بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۵
کد خبر : ۱۴۲۹۳۴
سمیرا ابراهیمی:رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران پس از تجمع امروز صبح سهامداران تالار حافظ، برای پاسخگویی به اعتراضات به میان سهامداران آمد. نتيجه اين جلسه دعوت از سرمايه‌داران به بورس بود.

سهامداران بازار بورس اوراق بهادار که از منفی شدن شاخص و ضررهای پی در پی به ستوه آمده بودند، پس از لغو قرار تجمعی که ظهر دیروز گذاشته بودند، صبح امروز نظم تالار حافظ را به هم ریختند.

به گزارش خبرنگار«اقتصاد نیوز»حاضر در تالار بورس، پس از هیاهوی صبح امروز سهامداران حسن قالیباف‌اصل به همراه چندتن از معاونانش به میان سهامداران آمدند تا ضمن شنیدن صدای آنها راه حلی برای این موضوعات بیابند.

مهم‌ترین خواسته سهامداران استعفای قالیباف‌اصل بود. اما قالیباف‌اصل و معاونانش مهم‌ترین مشکل را وضعیت کلان اقتصادی کشور دانستند.

اعتراضات سهامداران با جملاتی شبیه «قالیباف استعفا بده»، «حقوقی‌ها باید از سهام حمایت کنند»، «فعالیت نوسان‌گیران در بازار ممنوع شود» و موارد دیگر بیان می‌شد.

در ادامه این جلسه قالیباف‌اصل اعلام کرد که از 15 دی‌ماه سال گذشته تا به حال در بازار سهام شاهد ریزش 20 تا 30درصدی ارزش برخی‌ها سهام‌ها بودیم اما سهامداران به این جمله وی اعتراض شدیدی کردند و گفتند: ارزش برخی سهام‌ها تا 300 درصد هم کاهش داشته و این آمار اشتباه و دروغ است.

پیشنهاداتی که سهامداران بازار بورس به قالیباف ارائه دادند این است که نوسانگیری حذف شود و استفاده از شاخص‌های دستوری در بازار را که فقط دو روز می‌تواند شاخص را مثبت کند از بین برود.

یکی از حاشیه‌های مهم این جلسه این بود که تیم قالیباف‌اصل سهامداران را دعوت به سکوت و آرامش کرد و به آنها گفت در صورت سکوت، مقامات بالاتری هم می‌آیند اما تا پایان جلسه خبری از مقامات بالاتر نشد.

گزارش‌دهی غلط شرکت‌ها و توجه نکردن سازمان بورس به اوراق بهادار به عنوان یک نهاد نظارتی بر شرکت‌های زیان‌ده یکی دیگر از مهم‌ترین بخش اعتراض‌های سهامداران بود.

دیگر حاشیه این جلسه این بود که از ابتدای آمدن قالیباف‌اصل تا اواسط جلسه آنتن‌های موبایل‌ها در تالار بورس قطع شد که این موضوع هم به ادامه تنش‌ها دامن زد.

به گزارش«اقتصاد نیوز»،کارگزارانی که در تالار بورس فعالیت می‌کنند امروز بعد از تجمع اولیه سالن را ترک کردند برخی از سهامداران اعتقاد داشتند که نجات بورس به دست قالیباف‌اصل و فطانت و وزیر اقتصاد و حتی رئیس‌جمهور هم نیست و باید برای نجات بورس به مجلس متوسل شد که قانون‌گذاری‌ها درست انجام شود.


در همین راستا برخی سهامداران از نمایندگان مجلس خواستند بدون توجه به احزاب سیاسی و اظهارنظرهای قدرت‌طلبانه سیاسی خودشان قوانینی برای نجات بورس وضع کنند.

در ادامه قالیباف در پاسخ به خواسته سهامداران مبنی بر بستن بازار سرمایه تا هنگامی که مشکلاتش حل می‌شود گفت راه حل بورس ایجاد محدودیت در بازار یا بستن آن نیست و از طرف دیگر قوانین و آیین‌نامه‌ها اجازه همچین کار را به ما نمی‌دهد.

رئیس سازمان بورس اورراق بهادار تهران معتقد است: اگر سهامداران در راستای قانون و آیین‌نامه‌ها حرکت کنند ضرر نمی‌کنند.

در ادامه برخی از سهامداران به برخی صحبت‌های قالیباف مجددا اعتراض کردند اما وی گفت: تمام حرف‌های من درست است و کسی حق ندارد به من بگوید دروغگو و من دروغ نمی‌گویم.

محمود رضا خواجه‌نصیر، معاون نظارت بر بورس‌های سازمان بورس که در این جلسه حضور داشت و در تمام مدت سعی در آرام کردن سهامداران معترض داشت نیز گفت: راه‌حل کوتاه‌مدتی که سهامداران به دنبال آن هستند و تا شنبه به ما وقت دادند این است که نقدینگی وارد بازار شود، بنابراین ما در همین جلسه از تمام نهادهایی که نقدینگی در اختیار دارند تقاضا می‌کنیم وارد شوند و از بازار حمایت کنند.

به گزارش«اقتصاد نیوز»،قالیباف و خواجه نصیر در پاسخ به اعتراض سهامداران مبنی بر اینکه مقامات همیشه در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود امیدهای کاذب می‌دهند این طور واکنش نشان دادند: وقتي خبرنگار به ما مراجعه مي‌كند، نبايد حرف‌هاي نااميد كننده بزنيم.

قاليباف اظهار كرد: انتشار سيستم شاخص قيمت در كنار شاخص فعلی تا پایان امسال كار خود را آغاز می‌كند. قيمت‌ها در دست ما نيست، بلكه برآيند خرد جمعی عرضه و تقاضا است.

لینک خبر مرتبط:





اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
آفرین و درود به غیرت همشون
بنده یه دلیل مشغله کاری و با توجه به اینکه تو شهرستانم نمیتونم بیام
یه ضرب المثل ترکی هست که میگه اغلامیانا امجک یوخ ....یعنی بچه ای که گریه نکنه بهش پستونک نمیدن
حالا ما نبایستی کوتاه بیایم واقعا خیلی ظلمه که میان تشویق به سرمایه گذاری میکنن و امید الکی میدن بعدش میان میگن دسته ما نیست ........یادمه از پارسال بازار افت کرده اینا حی میگفتن به بازار به دیده بلند مدت نگاه کنید ثمرش هم شد این....
واقعا یه سهمی که 50 درصد افت میکنه ظلمه خیلی سنگینیه برای سهامدارش .....
یه سهمی 20 درصد رشد میکنه زود میان شفاف سازی میکنن که مبادا کسی سودی بکنه.....
ولی الان که 50 60 درصد بعضی از سهمها افت داشتند هیچ خبری از شفاف سازی نیست

بورس نیوز جان تایید کن لطفا...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
باقاطعیت عرض میکنم:
نمایندگان کنونی مجلس ودولت تاالآن 6میلیون رای خود را ازدست رفته ببینند...
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
باور کنید فضای سرمایه گذاری امنیت و ارامش می خواهد این که این سهامداران به دولت اعتماد کرده و سرمایه های خود را در این بازار گذاشته اند درست نیست این چنین با سرمایه انها رفتار شود .

این اغاز یک راه است که خیلی ها به ان وارد شدند نگذارید در پایان ۴ ساله بورسی ها که طرفدار پر پاقرص شما بودند و هر کجا در هر کوی برزن سنگ شما را به سینه می زدند پشیمان ترین در صف اول باشند .

نمی دانیم راه کار چیست . راهکار را باید شما پیدا کنید ولی به نظر اولین قدم این است که قبول کنیم در بازار سرمایه بحران به وجود امده و برای بحران باید هر چه سریعتر دست به کار شد . چطور در یک اتش سوزی و سونامی ثانیه ها مهم است در این بحران نیز همینطور ثانیه ها ارزشمند است . باید فکری کرد . چه تزریق نقدینگی باشد چه سیاست های دیگر …
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۴
در عرض یک سال سرمایه اکثریت سهامداران نصف و حتی به یک چهارم رسیده است ...اون وقت میان میگن ،بورس 20 تا 30 درصد افت کرده ....پس سرمایه امثال من که فقط سهامدار بودم و هیچگونه نوسان گیری نکردم و به نصف و کمتر رسیده است به چه کسی مربوط است.
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
واقعا"دلم به حال خودم میسوزه که سهامدارم با خواندن این اخبار گریم میگیره که چرا یک مسئول جواب درست وحسابی نمیده .
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳
تازه فهمیدید رکب خوردید؟
شاهو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹
البته 300% افت بی معنیه! منتهی خیلی از سهم ها هستند که 50% 60% افت داشته اند ( فارغ از سود تقسیمی در مجامع) ولی بیاید قبول کنیم که کلیت بازار رو عرضه و تقاضا تعیین میکنه و این خود ماییم که با وجود اینکه از پارسال شاهد وضعیت بد بازار بودیم بدون توجه به این موضوع فقط و فقط خودمون رو گول زدیم که از فردا( فرداها ) بازار بر میگرده به همون روال صعودی سابق که البته اون فردا هنوز نیومده و حالا حالاهاهم قرار نیست بیاد و این خود ما سهامدارنیم که باید در وقت مناسب از بازار خارج میشدیم. ز که نالیم از ماست که بر ماست
آریایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹
اواخر عمر دولت قبلی در اوج تحریمها بورس هر روز حالت صعودی داشت عده ای از کارشناسان می گفتند مگر در اقتصاد ایران چه اتفاقی افتاده است که روز به روز قیمت سهام بالامی رود بورس حالت حبابی به خود گرفته است عده ای دیگر تکذیب می کردند می گفتند نه آقا بورس ما حبابی نیست وضعیت اقتصادی کشور از بسیاری کشورها دیگر بهتر است و....حالا آن حباب ترکیده است و قیمت ها هنوز پایین تر خواهد آمد.
ناشناس
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
دولت قبلی شاخص حبابی تحویل نداد 58000 تحویل داد کم حرف بزن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
چرا حقوقي ها بايد از حباب حمايت كنند؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
هرکی سهم میخره تا یک هفته حق فروش نباید داشته باشه.قانون که بشه دیگه نوسانگیرها میرن به درک.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳
مهمترین وظیفه ای که برای خودش متصور است پایین آوردن نرخ تورم است با دود شدن سرمایه ها و کاهش قیمت سهام در واقع به نوعی نقدینگی در حال کاهش است مطمئن باشید آخر دوره با افتخار میاد و میگه که ما تورم را از بین بردیم و کلی هم رای جمع میکنه. من و شما هم بهتر است که از این به بعد هیجانی خرید و فروش نکنیم.
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
قالیباف مدیرعامل شرکت بورسه نه سازمان بورس بورس نیوز عزیزززززززززززززز
کریم حمیدی نژاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
بورس نیوز عزیز اینکه زمانی که بورس سود می کرد همه میگفتنند خود ما هستیم که سود می کنیم وخود را زیرک بازار می دانستنند وحالا امروز یکی بورس را دیگری دولت واندگری مجلس را مقصر قلمداد می کنند وان روز که بورس شروع کرد به افت چرا با ضرر کم از بازار خارج نشدهاند بعضی از سهامداران گفتنند که دولت ما را تشویق به سرمایگذاری کرده دوست گرامی دولت اگر بگوید که با ازین بلندی بپر البته به اختیار ایا می پری چون به عقل خود رجوع میکنی اگر بپری می میری پس نمپری وقتی نمی توانی ضرر کنی چرا امدهای حالا شما شکر کنید که حداقل هنوز شصت درصد از سرمایه خود را دارید در بازار جهانی شب می خوابی صبح می بینی تمام سرمایهات رفته شمار به خدا بیایید از هیچ کس کمک نخواهیم چون بازار جایی است که عرضه وتقاضا روند را تعیین میکند فقط اگر ممکن باشد بگویید که خصوصی سازی سهم عرضه نکندوبازار را دوطرفه کنندودوستان سهامداربا حد ضرر خرید وفروش کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
من چند روزه فکر می کنم کاهش 300% چگونه امکان پذیر است
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
بنظربنده بزرگترین موضوعی که منجر به ریزش قیمت سهام شده دردرجه اول کم تجربگی مدیران بورسدرخصوص نظارت برقیمتها بوده واز مکانیزم مناسبی در کنترل صحیح نرخ سهام دربازار استفاده نشده است بدیهی است هرسهامدار اگرچه علاقه به رشد سرمایه گذاری خود درکوتاه ترین زمان لازم رادارد ولیکن این تمایل بتدریج منجر به سفته بازی برای عده ای خاص گردیده و درنهایت سهام موجود به دست سهامداران فعلی که دراین اواخر صاحب سهم شده رسیده ودردست آنها باقیمانده است .ازطرف دیگرمدیریت نظارت بربازاربایستی بالاترین تجربه رادرمیان مدیران بورس داشته باشد تاهمانطوریکه اجازه نرخ گذاری سهم رابرای کشف قیمت ویاتعیین قیمت پس ازاعلام epsشرکت ویا قیمت گذاری برای اولین قیمت سهم اعلام میداردبنحوی رفتار کند تادرشرایط اینچنینی به کمک سهامداران جزکه سرمایه ای اندک داشته وبامیدسرمایه گذاری توجیه پذیر، مال خودرادرکشتی توفان زده ای قرارندهند که در نهایت به مصیبت غرق شدن دچارگردد بنابراین چرا هیچگاه مدیریت بورس که عموما مدیران جوانی بوده اند و کمتر تجربه بورسی داشته اند ولیکن دارای مدارک تحصیلی دکترا رایدک می کشندبه گذشته بورس توجه ننموده وبه آزمون وخطاهای گذشته بازار دقت لازم ننموده وبازاررابابرنامه های تئوریکال خودبتدریج از دست سرمایه گذاران واقعی گرفته وبه سوداگران دربازار بورس تحویل داده شده است. برای مثال لطفا آمار درآورده شود که درکدام یک از شرکتهایی که افزایش سرمایه داده انداستفاده کنندگان حق تقدمها به چه میزان سهامداران قبلی بوده اند وبه چه میزان سهامداران جدیدی وارد شده اند که هدف آنها معامله حق تقدم درکوتاه مدت بوده وسپس سودگیری ونهایتا فروش حق تقدم قبل از اتمام مهلت پذیره نویسی آن شرکت همینجا سئوال است که باکدام تحلیل اجازه داده میشود روزانه 4درصد وعمدتا افزایش درقیمت سهم صورت پذیرد وسپس اجازه داده میشود در همان روز ویاروز بعدباافزایش 4درصد دیگر سهم به فروش برسداین یک مورد مثال است وانواع بسیاردیگری رامیتوان مثال زد که جای این بحث رااینجا ندارد.حالا کمی بعقب برمیگردیم دردهه های 70و80چند بار بورس که باعنوان سازمان کارگزاران بورس اداره میگردید ورقیب عمده آن بازار پولی بودبا ریزشی این چنینی همراه بودوآیا مدیریت وقت بورس اجازه ورودچنین ضرری رابه سهامدار ان میداد مزید استحضار بورس دردرجه اول حامی سهامداران جز وبازدارنده رشدیا کاهش بدون علت قیمت سهام بودوب معمولاباسهامدارعمده به خاطر حفظ وتشویق سهامدار جزبه توافق میرسید.چه اشکال دارد بورس فعلی آیین نامه هایی ویاضوابطی برای جلوگیری ازرشد سرسام آور قیمتها، عدم توجه به متوسط p/eهرشرکت درصنعت مربوطه درزمان کشف قیمت سهم جدیدوپس ازآن نظارت دقیق بررونداستحکام قیمت و الزام به اخذ اطلاعات دقیقتر ازهریک از شرکتهایی که با رشد سریع قیمت سهم آنهابرنامه ریزی مینمود وچه اشکالی داشت که افزایش ویاکاهش نرخ سهم را بامحودیتهای مختلفی نظارت میکرد،چه اشکالی وجودداشت که dpsسهم را علاوه بر ریسک بازار همجهت باسایرعایدات دیگر ابزارهای پولی ومالی بازار سرمایه تنظیم مینمود ،چه کسانی جلوی نظارت بربازاررامبتنی برعایداتی که بطور عادی درظرف حداقل یکسال بایستی نصیب سهامدار شود از آن جلوگیری نموداندمگر وظیفه بورس حداقل اجرای نظارت مبتنی براطلاعات واقعی هر سهم که مدیران شرکتها آنرا تایید میکنندنیست . همانطوریکه ملاحظه میگردد که ارزش هرسهم باسرعت بسیار دریک بازه زمانی رو به افزایشی است آیابرعکس آن که قیمت روبه نزول است باچه مکانیزمی میتواندقدرت جلوگیری از ریزش آنرافراهم نمایدآیا براستی بابستن نماد شرکت مشکل رامیتوان حل کردویانگرانی ازریزش شاخص بورس است ،بنظر اگرچه تمام تقصیرات را مدیران محترم بورس به کاهش قیمت نفت جهانی ربط میدهند ولیکن بنظر میرسد مسولین محترم دروظایفی که برطبق قانون بازارسرمایه به آنها محول شده است بااهمیت بوده ودرحال حاضر نمیتوان ازسهامدارا ن حقوقی خواهش نمود بکمک بازار آمده وسهام روی میز راجمع کنندمگر حجم بازار ومنابع پولی قابل توجه درحال حاضرکفاف سهام عرضه شده را دارد علیهذا تمام زحماتیکه در گذشته بمنظور رشد بازار سرمایه درمملکت دردوره حداقل 25سال قبل وبعد از بازگشایی مجدد بورس توسط مدیران پر تلاش و پرزحمت صورت گرفته وازاین بابت سهامداران زیادی رادراین مدت به جمع سهامداران شرکتهای بورسی اضافه نموده نبایستی به راحتی آنهارا از تصمیمات مهمی که گرفته ووارد بازار سرمایه شده اند ناامید نمود .
مرتضی درگاهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵
به نظر بنده در شرایط فعلی بازار بایستی سود حداکثری سهام را از 4 درصد به 5 درصد افزایش داد
و نیز از خرید و فروش روزانه به صورت مقطعی که همان نوسانگیری است جلوگیری کرد
کارو
CANADA
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶
قوانین باید به ارزش بورسی فرصت جولان بدهند نه ارزش بازار. چون ارزش بازار عموما کاذب و دلال محور هستند مثلا چطور سهامی که 70 تومان ارزش بورسی دارد در بازار 300 تومان معامله می شود و بر عکس و یا چطور بورس اسامی خریداران کلان را شفاف سازی نمیکند