داد. چراکه نمی توان روند قیمت های جهانی را تعیین کرد و در حال حاضر نیز ارزیابی ها پیرامون چشم انداز بازارهای جهانی تحت تأثیر مازاد عرضه نفت ناشی از استخراج بالا از چاه های آمریکا و نیز عدم وجود رونق اقتصادی چندان مثبت نیست و آنچه امکان پذیر به نظر می رسد تنها کاهش هزینه های مترتب بر صنایع است.

اما با توجه به اینکه تحت تأثیر تکانه های نفتی، در حال حاضر نیز دولت با کسری بودجه مواجه است، مسلماً از دریافت مالیات، عوارض دولتی و حقوق مالکانه خود از صنایع و بنگاه های اقتصادی جهت جبران این کسری براحتی نمی گذرد و نمی توان از دولت انتظار دریافت تخفیف را داشت.

فارغ از اینکه از جنبه سیاست خارجی نیز تنها راهی که می تواند کمک کننده باشد این است که با ورود سرمایه گذاران خارجی فروش دارایی ها و تحقق برنامه واگذاری های دولت امکان پذیر شود. چراکه سرمایه گذاران خارجی در شرایط کنونی توان سرمایه گذاری در این مبالغ را ندارند و لازم است پول جدید جذب این برنامه ها شود. در غیر این صورت، فروش دارایی های دولت نیز مورد دیگری است که تحقق بودجه سال آتی را غیر واقعی می سازد.

همچنین دولت به دلیل احتمال بالای کسری بودجه تحت تأثیر امکان تداوم کاهش بهای نفت بایستی جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز هزینه های خود، استقراض کند که این امر از محل منابع داخلی یا خارجی امکان پذیر است. اما با توجه به تحریم های حاکم بر کشور، دولت امکان استقراض از منابع خارجی را ندارد و تنها می تواند از بانک مرکزی استقراض کند که اجرای چنین برنامه ای از طریق چاپ پول و یا انتشار اوراق مشارکت خواهد بود. اما مهم این است که این دو راه حل، تبعات منفی خاص خود را دارد. چراکه چاپ اسکناس تورم را در پی خواهد داشت و انتشار اوراق مشارکت نیز بایستی به گونه ای باشد که نرخ سود آن جذابیت لازم را برای سرمایه گذاران ایجاد کند. به عبارتی بایستی این اوراق توان رقابت با نرخ سود سپرده بانک ها را داشته باشد؛ چراکه در حال حاضر بورس از اوضاع دلچسبی جهت جذب نقدینگی برخوردار نیست و این یعنی شکل گیری رقابت بر سر افزایشی نرخ سود بدون ریسک در کشور که در نهایت آثاری منفی را برای بورس به همراه خواهد داشت. در نهایت نیز تحقق چنین امری منجر به خروج پول از صنایع تولیدی خواهد شد.

اما در کنار این موارد فروش ذخایر ارزی بانک مرکزی به عنوان راهی برای جبران کسری بودجه دولت گرچه در کوتاه مدت می تواند اثربخش باشد، اما اجرای آن به طور قطع در بلندمدت امکان پذیر نخواهد بود؛ چراکه درآمدهای ارزی دولت که عمدتاً از محل فروش نفت است، به دلیل افت قیمت ها به تدریج در حال کاهش است و این امر در بلندمدت دست دولت را از منابع ارزی کوتاه تر می کند که پیامدهای آن را می توان براحتی در افزایش بهای ارز و به تبع آن رشد نرخ تورم مشاهده کرد.

به هر ترتیب آنچه مسلم است اینکه دیگر دولت تجربه درآمد نفتی 700 میلیارد دلاری دولت دهم را نخواهد داشت و انتظار می رود بورس نیز تحت تأثیر این موضوع از شرایط مطلوبی برخوردار نباشد. چراکه با توجه به تمامی دلایل اقتصادی و روانی که در گزارش فوق به آنها اشاره شد، انتظار کاهش سودآوری صنایع چندان دور از ذهن نیست!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
قیمت نفت همچنان نزولی55.69 Down 0.22(0.39%)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
براساس گزارش افتصادی یاهو این روند قیمت نفت 3 تا 6 ماه ادامه خواهد داشت
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
چرا کسی از آقایون نمیپرسه در این شرایط اقتصادی افزایش بودجه نظامی و افزایش بودجه سازمان های تبلیغاتی در مقابل کاهش بودجه عمرانی کشور چه معنی داره ؟؟
ناشناس
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
بپرسیم میگن به شما مربوط نیس!!!!
پيام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
بورس نيوز چرا هيچ كامنتي را منتشر نميكني
نجیب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
ممنون ولی تنها امید است که سهامداران خصوصا حقیقیها 100 در صد مالباخه را روی پا نگه داشته سرمایه 30 میلیونیم شده 10 میلیون این جفا نیست. و این نیز بگذرد؟؟؟؟؟
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
بورس نیوز هم سر گیجه گرفته؟؟
مهدی
GERMANY
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
متن خبر خیـــلـی طولانی بود... من خلاصش میکنم. (بدبخت شدیم)
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
فقط مال شما رو منتشر كرده كه يعني ما هر كه پيام بده ميذاريم همشون با هم هستن
عماد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
بسه دیگه. حال همه بهم خورد از این نوع تیتر ها و صحبت ها. حاضرم قسم بخورم که این مدیرعامل کارگزاریها و صندوق ها هیچ گونه سواد علمی و اقتصادی ندارن و حاضرم که با همین مدیرها مردم عامه یک نشست داشته باشن تا ببین مردم چطوری می کوبنشون.

هر شرایطی تو کشور پیش میاد اینا میان اون موضوع رو میکنن علت وضع اقتصاد و بورس. آخه بازاری که 15 ماه هست که وضع نابسامانی داره شما به 1ساعت مثبت شدن سوری به هم دیگه تبریک میگید و هی گفتم گفتم می کنید.

بازارو مثبت باز کرن که خیلی راحت خالی کنن که این اتفاق افتاد. مگه زمان همین صالح آبادی نبود که همه خوش و خرم بودن؟!!!مگه پارسال پشکه ای بالای 100 دلار معامله نمیشد پس چرا پارسال وضع اقتصاد و بورس درست نشد. چرا ان زمان مسئولان به خاطر نفت 105 دلاری خوشحال نبودن و بازارو درست نمیکردن که حالا هی مصاحبه می کنن که به خاطر عربستان و آمریکا و....هست. از آذر ماه سال 92 که پايه هاي بورس ايران دچار تزلزل شد و بعد از مدتي راه تنزل را پيش گرفت همه مسئولان و ..... شروع کردن به پخش بمباران تبليغاتي در مورد بورس که آهاي ملت هميشه در صحنه شمايي که هنوز وارد اين بازار نشديد بياييد که جا مونديد از سودهاي کلان، اين ريزش ها اصلاحي بيش نيست و پول هاي خود را وارد بازار سرمايه کنيد تا توليد ملي و از اين حرفا درست بشه.

بعد که اين ريزش ادامه دار شد همين طيب نيا بود که اعلام کرد بورس حبابي رفته بالا و نبايد اين همه رشد مي کرد و اينجا بود که اين لغت "حباب" وارد ادبيات اقتصادي ما شد. ب

عد از مدتي بحث بهره مالکانه و نرخ خوراک پتروشيمي ها وارد صحنه شد که ريزش اصلي بازار از اينجا شروع شد و همينجا بود که مسئولان سر نخ اين بهانه رو دادن دست مردم و همين موضوع توسط خود مردم اينقدر کش دار شد که ديگه نميشد جمعش کرد بعد که اين موضوع هم کم کم کمرنگ شد همين مسئولان ديدن که اي بابا حالا چه بهانه اي بياريم براي اين ريزش ها که موضوع مذاکرات وارد اين موضوع شد ولي در ابتدا اين موضوع (مذاکرات) سر زبان ها نيفتاد چون هنوز در مراحل اوليه بود بعد اينا گفتن چيکار کنيم دوباره که بحث فصل مجامع رو پيش کشيدن که اي مردم با سهم ها به مجمع برويد که شرکت ها در مجامع خبر هاي خوبي دارن و بازار رو به بهبودي ميره و ... . فصل مجامع هم تمام شد هيچي دست ملت رو نگرفت.

اينجا بود که عده اي در لباس شريک دزد و رفيق قافله وارد صحنه شدند و با زدن حرف هايي مثل حباب يعني چي؟!! اگر حباب بود چرا مردم رو تشويق به ورود به بورس کرديد و خواستن از حقوق ملت دفاع کنن (البته با حرف). بعد اين جو هم تمام شد و بالاخره مذاکرات شروع شد و خبرهاي ان هم داغ داغ شد و اينجا بود که بورس با تاثير پذيري از اخبار مذاکرات دچار نوساناتي شد ( ظريف و اشتون با هم ناهار خوردن= رشد 800 واحدي شاخص) و يا جان کري به آقاي ظريف نگاه چپ کرد ( 1000 واحد شاخص منفي).

در کل هميشه خبر هاي منفي وزن سنگين و بيشتري روي بازار بورس داره تا خبر هاي مثبت. و روزنامه ها و تمام سايت ها و مصاحبه ها پر شد که اين جو به خاطر مذاکراته (بهانه جديد) و اگر فلان بشه بمان ميشه و..... . وقتي هم که خبر تمديد مذاکرات اومد بازار تا الان سير نزولي گرفته و در حال حاضر هم همين مسئولان شروع کردن به پخش بمباران تبليغاتي منفي از اين شرکت ها و اين همه فساد و دزدي و اختلاص 12000 ميلياردي رو خلاصه کردن در قالب سهم هايي نظير پديده و تبرک و... و افتادن دنبال مقصر پيدا کردن.

در کل نه پديده يه شبه اومده که بخواد يه شبه بره نه قراره اين شرکت ها بشن جاده يه عده که بخوان از روش رد بشن. در کل هر کس بلده راه خودشو پيدا کنه. بقيه حرفا هم تکراري هست.
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
بورس نیوز این روزها خیلی کم کاری میکنی....خبر مهمی رو که روحانی در مورد کاهش نرخ سود بانکی گفته رو تیتر بزن رو صفحه سایت
امین
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
ممنون دوست گرامی از زحمتی که کشیدی و توضیح دادی ، دقیقا مشکل ما این طرز نگاه سطحی مسئولان و کارشناسان هست ، دل سهام داران در این بین هر روز پر خون تر از دیروز می شود و دیگران فقط بهانه جور میکنند و از یک کار اساسی دریغ می کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
ممنون از بورس نیوز که تقریبا همه را منتشر میکند
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
انرژی هسته ای حق مسلم ما
عماد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
پس چرا نظر منو منتشر نکردی؟!!! این همه خط نوشتم. ترسیدی منافعت دچار مشکل بشه؟!!!!
احمد
-
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
بخدا اگر نفت به هزار دلار هم برسد .تازمانی که نزول خواری در جامعه رواج دارد وضع اقتصاد ما همینه . ضمنا" من وشما نباید از قیمت پایین نفت بنالیم چون اگر هزار دلار باشه یا یک دلار وضع همینه . اول باید نفس کار رو اصلاح کرد . کاهش نزول وربای بانکداری به اصطلاح اسلامی
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
چه نوسانی داره میده سکه آتی و دلار
مملکتی که بازار اوراقش این باشه ببینید دیگه چه خبره...
فقط این که بیچاره شدیم
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
بورس نیوز چرااینقدرمحافظه کاری مگر چقدر می خوای زندگی کنی آیاواقعافکرمی کنید زندگی می کنید یابدنیاآمدی تامرگ رازنده نگهداری آزاده وآزاد اندیش باشید ومرگ راهمراهی نکنید گزارشات راچاپ کنید.(aa)
اسماعیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
در حال حاضر بهترین راه کار برا دولت که بتونه بودجه خودش رو جبران کنه حذف یارانه پر درامدهاست که متاسفانه دولت تن به این کار نمیده و حاضره تموم سهامداران رو نابود کنه و به خاک سیاه بشونه ولی این کارو نکنه و بودجه خودش رو از اره های دیگه جبران کنه که این راههای دیگه جز نابودی بازار سهام چیز دیگه ای به همراه نداره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
قیمت نفت همچنان سقوطی

54.95 Down 0.98(1.75%) 10
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
54.87 Down 1.06(1.90%)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
58.76 Up 0.99(1.71%)
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۵
35سال است که می گوییم اقتصاد نفتی بداست وماننند خون فروشی است اقایان خربزه خورده اند لرزش برای ماست وان روز که پوتین برای غرب شاخ وشانه کشیداین وضعیت قابل پیش بینی بود