بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
نقابداران مسلح به یک نشریه فرانسوی حمله کردند

پـاریس در شــوک

در حمله دو مرد نقاب‌پوش به یک دفتر مجله در پاریس 12 نفر کشته و 10 نفر دیگر زخمی شدند. گزارش شده که حال 5 تن از زخمی‌ها به‌شدت وخیم است. به گزارش سی‌ان‌ان روز چهارشنبه دو مرد نقاب‌پوش با دو اسلحه که از نوع کلاشینکف بوده به دفتر مجله «شارلی ابدو» حمله کرده و دست‌کم 12 نفر را کشتند. سایت بی‌بی‌سی اما نسبت به گزارش سی‌ان‌ان آمار کشته‌شدگان را متفاوت اعلام می‌کند و می‌نویسد که یازده نفر در این حمله کشته شده‌اند.
کد خبر : ۱۴۲۰۵۳
کشتار 7 ژانویه پاریس را در بهت فرو برد

سخنگوی پلیس پاریس می‌گوید که در پی حمله این دو مرد نقاب‌پوش سه پلیس نیز به شدت مجروح شده‌اند. این در حالی است که یکی از شاهدان این حمله می‌گوید تعداد کسانی که به این نشریه حمله کردند بیش از دو نفر بوده‌اند. به گفته این شاهد عینی همگی مهاجمان صورت خود را با نقاب‌هایی به رنگ مشکی پوشانده بودند.
خبرگزاری‌ها در مورد میزان مهاجمان هرکدام آمارهای متفاوتی ارائه می‌دهند. اما سایت ای‌بی‌سی نیوز به نقل از مسوولان پلیس پاریس می‌نویسد که تعداد مهاجمان بیش از دو نفر بوده و مهاجمان پس از حمله، سوار بر دو خودروی مشکی شده و از صحنه فرار کرده‌اند.
تلویزیون فرانسه پس از این حمله اعلام کرد که روز گذشته سردبیر این مجله، جلسه هفتگی با خبرنگاران داشته و مهاجمان نیز به احتمال زیاد از این موضوع مطلع بوده‌اند. بیشتر خبرنگاران در این جلسه حاضر شده بودند و از اعضای تحریریه تنها چند نفر حاضر نبوده‌اند. لوموند نیز نوشت یکی از مهاجمانی که با خبرنگاران صحبت می‌کرده، فرانسوی را بدون لهجه ادا می‌کرده است. رویترز نوشت در زمانی که مهاجمان به این ساختمان حمله کردند، بیشتر کارمندان و خبرنگاران این ساختمان به پشت بام رفته و در آنجا پناه گرفته بودند. سایت «ان‌بی‌سی نیوز» نوشت که نزدیک به 30 گلوله در این ساختمان شلیک شده است. سایت «وان مینه‌ت» همچنین نوشت: در فیلم منتشر شده پس از این حادثه به خوبی روشن است که تروریست‌ها به نارنجک‌انداز و مسلسل مجهز بوده و به خوبی برای این عملیات آموزش دیده بودند.
پس از حمله صورت گرفته فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه به همراه مقامات ارشد حکومتی فرانسه به این دفتر رفت و ضمن دلجویی از بازماندگان این حادثه، این حمله را «عملی بزدلانه» خواند. اولاند همچنین گفت که دولت فرانسه حقوق و آزادی‌های روزنامه‌نگاران را حفظ می‌کند.
او در این ارتباط اضافه کرد: «به فرانسوی‌ها می‌گویم که ساعات سختی را سپری می‌کنیم و یک عملیات تروریستی در کشور ما انجام شده که چندین کشته و زخمی برجای گذاشته است. اما به همه اطمینان می‌دهم که ما مهاجمان را هرکجا که باشند به سزای عملشان خواهیم رساند».
روز گذشته ساعت 2 ظهر نیز جلسه هیات دولت تشکیل شد و زوایای این حمله مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس دولت فرانسه زنگ خطر امنیتی را به صدا درآورده و کشورش را در بالاترین سطح امنیتی قرار داد.
مجله شارلی ابدو، مجله‌ای زرد و طنز است که تاکنون چندین بار به دین اسلام توهین کرده و با اعتراض مسلمانان مواجه شده است.
در سال 2011، پس از انتشار کاریکاتور توهین‌آمیز این نشریه عده‌ای به این روزنامه حمله کرده و ساختمان این مجله را به آتش کشیدند. با وجود این، تا لحظه تنظیم گزارش هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است.
در این راستا گفته می‌شود در دوم ژانویه مجددا این مجله دست به انتشار کمیک‌ استریپی توهین‌آمیز درباره پیغمبر‌اسلام(ص) زده است. همچنین این مجله به تازگی کتابی را در مورد زندگینامه پیامبر اسلام (ص) در تیراژ 80 هزار تایی به چاپ رسانده است.
بنا به ادعای سردبیر این نشریه این کتاب را پیش از انتشار به رویت چندین نفر از علمای اسلام رسانده است و از نظر آنها ایرادی نداشته است. با وجود این، برخی می‌گویند که این حمله دقایقی پس از اینکه کاریکاتور البغدادی از سوی این مجله در اینترنت منتشر شد، صورت گرفته است. هر چند که فاصله بین بارگذاری این کاریکاتور تا حمله که نزدیک به 15 دقیقه است، این گمانه‌زنی را در زمره حدسیات ضعیف عامل حمله قرار می‌دهد. بنا به گفته شاهدان عینی این حمله بسیار با برنامه صورت گرفته است.
پس از این حمله اما برخی از سیاستمداران دنیا به این حمله واکنش نشان دادند. دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا ضمن همدردی با مردم فرانسه گفت که آنها در کنار دولت و مردم فرانسه خواهند بود.
«اد میلیبند»، رهبر حزب کار انگلیس نیز پیامی مشابه نخست‌وزیر کشورش داده و گفته که در کنار مردم فرانسه ایستاده‌اند. همزمان با این موضوع اعلام شد که انگلستان نیز پس از این حمله وضعیت «بالاترین سطح امنیتی» در این کشور برقرار کرده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یک ایرانی عاشق ایران
United States of America
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹
داعش کمه ادامه بده.نیاز به دریای خون در اروپا داریم.اروپاییهای بیشرف داعش رو استارت زدید برای نفت ارزان و ریختن خون هزاران عراقی بدبخت؟الان بخورید.کمه ادامه بدید داعش............